DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of the Educational Program to Increase High School Students' Systems Thinking Skills - Focus on Global Warming -

고등학생들의 시스템 사고 향상을 위한 교육프로그램 개발 및 적용 - 지구온난화를 중심으로 -

  • Lee, Hyo-Nyong (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Kwon, Yong-Ju (Department of Biology Education, Korea National University of Education) ;
  • Oh, Hee-Jin (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University) ;
  • Lee, Hyun-Dong (Dalseong High School)
  • 이효녕 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 권용주 (한국교원대학교 생물교육과) ;
  • 오희진 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육) ;
  • 이현동 (달성고등학교)
  • Received : 2011.08.16
  • Accepted : 2011.11.29
  • Published : 2011.12.31

Abstract

The purposes of this study are: (1) to develop educational program designed to improve high school students' knowledge integration and their system thinking skills about global warming and (2) to identify the change of students' system thinking level. The developed program was implemented to twenty seven high school students, and six students grouped into three highs and three lows in their performance were selected to analyze their level of system thinking. The word association, casual map and drawing were used to measure and identify any significant change. As a result, the low level system thinking group improved their system thinking skills for global warming and the earth and sub-systems after the intervention. However, participants' misconception remained the same. And the high level systems thinking group showed more organize system thinking skills about a global warming topic. It is suggested that more educational programs be developed on various topics in order for high school students to improve their systems thinking skills as well as knowledge integration of earth systems and earth environment in school curriculum.

