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Experimental Study on Ultimate Tensile Failure Properties of Laminated Rubber Bearings

적층고무받침의 극한인장파괴 특성에 관한 실험적 연구

  • 오주 (유니슨이앤씨(주) 기술연구소) ;
  • 정희영 (서울시립대학교 토목공학과)
  • Received : 2011.03.03
  • Accepted : 2011.05.11
  • Published : 2011.08.31

Abstract

Laminated rubber bearing is the most commonly used device for seismic base isolation of bridge structures. It is important to know performance and behavior characteristics of the laminated rubber bearings. The main evaluation factors of the rubber bearing are classified as compressive, shear and tensile behavior characteristics. The reference data of compressive and shear characteristics are rich, but the reference data of tensile characteristics is scarce. In this study, tensile test results of the rubber bearing with variation of shape factor and shear deformation are investigated for mechanical property. When tensile deformation in normal condition is increasing, tensile cycle behavior curve becomes non-linear and tensile breaking point is 300%. On the other hand, tensile breaking point is shear deformation condition is about 40%. Furthermore, when shape factor is lower, tensile breaking point is decrease. This results mean that tensile breaking point is decreased in triaxial tensile deformation because of cracks caused by internal void of the rubber bearings. This experimental data can be used as the reference data of tensile characteristics for designing seismic isolation of structures.

적층고무받침은 지진격리 교량에서 면진장치로 주로 사용되고 있으며, 지진격리 설계시 적층고무받침의 성능 및 거동특성을 파악하는 것은 매우 중요하다. 적층고무받침의 주요 평가요소로는 압축 및 전단특성 그리고 인장특성으로 구분된다. 이 요소 중 압축특성 및 전단특성에 대한 특성실험 결과는 많으나, 인장특성에 대한 자료는 충분하지 않다. 이에 따라 본 연구에서는 인장하중을 받는 적층형 고무받침의 특성에 대해 연구를 수행하였다. 적층고무받침의 인장시험은 형상계수 및 전단변형 변화에 따른 기계적 특성에 대하여 검토하였다. 실험결과 인장변형이 증가 할수록 인장이력곡선은 비선형 특성을 보이며, 단순인장시험결과 300%이상 인장변형 후 파괴되었다. 반면에 전단변형된 상태에서 인장파괴는 약 40%이상의 인장변형 후 파괴되었다. 또한 형상계수가 낮을수록 극한인장 파괴성능이 저하되었다. 이와 같은 결과는 명확하지는 않지만 고무 층이 3축 인장 받을 경우 내부공극에 의해 균열이 확장되어 파괴가 발생하는 것으로 추측된다. 본 연구결과는 지진격리 구조물 설계시 인장하중에 대한 기초자료로 충분히 활용 가능할 것으로 판단된다.

Keywords

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