DOI QR코드

DOI QR Code

Reinterpretation of Contemplation through the Studies of Physical and Esthetic Perspectives in New Media Art

뉴 미디어 아트에서 물리적 심미적 거리를 통한 관조의 재해석

  • Received : 2011.10.26
  • Accepted : 2011.12.09
  • Published : 2011.12.28

Abstract

In contemporary art, the process of appreciating art works requires the dichotomy between traditional art and New Media Art. This difference can be witnessed in the contrasting ways of appreciating art works; in traditional art, a certain physical and esthetic distance is placed between viewers and works of art, and in New Media Art, art is appreciated by active involvement and communication. In other words, this disparity is based on whether viewers physically involve themselves in the completion of the art works. Perhaps contemporary art can be better understood and appreciated if a single primary keyword takes the center place of art appreciation rather than allowing the dichotomy. Thus, a new approach is welcome, where art appreciation is not adversely affected through such divided means based on the degree of active participation. This is not some new introduction of jargon but the reinterpretation of contemplation, the key word for art appreciation in the past, as the common key word for both conventional art and New Media Art.

동시대 예술(Contemporary Art )에서 예술 작품의 감상은 과거 전통적 미술과 뉴 미디어 아트(New Media Art)로 이분법적 감상방식을 요구한다. 이것은 뉴 미디어 아트의 수용방식인 능동적 참여와 소통에서 이루어지는 감상과 작품과 감상자의 물리적 심미적 거리를 갖고 있는 전통적 미술 감상방식과의 차이에서 찾아볼 수 있다. 이 차이는 작품의 완성에 감상자의 물리적 개입유무를 통하여 차이를 들어낸다. 다양한 동시대 예술에서의 감상이 양분화 되어 이해되는 것보다는 주요한 하나의 키워드가 동시대 예술의 감상방식에 중심에 있으면 동시대 예술의 이해가 용의 하지 않을까 한다. 해서 이런 이분화 된 감상이 감상자의 상호 작용성의 정도에 따라 달라지는 것이 아닌 하나의 감상법으로 감상하면 어떨까. 새로운 용어의 등장이 아닌 과거 예술 감상의 중요한 용어인 관조를 재해석을 통하여 전통적 미술과 뉴 미디어 아트의 공동감상 키워드로 제안해 보고자 한다.

Keywords

References

  1. 심혜련, 사이버스페이스 시대의 미학, 살림, p.124, 2006.
  2. 제롬 스톨니쯔(1960), 오병남 역, 미학과 비평철학, 이론과 실천, pp.48-49, 1991.
  3. W. Tatarkiewicz, 손효주 역, 미학의 기본개념사, 미술문화원, pp.391-398, 1999
  4. W. Tatarkiewicz, 손효주 역, 미학의 기본개념사, 미술문화원, pp.406, 1999.
  5. 모리스 메를로-퐁티, 김정아 옮김, 눈과 마음, 마음산책, p.137, 1996/2008.
  6. 모리스 메를로-퐁티, 김정아 옮김, 눈과 마음, 마음산책, p.145, 1996/2008.
  7. 장파, 유중하, 백승도, 이보경, 양태은, 이용재 옮김, 동양 서양 그리고 미학, 푸른숲, p.516, 1999.
  8. 김병원, 넷아트의 유희적 소통을 위한 작품분석 및 구현, 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제12호, p.82, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.12.081
  9. 백상우, 메를로 퐁티의 신체지각 개념을 통한 디지털 연구, 국민대학교 석사논문, p.272, 2009.
  10. 장파, 유중하, 백승도, 이보경, 양태은, 이용재 옮김, 동양 서양 그리고 미학, 푸른숲, p.516, 1999.
  11. 심혜련, 예술과 기술의 문제에 관하여, 시대와 철학, 제17권, 제1호, 통권34호, p.17, 2006.
  12. 레오나르도 다 빈치, 모나리자, 53X77cm, 유화, 1503-1506.
  13. Cristobal Mendoza and Anna Cuppetelli, Nervous Structure, 인터랙티브 가변설치, 2011.