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Nitrogen Oxides Removal Characteristics of SNCR-SCR Hybrid System

SNCR-SCR 하이브리드 시스템의 질소산화물 제거 특성

  • Cha, Jin Sun (School of Environmental Engineering, University of Seoul) ;
  • Park, Sung Hoon (Department of Environmental Engineering, Sunchon National University) ;
  • Jeon, Jong-Ki (Department of Chemical Engineering, Kongju National University) ;
  • Park, Young-Kwon (School of Environmental Engineering, University of Seoul)
  • 차진선 (서울시립대학교 환경공학부) ;
  • 박성훈 (순천대학교 환경공학과) ;
  • 전종기 (공주대학교 화학공학부) ;
  • 박영권 (서울시립대학교 환경공학부)
  • Received : 2011.08.19
  • Accepted : 2011.09.14
  • Published : 2011.12.10

Abstract

The SNCR-SCR (selective non-catalytic reduction-selective catalytic reduction) hybrid system is an economical NOx removal system. In this study, the effect of the operating parameters of the SNCR-SCR hybrid system on NOx removal efficiency was investigated. When the SNCR reactor was operated at a temperature lower than the optimum temperature ($900{\sim}950^{\circ}C$), an additional NO removal is obtained basesd on the utilization of $NH_3$ slip. On the other hand, the SNCR reactor operated above the temperature resulted in no additional NO removal of SCR due to decomposition of $NH_3$. Therefore, the SNCR process should be operated at optimum temperature to obtain high NO removal efficiency and low $NH_3$ slip. Thus, it is important to adjust NSR (normalized stoichiometric ratio) so that $SR_{RES}$ can be maintained at an appropriate level.

SNCR-SCR hybrid system은 SNCR에서 NOx를 제거한 뒤, SCR로 NOx를 추가 제거하는 시스템으로 NOx 제거 효율을 향상시키는 경제적인 시스템이다. 본 연구에서는 SNCR-SCR hybrid system에서 운전 변수가 질소산화물 저감 효율에 미치는 영향을 고찰하였다. SNCR을 optimum temperature ($900{\sim}950^{\circ}C$)보다 낮은 온도에서 운전할 경우, 추가적인 암모니아 주입 없이도 $NH_3$ slip을 이용한 NO의 추가적인 제거의 효과가 있었으나 $NH_3$ slip이 높은 것으로 나타났다. 그러나 그 이상의 온도에서는 고온에 의한 암모니아의 분해로 SCR에 의한 추가 제거의 효과를 얻지 못했다. 따라서 SNCR 공정을 optimum temperature에서 운전하는 것이 NO 제거 효율과 $NH_3$ slip 농도를 고찰하였을 때 가장 적절하였으며, $SR_{RES}$가 적정 수준으로 유지되도록 NSR을 조절하는 것이 중요한 운전 변수인 것으로 나타났다.

Keywords

References

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