References
- 교육과학기술부, 2011, 과학과 교육과정[별책9]. 교육과학기술부, 269 p.
- 교육인적자원부, 2000, 고등학교 교육과정 해설: 과학. 교육인적자원부, 75 p.
- 기후변화정보센터, 2010, http://www.climate.go.kr/index.html, (Retrieved July 11, 2011)
- 김도훈, 문태훈, 김동환, 1999, 시스템 다이내믹스. 대영문화사, 서울, 130 p.
- 김동환, 2000, 김대중 대통령의 시스템 사고. 집문당, 서울, 35 p.
- 김동환, 2004, 시스템사고. 선학사, 서울, 155 p.
- 김동환, 2005, 시스템사고의 적용에 관한 내면적 성찰. 정부학연구, 11, 63-85.
- 국동식, 2002, 온실효과에 대한 고등학교 공통과학교과서 분석. 한국과학교육학회, 23, 455-460.
- 국동식, 2003, 온실효과 개념에 대한 오개념 원인으로서의 10학년 과학 교과서 분석. 한국과학교육학회, 23, 592-598.
- 김만희, 김범기, 2002, 현대 과학교육의 동향과 시스템사고 패러다임의 비교 연구. 한국과학교육학회지, 22, 64-75.
- 김윤지, 정진우, 2009, 지구계 교육과 소재로서 순환에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 29, 951-962.
- 김윤지, 정진우, 위수민, 2009, 대학생들이 인식하는 지구계 순환의 구성 개념 분석. 한국과학교육학회지, 29, 963-977.
- 곽영순, 2004, PISA 검사 결과에서 드러난 만15세 한국 학생들의 온실효과에 대한 대안적 개념. 한국과학교육학회, 24, 668-674.
- 문병찬, 정진우, 경재복, 고영구, 윤석태, 김해경, 오강호, 2004, 예비교사들의 탄소 순환에 대한 지구시스템의 관련개념과 시스템 사고의 적용. 한국지구과학회지, 25, 684-696.
- 문병찬, 김해경, 2007, 예비초등교사들의 시스템 사고 능력 및 특성에 대한 연구. 한국 시스템 다이내믹스연구, 8, 235-252.
- 박현웅, 최원용, 1999, 온실효과와 지구온난화. 화학세계, 39, 26-31.
- 신동희, 2000, 국내 지구과학교육 연구의 동향과 나아갈 방향. 한국지구과학회지, 21, 479-487.
- 신동희, 2001, 지구과학과 환경교육. 한국지구과학회지, 22, 147-158.
- 신동희, 이양락, 이규석, 이기영, 이은하, 2005, 지구환경을 고려한 미래지향적 지구과학 교육과정제안. 한국지구과학회지, 25, 239-259.
- 윤일희, 2004, 현대 기후학. 시그마프레스, 서울, 261 p.
- 이창진, 2003, 지구과학의 정체성과 학문 분류. 한국지구과학회지, 24, 650-656.
- 이효녕, 김승환, 2009, 과학영재학생들의 사고유형에 따른 지구 시스템적 인지 특성. 과학교육연구지, 33, 12-30.
- 임은경, 홍상욱, 정진우, 2000, 지구계 교육의 현장적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21, 93-102.
- 전기정, 2000, 우리나라 IMF원인에 관한 연구: Mind Mapping을 통한 시스템 사고. 한국시스템 다이내믹스 연구, 창간호, 32-60.
- 조규성, 강현아, 2002, 지구계교육 프로그램의 적용에 따른 학습자의 반응(지구 기후 게임을 중심으로). 한국지구과학회지, 23, 299-230.
- 제귀연, 안희수, 1999, 온실효과에 대한 학생들의 개념 분석. 한국과학교육학회, 19, 585-594.
- 허경철, 1999, 지식생성교육을 위한 지식의 구조 분석. 한국교육, 26, 101-127.
- 한국지구과학회, 2009, 재미있는 지구과학 이야기. 이치, 서울, 216 p.
- Mayer, V.J., 남정희, 이효녕, 2007, 통합과학의 이해: 지구 시스템적 접근. 자유아카데미, 서울, 261 p.
- MBC미디어, 2008, 북극의 눈물 DVD, MBC.
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005a, A study of junior high students' perceptions of the water cycle. Journal of Geoscience Education, 53, 366-373.
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005b, Development of system thinking skills in the context of Earth System Education. Journal of Research in Science Teaching, 42, 518-560. https://doi.org/10.1002/tea.20061
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2010, System Thinking Skills at the Elementary School Level. Journal of Research in Science Teaching, 47, 540-563.
- Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2010, Four case studies, six years later: Developing system thinking skills in junior high school and sustaining them over time. Journal of Research in Science Teaching, 47, 1253-1280. https://doi.org/10.1002/tea.20383
- Chen, D. and Stroup, W., 1993, General system theory: Toward a conceptual framework for science and technology education for all. Journal of Science Education and Technology, 2, 447-459. https://doi.org/10.1007/BF00694427
- Dori, Y.J. and Tal, R.T., 2003, Teaching biotechnology through case studies-Can we improve higher order thinking skills of nonscience major? Science Education, 87, 767-793. https://doi.org/10.1002/sce.10081
- Gudovitch, Y., 1997, The global Carbon cycle as a model for teaching earth systems in high school: Development, implementation and evaluation. Unpublished master's thesis. The Weizmann Institute of science, Rehovot Israel [in Hebrew].
- Hewton, J., 2007, 지구온난화. 한울아카데미, 서울, 148 p.
- Ison, R., 1999, Applying systems thinking to higher education. Systems Research and Behavioral Science, 16, 107-112. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1743(199903/04)16:2<107::AID-SRES278>3.0.CO;2-E
- O'Connor, J. and McDermmot, I., 1997, The Art of Systems Thinking: Essential skills for creativity and problem solving. Thorsons Publishers, London, UK, 288 p.
- Kali, Y., Orion, N., and Eylon, B-S., 2003, Effect of knowledge integration activities on students' perception of the Earth's crust as a cyclic system. Journal of Research in Science Teaching, 40, 545-556. https://doi.org/10.1002/tea.10096
- Lang, M., 2002, The Earth as system: A topic for integrated science education. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, LA, USA, 18-148.
- Lee, J. and Fortner, R.W., 2000, Classification of environmental issues by perceived certainty and tangibility. The International Journal of Environmental Education and Information, 19, 11-20.
- Mayer, V.J., 1997, Science literacy in a global era. Hyogo University of Teacher Education Journal, 17, 75-89.
- Mayer, V.J. (ed.), 2003, Implementing Global science literacy. Earth Systems Education Program, The Ohio State University, OH, USA, 88 p.
- Mayer, V.J. and Fortner, R.W. (eds.), 1995, Science is a study of Earth: A resource guide for science curriculum restructure. The Ohio State University, OH, USA, 64 p.
- Mayer, V.J. and Kumano, Y., 1999, The role of system science in future school science curricula. Studies in Science Education, 34, 71-97. https://doi.org/10.1080/03057269908560149
- McNamara, C., 1998, Applied Systems thinking. Paper presented at the annual meeting of the International Society for the Systems Sciences Conference. http://www.newciv.org/ISSS/homepage.htm.
- Clifford, N. and Richards, K., 2005, Earth system science: An oxymoron. Earth Surface Processes and Landforms, 30, 379-383. https://doi.org/10.1002/esp.1215
- Novick, S. and Nussbaum, J., 1978, Junior high school pupils understanding of the particulate nature of matter: An interview study. Science Education, 62, 273-281. https://doi.org/10.1002/sce.3730620303
- Perkins D.N. and Unger, C., 1999, Teaching and learning for understanding. In Reigeluth, C.M. (ed.), Instructional design theories and models. Lawrence Erlbaum Associates, NJ, USA, 91-144.
- Resnick, M., 1996, Beyond the Centralized Minds. The Journal of The Learning Science, 5, 1-22. https://doi.org/10.1207/s15327809jls0501_1
- Shultz, T.R., Fisher, G.W., Pratt, C.C., and Rulf, S, 1986, Selection of casual rules. Child Developmental Psychoolgy, 12, 69-82.
- Sweeney, L.B. and Sterman, L.D., 2000, Bathtub dynamics: Initial results of a systems thinkings inventory. System Dynamics Review, 16, 249-286. https://doi.org/10.1002/sdr.198
- WBGH Educational Foundation, 2009, http://www.teachersdomain.org (March 11, 2009)
Cited by
- An Analysis of Students' Systemic Thinking and Teachers' Reflective Thinking after the Lesson of Digestion, Circulation, Respiration and Excretion of Middle School Science vol.26, pp.2, 2014, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2014.26.2.401
- The Impact of Self-Reported Knowledge and Self-perceived Importance about Earth Systems on Science Gifted Students’ Science Motivation: An Exploratory Study vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.580
- An Analysis of Systems Thinking Revealed in Middle School Astronomy Classes: The Case of Science Teachers’ Teaching Practices for the Unit of Stars and Universe vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.591
- Effects of Systems Thinking on High School Students’ Science Self-Efficacy vol.37, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.3.173