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개선된 인양홀을 이용한 정착장치로 보강된 RC 보의 거동

Behavior of RC Beam Strengthened with Advanced Lifting Hole Anchorage System

  • 오민호 (성균관대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 김태완 (성균관대학교 건설환경시스템공학과) ;
  • 박선규 (성균관대학교 건설환경시스템공학과)
  • 투고 : 2009.09.21
  • 심사 : 2010.02.11
  • 발행 : 2010.05.30

초록

RC 구조물의 보강에는 여러 가지 보강공법이 사용되고 있으며 특히 외부강선 보강공법은 손상된 구조물을 보강하는 대표적인 공법이며 효율성, 용이성, 경제성의 면에서도 우수하다. 본 연구에서는 PSC 및 RC 거더에서 추가 손상 없이 충분한 보강효과를 얻을 수 있는 보강공법으로써 개선된 인양홀을 이용한 정착장치를 제안하였다. 2가지 유형의 새롭게 제안된 정착장치를 6개의 실험체의 적용하였고 기존의 정착장치를 3개의 실험체에 적용하였다. 한 개의 실험체는 보강효율을 판단하기 위하여 보강공법을 적용하지 않았다. 이들 정착장치의 거동을 분석하기 위하여 정적 재하 시험을 수행하였고 실험변수들은 정착장치의 형상, 강봉의 긴장정도와 강선의 설치형태이다. 각 실험체의 보강 효과를 조사하기 위해 처짐, 변형률 그리고 파괴양상을 기록하였으며 균열하중, 항복하중, 극한하중, 연성지수 그리고 강선의 응력을 분석하였다. 그 결과 제안된 인양홀을 이용한 정착장치는 기존의 정착장치보다 높은 보강효율을 보였으며, 에너지 개념을 이용한 연성도 평가에 따르면 충분한 연성을 확보하고 있음을 알 수 있었다.

In order to strengthen RC structures, various strengthening methods have been used. Particularly, external tendon strengthening method is very popular method to strengthen damaged structures in terms of efficiency, ease, economics. In this study, improved anchorage elements using the lifting hole were proposed to strengthen PSC or RC girder without any damage. Two types of anchorage elements were proposed and these elements were applied on six RC beams. Also, three types of existing anchorage elements were applied on three RC beams. Otherwise, any anchorage element was not applied on one RC beam to used as a control beam. To analyse behavior of these elements, static load tests were carried out. Test variables were anchorage shapes, prestressing level on the steel bar and tendon profiles. Deflections, strains and modes of failure were recorded to examine the strengthening effects of the beams. Ductility index and tendon stress were analyzed by comparing cracking load, yielding load and ultimate load. As a result, proposed anchorage elements using lifting hole were superior to existing anchorage elements in terms of strengthening effect and furthermore, they showed ductile behavior based on energy method.

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참고문헌

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