DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Animation < How To Train Your Dragon >

애니메이션 <드래곤 길들이기>의 연출 분석

  • Received : 2011.08.09
  • Accepted : 2011.10.31
  • Published : 2011.12.28

Abstract

Through this thesis, I intended to analyze Hollywood animation through that achieved in box office by directing viewpoint. of Chris Sanders and Dean Deblois not only shows standard narrative structure of adventure, comedy, fantasy, but also express message of story and thorough visual. Analysis of directing classify contents and form. In contents, constitution of narrative and set up of character, irony of plot, characterization and popularity are embossed. In form, lighting and special effect, design and layout, 3D technology and stereoscopic camera technique based on the capital strength are outstanding. The high evaluation for film is possessed of box offic, remained within value and popularity, and delivered metaphysical theme without repulsion. The director's direction make success even if the pre-production manage by huge system approach.

이 논문의 목적은 <드래곤 길들이기>를 통해 성공한 할리우드 애니메이션을 연출적인 관점에서 분석하고자 하는데 있다. 크리스 샌더스와 딘 데블로이스의 >드래곤 길들이기>는 모험, 코미디, 판타지, 가족물의 기본적인 내러티브 원리에 충실하면서도 그 주제의 전달과 시각적 표현력에 있어 상당수준의 완성도를 보인 애니메이션이라고 할 수 있다. 연출분석은 크게 내용과 형식으로 구분한다. 내용적인 측면에서는 가족물로써 부자간의 간극을 다룬 주제를 바탕으로 서사구조와 주요 캐릭터 설정, 플롯 속의 아이러니, 캐릭터성과 대중성이 도드라진다. 형식적인 면에서 자본력을 바탕으로 한 조명과 특수효과, 디자인과 레이아웃, 3D 기술과 입체 카메라 기법 역시 뛰어나다. 이 작품이 높이 평가 받을 수 있는 가장 큰 요인은 흥행과 대중성을 지키면서도 거부감없이 철학적인 주제를 성공적으로 담아냈다는 것에 있다. 또한 기획에 많은 인력이 필요하기에 시스템적으로 운영되지만 감독의 뛰어난 연출력이 있었기에 가능했다고 본다.

Keywords

References

  1. http://movie.naver.com/movie/bi/mi/detail.nhn?code =70457
  2. Tracey Miller-Zarneke, The Art Of How To Train Your Dragon, New Market Press, 2010.
  3. Cine21.com, 3D기술과 고전적 서사가 만났을 때, 2010.06.17. 기사 인용, 2010.
  4. 이정우, 사건의 철학, 그린비, p.126, 2011.
  5. 송기섭, "근대소설 탐구의 형식과 아이러니", 현대문학이론학회, 현대문학이론연구, p.2, 2010.
  6. 최지훈, "동화문학의 예술성과 대중성", 한국아동문학학회, 1997.
  7. Tracey Miller-Zarneke, The Art Of How To Train Your Dragon, New Market Press, 2010.
  8. http://en.wikipedia.org/wiki/InTru3D
  9. 김세훈, 김민정, 강지원, "3D입체영상의 시각적 연출 특성연구", 한국콘텐츠학회논문지, 2011.
  10. 송낙원, 동아시아 영화: 작가, 사회, 미학, 한양대학교 출판부, 2004.

Cited by

  1. Determinants of U. S. Theatrical Animation Box Office Performance vol.13, pp.11, 2013, https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.597
  2. Research on Disney's 3D Animation 's Style, Layout Pipeline, and Camer a Capture System vol.16, pp.11, 2013, https://doi.org/10.9717/kmms.2013.16.11.1348