Estimation of Greenhouse Gas Emission from Off-road Transportation

비도로 수송에 의한 온실 가스 배출량 추정

  • Choi, Min ae (Dept. of Environmental and Energy Engineering, Univ. of Suwon) ;
  • Kim, Jeong (Dept. of Environmental and Energy Engineering, Univ. of Suwon) ;
  • Lee, Ho Jin (Dept. of Environmental and Energy Engineering, Univ. of Suwon) ;
  • Jang, Young Kee (Dept. of Environmental and Energy Engineering, Univ. of Suwon)
  • 최민애 (수원대학교 환경에너지공학과) ;
  • 김정 (수원대학교 환경에너지공학과) ;
  • 이호진 (수원대학교 환경에너지공학과) ;
  • 장영기 (수원대학교 환경에너지공학과)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2011.01.20
  • Published : 2010.12.31

Abstract

Off-road transportation sector including construction equipment, ground support equipment in airport, cargo handling equipment and agroforestry machinery have not calculated as emission source classification in 1A3e2. In this study, the statistics of oil consumption for construction, aviation, shipping and agroforestry are separated for this sector by oil type. And the greenhouse gas emission by off-road transportation emission factor in 1996 & 2006 IPCC Guidelines are calculated and compared with each other. As a result, the nationwide $CO_2$ equivalent emission from off-road transportations by the emission factor of 1996 & 2006 IPCC Guidelines are calculated as 4,919 kton/yr and 5,530 kton/yr in 2007. The contribution ratio of off-road transportation emission by this study is estimated as 5.5% to the subtotal emission from on-road transport sector.

건설 장비, 항공 지상 지원 장비, 항만 하역 장비, 농림업 기계를 포함하는 비도로 수송 부문의 경우 IPCC Guidelines의 배출원 분류 코드에 비도로 수송(1A3e2)이 존재하나, 국내에서는 배출자료가 구축되지 못하고 있다. 본 연구에서는 건설업, 항공, 해운, 농림업에 해당하는 석유 통계 자료를 유종별로 구분하였고, 1996 및 2006 IPCC Guidelines에서 제시하는 배출 계수로 Tier 1 수준의 비도로 수송 부문 온실 가스 배출량을 산출하고 비교하였다. 그 결과, 1996 IPCC Guidelines과 2006 IPCC Guidelines에 의한 2007년 비도로 수송 온실 가스 배출량은 각각 4,919천ton $CO_2eq./yr$, 5,530천ton $CO_2eq./yr$으로 나타났다. 본 연구에서 추정한 비도로 수송 온실 가스 배출량은 국내 수송 부문 온실 가스 배출량의 약 5.5%에 해당하는 양으로 추정되었다.

Keywords