이 연구에서는 고등학생들의 시스템 사고 향상을 위해 지구온난화 주제를 중심으로 교육프로그램을 개발하고 이를 학교 현장에 적용하여 학생들의 시스템 사고 향상 정도를 파악하였다. 현직 교사와 전문가들에게 타당성을 검증 받은 지구온난화 교육프로그램을 학생 27명에게 투입하였으며 시스템 사고 수준이 낮은 학생 3명과 수준이 높은 학생 3명, 총 6명의 학생을 연구대상으로 선정하고 활동 전 후로 단어 간 관계분석, 인과지도 그리기, 그림 그리기를 적용하여 시스템 사고 수준 변화정도를 살펴보았다. 그 결과 시스템 사고 수준이 낮은 그룹은 활동 후 지구온난화에 대한 시스템 사고 정도가 향상된 모습을 보였으나 오개념이 유지되는 특성을 보였다. 그리고 시스템 사고 수준이 높은 학생들은 자신들이 가지고 있었던 개념들은 활동 후 더 뚜렷해지고 체계적인 시스템 사고를 하고 있었다. 학생들에게 지구시스템과 연결된 지식이나 지구 환경 개념을 학습하는 데 있어서 필요한 시스템 사고를 함양시키고 과학교육과정에 새로운 활력을 불어넣기 위해서는 이러한 교육프로그램들이 많이 개발되어야 하며 또한 실제 학교 현장에서 많이 활용할 수 있도록 개발된 자료들이 잘 보급될 수 있어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 2011, 과학과 교육과정[별책9]. 교육과학기술부, 269 p.
  2. 교육인적자원부, 2000, 고등학교 교육과정 해설: 과학. 교육인적자원부, 75 p.
  3. 기후변화정보센터, 2010, http://www.climate.go.kr/index.html, (Retrieved July 11, 2011)
  4. 김도훈, 문태훈, 김동환, 1999, 시스템 다이내믹스. 대영문화사, 서울, 130 p.
  5. 김동환, 2000, 김대중 대통령의 시스템 사고. 집문당, 서울, 35 p.
  6. 김동환, 2004, 시스템사고. 선학사, 서울, 155 p.
  7. 김동환, 2005, 시스템사고의 적용에 관한 내면적 성찰. 정부학연구, 11, 63-85.
  8. 국동식, 2002, 온실효과에 대한 고등학교 공통과학교과서 분석. 한국과학교육학회, 23, 455-460.
  9. 국동식, 2003, 온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학 교과서 분석. 한국과학교육학회, 23, 592-598.
  10. 김만희, 김범기, 2002, 현대 과학교육의 동향과 시스템사고 패러다임의 비교 연구. 한국과학교육학회지, 22, 64-75.
  11. 김윤지, 정진우, 2009, 지구계 교육과 소재로서 순환에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 29, 951-962.
  12. 김윤지, 정진우, 위수민, 2009, 대학생들이 인식하는 지구계 순환의 구성 개념 분석. 한국과학교육학회지, 29, 963-977.
  13. 곽영순, 2004, PISA 검사 결과에서 드러난 만15세 한국 학생들의 온실효과에 대한 대안적 개념. 한국과학교육학회, 24, 668-674.
  14. 문병찬, 정진우, 경재복, 고영구, 윤석태, 김해경, 오강호, 2004, 예비교사들의 탄소 순환에 대한 지구시스템의 관련개념과 시스템 사고의 적용. 한국지구과학회지, 25, 684-696.
  15. 문병찬, 김해경, 2007, 예비초등교사들의 시스템 사고 능력 및 특성에 대한 연구. 한국 시스템 다이내믹스연구, 8, 235-252.
  16. 박현웅, 최원용, 1999, 온실효과와 지구온난화. 화학세계, 39, 26-31.
  17. 신동희, 2000, 국내 지구과학교육 연구의 동향과 나아갈 방향. 한국지구과학회지, 21, 479-487.
  18. 신동희, 2001, 지구과학과 환경교육. 한국지구과학회지, 22, 147-158.
  19. 신동희, 이양락, 이규석, 이기영, 이은하, 2005, 지구환경을 고려한 미래지향적 지구과학 교육과정제안. 한국지구과학회지, 25, 239-259.
  20. 윤일희, 2004, 현대 기후학. 시그마프레스, 서울, 261 p.
  21. 이창진, 2003, 지구과학의 정체성과 학문 분류. 한국지구과학회지, 24, 650-656.
  22. 이효녕, 김승환, 2009, 과학영재학생들의 사고유형에 따른 지구 시스템적 인지 특성. 과학교육연구지, 33, 12-30.
  23. 임은경, 홍상욱, 정진우, 2000, 지구계 교육의 현장적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21, 93-102.
  24. 전기정, 2000, 우리나라 IMF원인에 관한 연구: Mind Mapping을 통한 시스템 사고. 한국시스템 다이내믹스 연구, 창간호, 32-60.
  25. 조규성, 강현아, 2002, 지구계교육 프로그램의 적용에 따른 학습자의 반응(지구 기후 게임을 중심으로). 한국지구과학회지, 23, 299-230.
  26. 제귀연, 안희수, 1999, 온실효과에 대한 학생들의 개념 분석. 한국과학교육학회, 19, 585-594.
  27. 허경철, 1999, 지식생성교육을 위한 지식의 구조 분석. 한국교육, 26, 101-127.
  28. 한국지구과학회, 2009, 재미있는 지구과학 이야기. 이치, 서울, 216 p.
  29. Mayer, V.J., 남정희, 이효녕, 2007, 통합과학의 이해: 지구 시스템적 접근. 자유아카데미, 서울, 261 p.
  30. MBC미디어, 2008, 북극의 눈물 DVD, MBC.
  31. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005a, A study of junior high students' perceptions of the water cycle. Journal of Geoscience Education, 53, 366-373.
  32. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005b, Development of system thinking skills in the context of Earth System Education. Journal of Research in Science Teaching, 42, 518-560. https://doi.org/10.1002/tea.20061
  33. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2010, System Thinking Skills at the Elementary School Level. Journal of Research in Science Teaching, 47, 540-563.
  34. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2010, Four case studies, six years later: Developing system thinking skills in junior high school and sustaining them over time. Journal of Research in Science Teaching, 47, 1253-1280. https://doi.org/10.1002/tea.20383
  35. Chen, D. and Stroup, W., 1993, General system theory: Toward a conceptual framework for science and technology education for all. Journal of Science Education and Technology, 2, 447-459. https://doi.org/10.1007/BF00694427
  36. Dori, Y.J. and Tal, R.T., 2003, Teaching biotechnology through case studies-Can we improve higher order thinking skills of nonscience major? Science Education, 87, 767-793. https://doi.org/10.1002/sce.10081
