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Influence of Consumers' Shopping Value and Product Types on LOHAS Consumption

쇼핑성향과 상품특성에 따른 로하스 상품 소비에 관한 연구

  • Received : 2011.10.05
  • Accepted : 2011.11.17
  • Published : 2011.12.28

Abstract

The purpose of this study is to provide implications for LOHAS(Lifestyle of Health and Sustainability) consumption growth. The study investigated the relationships between shopping value, LOHAS consciousness and LOHAS consumption. The finding of this study revealed that both hedonic and utilitarian shopping values had a positive effect on LOHAS consciousness and LOHAS consumption. We also found that the representative hedonic and utilitarian products(electronics) had the positive relationship between the both hedonic and utilitarian shopping values and LOHAS consumption. Furthermore, the representative hedonic LOHAS products(cosmetics) showed a positive relationship between hedonic shopping values and LOHAS consumption. However the representative utilitarian LOHAS product(detergent) did not show a relationship between utilitarian shopping values and LOHAS consumption. These findings are expected to provide marketing implications for LOHAS consumption growth. To improve consumers' LOHAS consumption, it is essential to focus on strengthening the hedonic value of the consumers, highlighting LOHAS consciousness. LOHAS consumption may improve the pride of consumers and increase the pleasure of the consumers. Additionally, it is necessary that publicity and education justify consumer behavior such that LOHAS consumption is socially responsible and it is a mature and exemplary action of citizens obligations to society.

본 연구는 소비자의 쇼핑성향을 쾌락적 쇼핑성향과 실용적 쇼핑성향으로 구분하고 로하스 제품에 대한 소비 의식 및 소비 행동과 쾌락적,실용적 쇼핑성향과의 관계를 살펴보았다. 결과는 쾌락적,실용적 쇼핑성향이 모두 로하스 제품에 대한 소비 의식 및 소비 행동에 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한, 소비자들이 구매하는 로하스 제품을 쾌락적, 실용적, 쾌락적+실용적 성격으로 구분하여 각각 대표적인 화장품, 세제, 전자제품에 대한 로하스 제품 소비행동과 쇼핑성향과의 관계를 살펴 본 결과, 쾌락적+실용적 성격의 로하스 전자제품 소비에는 쾌락적, 실용적 쇼핑 성향 모두가 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한, 쾌락적 성격의 로하스 화장품 소비에는 쾌락적 쇼핑성향만 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면, 실용적 성격의 로하스 세제 소비에는 실용적 쇼핑성향이 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 따라서, 로하스 제품의 확대를 위해서는 로하스 제품 소비 자체가 소비자로서 자존심을 바로 향상시키고 얼마나 즐거움을 줄 수 있는가와 같은 소비자의 쾌락적 쇼핑성향을 충족시키는데 초점을 맞추어야 하며, 나아가, 로하스 소비 행동이 사회적으로 적합하며 올바른 행동이라는 점을 홍보하고, 깨끗한 환경에 기여를 하는 소비가 모범적인 행동이며 성숙한 시민으로서의 의무 사항이라는 홍보와 교육이 필수적이라고 할 수 있을 것이다.

Keywords

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