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A Study on the Evaluation of Expanded Metal Characteristics for Application Rockfall Facilities

낙석방지시설 적용을 위한 팽창메탈의 특성 연구

  • 이종인 (국토해양부) ;
  • 정춘교 (국토해양부) ;
  • 김성호 (상지대학교 대학원 건설시스템공학과) ;
  • 황영철 (상지대학교 건설시스템공학과) ;
  • 이승호 (상지대학교 건설시스템공학과)
  • Received : 2011.03.13
  • Accepted : 2011.08.11
  • Published : 2011.09.01

Abstract

There are many mountains in Korean Peninsula, and those used for the construction of roads and railways sectors are forming slopes. Slope collapse occurs with falling rocks and landslide because of the relaxation of the thawing rocks. The heavy rain in summer can also significantly contribute to the process, and abnormal climate change is much more influential than before. Therefore, rockfall-related accidents in rainy season are easily accessible in media every year. There has been a lot of research on application of strengthening compensation of the sections in order to minimize casualties and property damage. Rockfall Protection Net, however, has not been focused on much in the field yet. This study highlights the need of Rockfall Protection Net, since it can segregate the falling rocks inside the net relatively safely. Although there has been a little doubt about the effectiveness of rockfall protection facilities, it is obvious that relevant studies dealing with the solidity of the net are necessary for the rockfall protection net to be capable of supporting rockfall energies. As a result, Expanded metal strength is much more durable compared to the PVC coating net, and it is regarded as an excellent alternative material for the Rockfall Protection Net. In this study, the applicability of Expanded Metal as the alternative of Rockfall Protection Net is verified experimentally.

산지가 많은 우리나라는 도로 및 철도건설을 위해 사면을 형성하는 구간이 많고, 사계절의 뚜렷한 차이로 인해 해빙기에 암블록의 이완현상 발생과 연평균 강우량의 2/3 정도가 여름철에 집중 발생되는 기후특성이 있으며, 최근 기상이변에 따른 집중호우 등으로 낙석 및 산사태와 같은 도로절개면 붕괴사고가 잦은 편이며, 해마다 장마철이 되면 이와 관련된 사고소식을 매스컴을 통해 쉽게 접할 수 있다. 낙석 발생 시 인명과 재산 피해를 최소화하기 위하여 절개지에 대한 보강공법의 개발 및 현장 적용성에 대한 연구 등이 활발히 이루어지고 있지 않는 실정으로 이에 대한 연구의 필요성이 부각되고 있다. 특히 낙석방지망의 부분적 취약점(일체화가 되지 못함)으로 인해 낙석방지망이 충분한 지지능력을 발휘하지 못하는 문제가 발생됨에 따라 국내에서도 보다 높은 낙석에너지를 지지할 수 있는 낙석방지망에 대한 연구가 필요할 것으로 판단된다. 이에 본 연구에서는 낙석방지망의 대체재료로서 팽창메탈의 적용성을 실험적으로 검증하고, 그 특성에 관해 연구해 보고자 하였다. 시험결과 팽창메탈은 우수한 강도와 일체화된 재료특성으로 기존 PVC망에 비해 최대지지하중이 높게 나타났으며, 현장시험의 흡수가능에너지 또한 높게 나타나 낙석방지망의 대체재료로서 활용이 가능한 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2009), 도로안전시설 설치 및 관리지침 - 5. 낙석방지시설편, pp. 447-449.
  2. 전성엽, 이승호(2008), 낙석방지망 인발시험 장치를 이용한 Expanded Metal 특성에 관한 연구, 석사학위 논문, 상지대학교, pp. 33-52.
  3. 지영환, 김기환, 김성호, 황영철, 이승호(2010), 사면보강용 Expanded Metal 격자크기에 따른 인발 특성 연구, 한국지반환경공학회논문집, Vol. 11, No, 12, pp. 49-52.