  37. Gudovitch, Y., 1997, The global Carbon cycle as a model for teaching earth systems in high school: Development, implementation and evaluation. Unpublished master's thesis. The Weizmann Institute of science, Rehovot Israel [in Hebrew].
  38. Hewton, J., 2007, 지구온난화. 한울아카데미, 서울, 148 p.
  39. Ison, R., 1999, Applying systems thinking to higher education. Systems Research and Behavioral Science, 16, 107-112. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1743(199903/04)16:2<107::AID-SRES278>3.0.CO;2-E
  40. O'Connor, J. and McDermmot, I., 1997, The Art of Systems Thinking: Essential skills for creativity and problem solving. Thorsons Publishers, London, UK, 288 p.
  41. Kali, Y., Orion, N., and Eylon, B-S., 2003, Effect of knowledge integration activities on students' perception of the Earth's crust as a cyclic system. Journal of Research in Science Teaching, 40, 545-556. https://doi.org/10.1002/tea.10096
  42. Lang, M., 2002, The Earth as system: A topic for integrated science education. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, LA, USA, 18-148.
  43. Lee, J. and Fortner, R.W., 2000, Classification of environmental issues by perceived certainty and tangibility. The International Journal of Environmental Education and Information, 19, 11-20.
  44. Mayer, V.J., 1997, Science literacy in a global era. Hyogo University of Teacher Education Journal, 17, 75-89.
  45. Mayer, V.J. (ed.), 2003, Implementing Global science literacy. Earth Systems Education Program, The Ohio State University, OH, USA, 88 p.
  46. Mayer, V.J. and Fortner, R.W. (eds.), 1995, Science is a study of Earth: A resource guide for science curriculum restructure. The Ohio State University, OH, USA, 64 p.
  47. Mayer, V.J. and Kumano, Y., 1999, The role of system science in future school science curricula. Studies in Science Education, 34, 71-97. https://doi.org/10.1080/03057269908560149
  48. McNamara, C., 1998, Applied Systems thinking. Paper presented at the annual meeting of the International Society for the Systems Sciences Conference. http://www.newciv.org/ISSS/homepage.htm.
  49. Clifford, N. and Richards, K., 2005, Earth system science: An oxymoron. Earth Surface Processes and Landforms, 30, 379-383. https://doi.org/10.1002/esp.1215
  50. Novick, S. and Nussbaum, J., 1978, Junior high school pupils understanding of the particulate nature of matter: An interview study. Science Education, 62, 273-281. https://doi.org/10.1002/sce.3730620303
  51. Perkins D.N. and Unger, C., 1999, Teaching and learning for understanding. In Reigeluth, C.M. (ed.), Instructional design theories and models. Lawrence Erlbaum Associates, NJ, USA, 91-144.
  52. Resnick, M., 1996, Beyond the Centralized Minds. The Journal of The Learning Science, 5, 1-22. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0501_1
  53. Shultz, T.R., Fisher, G.W., Pratt, C.C., and Rulf, S, 1986, Selection of casual rules. Child Developmental Psychoolgy, 12, 69-82.
  54. Sweeney, L.B. and Sterman, L.D., 2000, Bathtub dynamics: Initial results of a systems thinkings inventory. System Dynamics Review, 16, 249-286. https://doi.org/10.1002/sdr.198
  55. WBGH Educational Foundation, 2009, http://www.teachersdomain.org (March 11, 2009)

Cited by

  1. An Analysis of Students' Systemic Thinking and Teachers' Reflective Thinking after the Lesson of Digestion, Circulation, Respiration and Excretion of Middle School Science vol.26, pp.2, 2014, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2014.26.2.401
  2. The Impact of Self-Reported Knowledge and Self-perceived Importance about Earth Systems on Science Gifted Students’ Science Motivation: An Exploratory Study vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.580
  3. An Analysis of Systems Thinking Revealed in Middle School Astronomy Classes: The Case of Science Teachers’ Teaching Practices for the Unit of Stars and Universe vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.591
  4. Effects of Systems Thinking on High School Students’ Science Self-Efficacy vol.37, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.3.173