An Analysis of Industrial Education Discipline Items in the Examination for Appointing Secondary School Teachers

중등교사임용시험 공업계열 교과교육학 문항분석

  • 고희령 (단국대학교 천안캠퍼스)
  • Received : 2011.07.31
  • Accepted : 2011.09.23
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the industrial education items in the teacher recruitment examination for secondary school and make a better proposal. To achieve the purpose, all the industrial education items, which had taken an examination for ten times from the school year 2002 to the most recent year 2011, were analyzed. The results of this study were as follows; First, the number and score ratio of industrial education items had been increased quarterly from the school year 2002 to 2011, but had same sharing in all subjects and fixed since the school year 2010. Second, as the industrial education items had been increased quarterly, they were taken from more various subcategory of industrial education. Recently, the industrial education items on "complex domain" including two more subcategory of industrial education were increased. Third, the industrial education items with science education items was compared from the school year 2009 to 2011. The items on PCK(Pedagogical Content Knowledge) had been increased in the industrial education but the proportion of PCK was lower than science education.

본 연구의 목적은 임용시험에서 공업교과교육학 문항의 출제 경향과 문제점을 파악하고 구체적인 개선방안을 도출하는 데 있다. 이를 위하여 2002학년도부터 2011학년도까지 공업계열(건설, 기계 금속, 전기 전자 통신, 화공 섬유) 임용시험 전공영역평가 중 교과교육학 문항을 대상으로 문항 분석을 실시하였으며, 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 공업교과교육학 출제 문항수와 배점 비율을 살펴 본 결과, 2002-2004학년도, 2005-2008학년도, 2009-2011학년도를 분기로 공업교과교육학의 비중이 증가하였으며, 최근 2010학년과 2011학년에는 출제 문항수와 배점이 모든 공업교과에서 통일된 것으로 나타났다. 둘째, 2002-2011학년도까지 공업교과교육학 하위영역별 문항의 배점 비율을 분기별로 분석한 결과, 분기별로 교과교육학 관련 문항 수가 증가함에 따라 다양한 공업교과교육학 하위영역의 문항들이 출제되었고, 최근에는 하위 영역들 중 2개 이상의 영역이 포함된 '복합' 영역 문항의 출제 비율이 높아졌다. 셋째, 교수내용지식의 관점에서 2009-2011학년도까지 과학교과군(공통과학, 물리, 화학, 생물, 지구과학)의 교과교육학 문항과 공업교과교육학 문항의 내용을 분석한 결과, 교수내용지식의 반영 비율이 공업교과군의 경우에 해마다 증가하고는 있으나, 과학교과군에 비해 낮은 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2007). 과학과 교육과정. 교육과학기술부.
  2. 교육과학기술부(2009). 2009 개정 교육과정 총론. 교육과학기술부.
  3. 김경배, 이홍숙(2000). 교과교육론. 학지사
  4. 김성숙, 채정현(2007). 중등교사 신규임용 후보자 선정 경쟁시험 가정과 교과교육학 출제 문항 분석. 한국가정교육학회지, 19(3), 149-168.
  5. 노태천, 이용순, 유병로(2009). 공업교육학신론. 문음사
  6. 박영목 (2003). 교과교육학의 학문적 발전 방향과 과제. 교육연구논총, 20, 24-40.
  7. 박인기(2006). 교과교육학의 학문 위상과 현 단계 도전 과업. 교과교육학연구, 10(1), 261-280.
  8. 김진수, 노태천, 유병로, 은태욱(2006). 중등교사 임용시험 전기.전자.통신 과목의 출제 방안 연구. 대한공업교육학회지, 31(2), 128-154.
  9. 김판욱, 김기수, 이창훈(2005). 한국의 공업계열 교사 교육의 문제점과 대안 탐색. 직업교육연구, 24(1), 1-21.
  10. 류병로 (2009). 공업교과 교육학의 개념 구조 탐색올 위한 이론적 접근. 대한공업교육학회지, 34(2), 20-41.
  11. 류창열(2004). 공업교육원론. 교육과학사.
  12. 배장오(2005). 교과교육론, 서현사.
  13. 이대성(2006). 교수 내용 지식의 관점에서 본 중등 일반사회 교원 임용 시험 문항 분석. 사회과교육, 45(4), 133-161.
  14. 이양락(2004). 2002 및 2003 학년도 중등과학교사임용시험 결과 분석. 한국과학교육학회지, 24(3), 532-543.
  15. 이돈희, 황정규, 윤희원, 조영달, 권오량, 우정호(1994). 교과교육학 탐구. 교육과학사.
  16. 조희형, 고영자(2008). 과학교사 교수내용지식 (PCK) 의 재구성과 적용 방법. 한국과학교육학회지, 28(6), 618-632.
  17. 최준섭, 이승원, 김종찬, 정봉균, 박상진, 권차미(2006). 중등임용시험 '기계.금속' 과목의 출제방안 연구. 대한공업교육학화지, 31(2), 111-127
  18. 한관종(2007). 사회과 교사 임용시험 출제 분석 및 개선 방안-일반 사회과 교과교육학 영역을 중심으로. 사회과교육연구, 14(1), 165-183.
  19. 한효순, 박종윤(2003). 중등 과학교사 임용시험 중 화학영역 문항의 적절성과 개선 방안에 대한 조사. 한국화학교육학회지, 47(5), 505-518
  20. Cochran, K. F., Deruiter, J. A., & King, R. A.(1993). Pedagogical content knowing: an integrative model for teacher preparation. Journal of Teacher Education, 44(4), 263-272. https://doi.org/10.1177/0022487193044004004
  21. Loucks-Horsley, s., Love, N., Stiles, K. E., Mundry, S., & Hewson, P. W.(2003). Designing professional development for teachers of science and mathematics, 2nd ed. Corwin Press, Inc.