A Critical Approach on the Extension of Lecture in English at Colleges

대학의 영어강의 확대에 대한 비판적 논의

  • Received : 2010.01.04
  • Accepted : 2010.02.08
  • Published : 2010.03.31

Abstract

The purpose of this study was to criticize (through available documents) the lecture in English at colleges. It is necessary that a study of English is emphasized in the era of internationalization. But, the indiscreet extension of lecture in English without consideration of the purpose, principle, and philosophy of college's education needs reflective thinking. This study criticized four dimensions, in other words the effectiveness of lecture in English, criteria of internationalization and college's competition of lecture in English, social inequality of lecture in English, and the harmfulness in the value of Korean language of lecture in English. First, most researches expressed the indiscreet extension of lecture in English was not effective in both students and professors. Second, many scholars and agencies on the internationalization and college's competition excluded the lecture in English as criteria. Third, the indiscreet extension of lecture in English had the possibility of social inequality. And fourth, the indiscreet extension of lecture in English had harmfulness in the value of Korean language and Korean's thought. College's education is an ivory tower in society. So, colleges should discard the thought that extension of lecture in English is the best way. Colleges should keep the purpose, principle, and philosophy of college's education.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 동아대학교

References

  1. 강소연.박혜선(2004). 영어강의의 실태 및 효과에 대한 학생들의 지각 성향에 관한 조사 연구, 연세교육연구, 17(1), 33-53.
  2. 강순희.서혁.신상근.이종원.이현주.최진영(2007). 사범대학 영어 강의에 대한 학생들의 인식 및 만족도 조사, 교과교육학연구, 11(2), 637-656.
  3. 김경근.김정숙.이계형(2008). 세계 고등교육 국제화 지표 분석 및 그 시사점, 비교교육연구, 18(4), 83-111.
  4. 김명환(2007). 시평: 대학의 영어 강의에 대한 비판적 성찰, 안과 밖(영미문학연구), 22, 243-259.
  5. 박종갑(2006). 언어와 사고의 상관관계 연구: 한국어와 베트남어의 다의어 비교를 통해, 우리말연구, 19, 299-323.
  6. 배성혜(2007). 대학의 전공 영어강의 수강학생들의 영어학습동기 및 수업만족도 연구, 석사학위논문, 연세대학교.
  7. 오선희(2008). 영어전용강의의 효과성 연구, 석사학위논문, 한양대학교.
  8. 오영나(역)(2008). 언어의 종말, 서울: 작가정신.
  9. 오욱환(2000). 한국사회의 교육열: 기원과 심화, 서울: 교육과학사.
  10. 원효헌(2006). 교수효과성의 본질에 관한 고찰, 수산해양교육연구, 18(3), 218-228.
  11. 유지연(2004). 영어로 진행되는 대학영어 강의에 나타난 교사 언어에 관한 연구: 대학교양 영어 독해수업을 중심으로, 석사학위논문, 이화여자대학교.
  12. 이경원(2001). 영어제국주의와 탈식민적 저항의 가능성, 영미문학연구회 학술대회 발표 논문.
  13. 이영학(2007). 대학 순위평가의 국가 간 비교 연구, 비교교육연구, 17(3), 139-165.
  14. 이주연(2008). 원어강의에 대한 인식과 효과에 대한 연구, 석사학위논문, 숙명여자대학교.
  15. 이주희(2008). 대학에서의 영어전용전공강의와 문화정체성에 대한 연구: 영어전용전공강의 수강생의 경험을 중심으로, 석사학위논문, 고려대학교.
  16. 장병기(2000). 사고와 언어, 동서문화연구, 8(1), 155-168.
  17. 장한기.조영주(2006). 교사들의 갈등관리 유형에 따른 직무만족의 차이, 수산해양교육연구, 18(3), 379-389.
  18. 전지현(2002). 대학 영어 강의에 대한 학습자의 평가, 외국어교육, 9(4), 233-251.
  19. 정영근(1999). 빌헬름 폰 훔볼트: 인간.언어.교육, 서울: 문음사.
  20. 천정미(2003). R. M. Hutchins의 교양교육의 개념과 대학교육의 목적, 교육철학, 23, 299-313.
  21. Arden-Close, C.(1993). Language problems in science lectures to non-native speakers. English for Specific Purposes, 12(3), 251-261. https://doi.org/10.1016/0889-4906(93)90005-9
  22. Dalby, A.(2002). Language in danger, Allen Lane: The Penguin Press.
  23. EBS 지식채널e(2008). 지식e season3, 경기도: (주)북하우스.
  24. Fichte, J. G.(1971). Fichtes Werke, Berlin : Dermstade, 27
  25. Freeman, D.(2002). The hidden side of the work: teacher knowledge and learning to teach, Language Teaching, 35, 1-13.
  26. Green, M. F., & Olsen, C.(2003). Internationalizing the campus: a user's guide, Washington, D.C: ACE.
  27. Hutchins, R. M.(1950). The university and the mind of the age, Measure, 1, 4.
  28. Mestenhauser, J. A.(2002). In search of a comprehensive approach to international education: a systems perspective, In W. Grunzweig & N. Rinehart(eds.), Rockin' in red square: critical approaches to international education in the age of cyberculture, LIT VERLAG.
  29. Olsen, L. A., & Huckin, T. H.(1990). Point-driven understanding in engineering lecture comprehension, English for Specific Purposes, 9(1), 33-47. https://doi.org/10.1016/0889-4906(90)90027-A
  30. Seligman, M. E. P.(1975). Helplessness: on depression, development, and death, San Francisco: W. H. Freeman and Company.