Abstract
City of Incheon opened rapid transit(urban railroad line 1) in 1999 in order to relieve traffic congestion on major arterials. This research analyzed urban space changes of each station influenced area by examining the changes of residents, industrial employees, and floor area ratios before and after the open of Incheon urban railroad line 1. Analysis of variance was applied to change of station influence area. This research found out that the types of central business and agricultural station influence area had been changed significantly after the open of urban railroad. However, the residential, semi-residential, and suburban type of station influence area had not been changed after the open of urban railroad. Thus, it is necessary to provide diverse facilities for inducing residents and employees to the station influence area of residential and semi-residential. Furthermore, the suburban type of station influence area which is difficult to develop naturally by the law of Green Belt is needed to develop station influence area simultaneously with the construction of a station building.
인천광역시는 도시 전체의 심각한 교통체증 경감을 위하여 도시철도 1호선(총연장 31.1km)을 1999년 10월 개통하였다. 본 연구는 인천광역시의 도시철도 1호선 개통이 역세권 도시공간에 어떠한 영향을 미치는가에 대한 규명을 통하여 바람직한 역세권 개발방향을 제시하는데 목적이 있으며 이를 위해 국가에서 발간된 통계 자료에 근거하여 분산분석(Analysis of Variance)을 수행하였다. 연구결과 도심형 및 농촌형 역세권은 철도개통에 따라 뚜렷하게 도시공간 변화에 영향을 미쳐 역세권을 형성함에 따라 지역발전을 도모하고 도시기능을 분담하였으나 주거형, 준주거형, 교외형 역세권은 철도개통 후 도시공간 변화에 큰 변화가 없어 역세권이 형성되지 못했다. 따라서 향후 도시철도 개통시 주거형 및 준주거지형 역세권에서는 역세권 입지 특성을 고려하여 주민 및 산업인구를 유인하고 다양한 시설 수요를 창출할 수 있는 계획적 역세권 개발이 요구된다. 한편 교외형 역세권에서는 역사개발 후 자연 발생적 역세권 개발이 현실적으로 어렵기 때문에 도시철도 역사 개발시 역세권 개발을 동시에 추진하여 지역 주민의 삶의 질 향상 및 양호한 생활여건 조성에 앞장서야겠다.