DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of Order Priority of Management Performance Factors in Medical Organization

AHP기법을 이용한 의료기관 성과요인의 우선순위 분석

  • Chun, Je-Ran (Department of Medical Administration, Daejeon Health Science College)
  • 전제란 (대전보건대학 의무행정과)
  • Received : 2010.09.27
  • Accepted : 2010.10.15
  • Published : 2010.10.31

Abstract

This paper suggests the measurement method of evaluation of management performance factors in health organization using AHP and Factor Analysis technique. To achieve this goal, this study applies AHP method to different size of hospitals. AHP method is deployed in three steps. At first step, the major factors, which indicate the management performance in health organizations, will be formed through factor analysis. At second step, the pairwise comparison between two factors will be performed to calculate the weights of each variables. At the last step, the order of priority of all factors will be determined. This order list will be used in measurement of the management performance in health organization. The results of this paper show that the financial factors take the top position, and followed by customer related factors, process factors and education & growth factors. This result could be the milestone for the measurement of management performance of medical organization in Korea.

본 논문의 연구목적은 의료기관에서의 경영성과측정에 사용하는데 사용되는 성과 요인들의 우선순위를 연구하고자 하는데 있다. 이를 위하여 계층분석기법을 사용하였다. 또한 의료기관의 경영성과를 측정하는 성과측정요인과 그에 따른 핵심성과 요인(Key Performance Indicator : KPI)은 Kaplan과 Norton의 균형성과표(BSC) 측정방식을 응용하였다. 이를 위해서 연구자는 실험적이고 확정적인 요인 분석을 실시하여 성과측정요인을 생성하였고, 이들 측정요인들의 신뢰성과 타당성을 조사하였다. 92개 종합병원급 의료기관 중에서 56개의 병원으로부터 유효한 설문지에 대한 답을 얻었다. 요인분석으로 성과측정지표를 개발한 후에는 이들 요인들 사이의 우선순위를 결정하기 위하여 계층분석기법(AHP)을 사용하였다. AHP 분석의 결과로 우리는 성과측정요인과 그의 핵심성과지표들의 중요도에 따라 정렬된 리스트를 볼 수 있었다. 본 연구의 결과는 급변하는 의료환경에서 각 의료기관들이 경쟁력을 확보하기 위한 경영전략의 하나로 채택하고 있는 경영성과분석 전략의 방향과 기준을 제시할 수 있다.

Keywords

References

  1. 고영택, Balanced ScoreCard : Benefit of Using EMR from Clinicians Perspective, Proceeding of 2007 KOSMI Annual Conference, pp.35-57, 2007.
  2. 오상영, "BSC의 정성적요인 계량화 검증 방법", 한국산학기술학회, 제8권, 제2호, pp.414-420, 2007.
  3. 조근태, 조용곤, 강현수, 계층분석적 의사 결정, 동현출판사, 2003.
  4. 홍현기, 오상영, " 개별성과측정시스템의 주요성과지표 설계 연구", 한국산학기술학회, 제9권 제1호, pp.70-78, 2008. https://doi.org/10.5762/KAIS.2008.9.1.070
  5. B. Grud and T. Tao, "Lives in the balance : An analysis of the balanaced scorecard (BSC) in healthcare organizations," International Journal of Productivity and Performance Management, Vol.57, Issue 1, pp.6-21, 2008. https://doi.org/10.1108/17410400810841209
  6. E. Funck, "The Balanced scorecard equates interest in healthcare organizations," Journal of Accounting & Organizational Change, Vol.3, No.2, pp.88-103, 2007. https://doi.org/10.1108/18325910710756122
  7. L. S. Kim and H. Hwang, "A Model for Evaluating the Effectiveness of CRM using the Balanced Scorecard," Jounal of interactive Marketing, Vol.17, No.2, 2003.
  8. R. L. Lynch and K. F. Cross, "Measure Up," Blackwell, pp.30-38, 1995.
  9. R. S. Kaplan and D. P. Norton, "The balaced ScoreCard measures that drive performance," Harvard Business Review, Vol.57, 1992(7).
  10. T. L. Saaty, The Analytic Hierarchy Process, McGraw Hill, 1980.
  11. U. Yavas and N. Romanova, "Assessing performance of multi-hospital organizations : a measurement approach," International Journal of Healthcare Quality Assurance, Vol8, Issue3, pp.193-203, 2005.

Cited by

  1. Perception Gap Analysis on Service Quality Factors of Academic Libraries vol.13, pp.8, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.08.371