A Study on the Information and Communication Engineer Ethics from the Survey of College Students

정보통신공학 전공 대학생들의 정보통신산업 종사자 윤리의식 연구

  • Lee, Yoo-Jong (Dept. of Information & Comm. Eng., Dong-Eui Univ.)
  • 이유종 (동의대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2010.04.20
  • Accepted : 2010.06.17
  • Published : 2010.06.30

Abstract

With the program outcomes of 'the Accreditation of Engineering Education' in Korea, the acquisition and assessment of ethical attitudes as an engineer is emphasized these days. In this study, we surveyed and investigated the attitudes and ethical minds of college students majoring in information and communication engineering regarding their professional attitude and ethical behavior at present and in the future by assuming their hire in this industry. The average score of engineer ethics was 2.25 out of 5. Multi-variate regression found that the unethical attitudes of information and communication engineer were more distinct for students of older age, students with 'rude and insulting' attitudes, students who had not served in army, students who are not idealistic, and students who do not live with parents. The results provide educators with useful understandings related to the engineering ethics education program for college students.

공학교육인증제와 더불어 공대생들의 윤리적 자질 함양 및 공학윤리 교육이 강조되고 있다. 본 연구는 정보통신공학 재학생들을 대상으로, 학생들이 현재 가지고 있는 정보통신 산업 종사자 윤리의식 수준은 어느 정도인지 알아보고 정보통신 산업 종사자 윤리의식에 영향을 미치는 제 변인들의 상대적인 영향력을 파악하여 바람직한 정보통신윤리에 대한 시사점과 교육 방안을 모색하고자 하였다. 설문에 의한 연구 내용으로 정보통신공학을 전공 중인 대학생의 정보통신 산업 종사자 윤리의식을 '회사이익을 위한 불법적 비윤리의식'(2.11점), '경제적 이익추구를 위한 비윤리의식'(2.86점), '자신을 위한 묵과적 비윤리의식'(1.99점) 등 세 가지 유형으로 나누어 분석하였다. 정보통신공학을 전공 중인 학생들의 성향은, 상대방을 존중하지 않는 비존중의식을 가질수록, 연령이 높을수록, 군대에 다녀오지 않은 경우 정보통신 산업 종사자로서의 윤리의식이 비윤리적인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 공학교육인증제 실시와 더불어 정보통신윤리 교육프로그램을 개발하는 기초자료로 활용할 수 있고, 효과적인 공학윤리 및 정보통신윤리 강좌를 확대하는데 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 한경희.허준행.이충용(2009). 공학 윤리 교육: 현황과 쟁점, 그리고 전략. 공학교육연구, 12(1): 31-41.
  2. 강성군.노태천.함승연.김정식(2006). 한국공학교육의 현황과 과제. 공학교육연구, 9(2): 21-33.
  3. 김경천(2009). 공학윤리교육의 필요성. 기계저널, 41(1): 30-31.
  4. 이소이.김태훈.노태천.김춘길(2005). 공과대학의 공학윤리 교육과정 운영실태 조사. 공학교육연구, 8(2): 35-51.
  5. 김정식(2004). 공학교육방법 : 일본에서의 공학교육의 의미와 최근 공학교육정책의 변화. 공학교육, 11(1): 47-53.
  6. 변순용(2006). 공학윤리교육의 발전방향에 대한 연구. 초등도덕교육, 22: 273-293.
  7. 김성식(2009). e시대의 정보통신윤리. 영진.COM,서울.
  8. Charles E. Harris et al (2004). Engineering Ethics: Concepts & Cases 제2판(김유신 외5인 옮김(2004). 과학화 공학윤리. 학술정보)
  9. 배원병(2008). 공학윤리의 교육. 공학교육, 15(3): 54-58.
  10. 정진우(2007). 공학인증제도 안에서 공학윤리, 무엇을 어떻게 교육해야 하나?, 한국동서철학연구, 43: 175-192.
  11. 차동완(2002). 개념으로 풀어본 정보통신세계, 개정5판, 영지문화사.
  12. 임상수(2007). 정보전문가를 위한 정보윤리교육. 윤리연구, 66: 155-182.
  13. Laudon, K. C. and Laudon, J. P.(1984). Ethical and social issues in information systems, in Management Information System: Organization and Technology, Macmillan Publishing Company, New York. (정경수, 1995에서 재인용)
  14. 이재운.한건우.이영준.김성식(2007). 정보통신윤리지수 모델 개발. 한국컴퓨터교육학회 논문지, 10(3): 19-29.
  15. 임상수(2006). 정보사회의 프라이버시 보호와 정보의 자기결정권. 국민윤리연구, 62: 72-73.
  16. 정경수(1995). 정보통신윤리에 대한 이론적 고찰. 정보통신윤리위원회.
  17. 임상수(2008), 지적 재산권의 정당화에 관한 정보윤리학적 접근, 윤리연구 제 68호, 27-58.
  18. 추병완(2001). 정보 윤리 교육론. 도서출판 울력, 서울.
  19. 조성환.김성식(2008). Delphi와 AHP를 활용한 청소년의 정보통신윤리 의식 측정 요인 분석. 한국컴퓨터교육학회 논문, 11(6): 1-9.