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Mediating Effects of Social Support on the Relationship between Organizational Justice and Employees' Innovative Behavior in Hotel Firms

호텔기업 조직공정성과 종사원 혁신행동의 관계에서 사회적 지원 인식수준의 매개효과

  • Received : 2010.08.12
  • Accepted : 2010.10.25
  • Published : 2010.10.28

Abstract

This study aimed to explore the relationships among organizational justice, social support, innovative behavior of employees in a deluxe hotel in Seoul. In addition, it tries to find out the mediating effects that the social support have contributed to organizational justice and innovative behavior. The results of this study are, organizational justice have a direct impact on social support, and innovative behavior, and social support directly influence to innovative behavior. And social support have a mediating effect between organizational justice and innovative behavior. These results suggest that the new direction of the importance of organizational managements on accumulating organizational justice and the importance of social support and innovative behavior of employees in the hotel industry.

본 연구는 호텔기업의 조직공정성이 사회적지원 및 혁신행동에 미치는 영향과 사회적지원이 조직공정성과 혁신행동의 관계에 미치는 매개효과를 밝혀내고자 서울지역에 소재한 특등호텔 종사원을 대상으로 실증분석을 시행하였다. 그 결과 조직공정성이 사회적지원과 혁신행동에 영향력이 있고, 사회적지원이 혁신행동에 유의한 영향력이 있음을 밝혀냈다. 또한 사회적지원이 조직공정성과 혁신행동의 관계에 매개효과를 나타냄을 밝혀냈다. 이 결과는 호텔기업의 조직관리 측면에서 조직공정성, 사회적지원의 중요성과 혁신행동의 중요성을 강조하는 새로운 방향을 제시하는 결과라고 할 수 있다.

Keywords

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