A study on teaching and learning of youth detention center school: Focused on cartoon and animation field

소년원학교 교수학습과정안 연구: 만화.애니메이션분야를 중심으로

  • 이경래 (경민대학 디자인학부 카툰애니메이션과)
  • Received : 2010.08.15
  • Accepted : 2010.09.21
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The education of arts has been known to have positive impacts on not only general public but also for groups that have low self-satisfaction or that feel a sense of alienation. For example, there are research reports that confirm that there was a change in the sense of accomplishment and self-effectiveness on the students in industrial high schools that have less self-assurance and faith in their own identities compared to the academic high schools after taking art classes. Also, it has been discovered in another study on juvenile delinquents that how they spend their leisure time affected the rate of second convictions. In addition, in the , it has been shown that the juveniles preferred the cartoon and animation field the most among different art fields. The purpose of this research is developing a learning-teaching curriculum that can be used in the youth detention center schools based on above research results. The goal of the arts education in the youth detention center must be in increasing the inner control factors such as self-esteem and self-confidence rather than raising professional technicians for employment. Therefore, the researcher will understand the environmental particulars of the youth detention center which is closed and in which group works take the most proportion to develop and propose a teaching-learning curriculum most appropriate for such environment to conduct cartoon and animation education.

소년원의 궁극적인 목적은 이곳에서 교육과정을 이수한 소년이 다시 범죄에 빠지는 일이 없도록 사회에 정착, 자립을 도와주는데 있다. 따라서 소년원의 주요임무도 법원소년부의 보호처분에 따라 송치된 소년을 수용, 보호하는 것과 더불어, 인성교육을 포함하여 교육법에 의한 교육과정을 통해 이들을 건전하게 보호, 육성하는데 있다. 이러한 목적에 부합하려면 이들을 단순히 격리하고 보호하는 차원을 넘어 직업교육과 문화예술교육의 기회를 제공해야한다. 그 중에서도 특히 문화예술교육은 일반인들뿐만 아니라 자기만족도가 낮거나, 소외감을 느끼는 집단에게 긍정적인 영향을 미치는 것으로 알려져 있다. 일례로 인문계학생들에 비해 자신감과 정체성에 대한 신념이 부족한 실업계 고등학생들을 대상으로 한 미술수업의 결과, 성취감과 자기효능감 향상의 변화가 있었다는 연구보고가 있고, 비행청소년을 상대로 한 또 다른 연구에 따르면 여가활동과 시간을 어떻게 보내느냐에 따라 재범죄율에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 2005년 박중길의 <소년원생을 위한 문화예술교육프로그램 연구>에서는 소년 원생들이 미술 분야 중 만화 애니메이션부분을 가장 선호하는 것으로 나타났다. 본 연구의 목적은 이러한 연구결과를 바탕으로 하여 소년원학교에서 교육할 수 있는 교수학습과정을 개발하는데 있다. 소년원학교의 문화예술 교육의 목적은 취업이나 전문적인 기능인을 양성하기보다는 자신감, 자아존중감 등 학생들의 내적인 억제요인을 증진시키는데 있어야 할 것이다. 따라서 본 연구자는 폐쇄적이고 단체 활동이 주가되는 소년원학교라는 환경의 특수성을 잘 파악하여 그러한 환경에서 가장 적합한 만화 애니메이션 교육이 이루어질 수 있는 교수 학습과정안을 개발, 제시하고자 한다.

Keywords