DOI QR코드

DOI QR Code

2009 개정 과학과 교육과정의 효과적인 실행을 위한 중학생들의 지구계에 대한 이해

Middle School Students' Understanding about Earth Systems to Implement the 2009 Revised National Science Curriculum Effectively

  • 이효녕 (경북대학교 과학교육학부 지구과학교육)
  • Lee, Hyo-Nyong (Department of Earth Science Education, Kyungpook National University)
  • 투고 : 2011.11.17
  • 심사 : 2011.12.16
  • 발행 : 2011.12.31

초록

이 연구의 목적은 2009 개정 과학과 중학교 교육과정을 효과적으로 실행하기 위해 중학생들의 지구계에 대한 기초적인 인식을 조사하였다. 1219명의 학생들이 설문조사에 참여했으며 학생들의 지구계에 대한 기초적인 이해, 지구계와 관련된 23개의 개념(내용)에 대한 이해 수준과 중요성을 조사하였다. 지구계에 대한 기초적인 이해 결과를 살펴보면 약 67%의 학생들이 지구계에 대한 용어에 대해 잘 모른다고 응답하였다. 지구계의 구성요소 중에서는 대기권과 수권을 가장 잘 인식하고 있었으며, 빙권에 대해서는 지구계의 구성요소로서 낮은 이해 수준을 보였다. 23개 지구계 관련개념(내용)에서는 성별에 따라 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, ESU#4, 5, 6에 관련된 주요 개념에서 남학생들이 이해 수준과 중요성에 대한 인식 수준이 더 높게 나타났다. 아울러, 학년별로는 23개 중에 10개의 개념에 대한 중요성의 인식 차이를 나타냈다. 교육과정의 실행과 학교 현장을 위한 제언이 논의되었다.

The purpose of this study was to explore middle school students' perceptions about earth systems in order to implement the 2009 revised national science curriculum effectively. A total of 1219 students participated in the survey and asked to determine their basic understandings about earth systems, self-reported knowledge level, and perceived significance level of the 23 earth systems concepts (contents). In relation to students' basic understandings about earth system, approximately 67% students reported that they didn't know about the term of the earth system. Atmosphere and hydrosphere were highly perceived as major component of earth system. However, cryoshere was perceived to be least familiar by the subjects. The findings also showed that students' self-reported knowledge level and significance level about major ESU#4, #5, #6 related concepts (contents) were significantly different by gender. Most of male students were more knowledgeable and perceived more significant than female students. Regarding the difference of the perceived significance level by grade, 10 out of 23 concepts were significantly different. Some implications for implementing the revised curriculum and school fields were discussed.

키워드

참고문헌

  1. 김찬종, 구자옥, 김경진, 김상달, 김종희, 김희수, 명전옥, 박영신, 박정웅, 신동희, 신명경, 오필석, 이기영, 이양락, 이은아, 이효녕, 정진우, 정철, 최승언, 2008, 지구과학교재 연구 및 지도. 자유아카데미, 서울, 542 p.
  2. 김윤지, 정진우, 2009, 지구계 교육과 소재로서 순환에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 29, 951-962.
  3. 김윤지, 정진우, 위수민, 2009, 대학생들이 인식하는 지구계 순환의 구성 개념 분석. 한국과학교육학회지, 29, 963-977.
  4. 교육과학기술부, 2011a, 초.중등학교 교육과정총론. 교육인적자원부, 서울, 25 p.
  5. 교육과학기술부, 2011b, 과학과 교육과정. 교육인적자원부, 서울, 267 p.
  6. 교육인적자원부, 2000, 고등학교 교육과정 해설: 과학. 교육인적자원부, 서울, 244 p.
  7. 고수진, 2009, 초등학교 과학영재학생들의 지구계에 대한 이해. 경북대학교 일반대학원 석사학위논문, 60 p.
  8. 신동희, 이양락, 이기영, 이은아, 이규석, 2005, 지구환경을 고려한 미래 지향적 지구과학교육과정 제안. 한국과학교육학회지, 25, 239-259.
  9. 오현석, 김제홍, 유은정, 김찬종, 2009, 지구계 수업 모듈중 그리기 활동을 통한 학생들의 인지 특성 분석. 한국지구과학회지, 30, 96-100.
  10. 오현석, 김찬종, 2010, 단어와 그림으로 표현된 8학년 학생들의 '지구'에 대한 심상에서 나타난 지구계 이해 분석. 한국지구과학회지, 31, 71-87.
  11. 이동은, 정진우, 김윤지, 2008, 고등학생들의 물순환 과정과 구성 요소에 대한 이해. 한국과학교육학회지, 28, 24-31.
  12. 이정아, 맹승호, 김찬종, 2007, 지구계 교육에 대한 과학 교사의 인식과 지향: 사례 연구. 한국지구과학회지, 28, 705-717.
  13. 이효녕, 권영륜, 2008, 지구계 주제 중심의 지구과학 모듈 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 29, 175-188. https://doi.org/10.5467/JKESS.2008.29.2.175
  14. 이효녕, 김승환, 2009, 최신지구과학실험서. 경북대학교 출판부, 대구, 190 p.
  15. 이효녕, Fortner, R.W., Mayer, V.J., 2004, 지구시스템교육: 한국의 통합 과학교육과정 구성. 중등교육연구, 52, 397-426.
  16. 임은경, 홍상욱, 정진우, 2000, 지구계 교육의 현장적용에 관한 연구. 한국지구과학회지, 21, 93-102.
  17. 정진우, 김윤지, 2008, 물의 순환에 대한 초등 예비 교사들의 지구 시스템적 인식. 초등과학교육, 27, 319-327.
  18. 정진우, 김윤지, 정구송, 2007, 물의 순환에 대한 예비 지구과학 교사들의 인식. 한국지구과학회지, 28, 699-706. https://doi.org/10.5467/JKESS.2007.28.6.699
  19. 조규성, 이광호, 장지영, 강현아, 2006, 10학년 '과학' 수업에서 지구계 교육 프로그램 적용 방안 및 학생 반응: 화산 폭발과 기후의 변화를 중심으로. 한국지구과학회지, 27, 251-259.
  20. Mayer, V.J., 남정희, 이효녕, 2007, 통합과학의 이해: 지구 시스템적 접근. 자유아카데미, 서울, 268 p.
  21. American Geological Institute, 2003, Earth system evolution teacher edition: Earth System Science in the community. American Geological Institute, Washington D.C., USA, 674 p.
  22. American Geological Institute, 2005, Earth System Science in the Community (EarthComm) (5 Unit Edition). It's About Time, NY, USA, 189 p.
  23. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005a, A study of junior high students' perceptions of the water cycle. Journal of Geoscience Education, 53, 366-373.
  24. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2005b, Development of system thinking skills in the context of Earth System Education. Journal of Research in Science Teaching, 42, 518-560. https://doi.org/10.1002/tea.20061
  25. Ben-zvi-Assaraf, O. and Orion, N., 2010, Four case studies, six years later: Developing system thinking skills in junior high school and sustaining them over time. Journal of Research in Science Teaching, 47, 1253-1280. https://doi.org/10.1002/tea.20383
  26. Earth System Sciences Committee, 1988, Earth system science: A closer view. National Aeronautics and Space Administration, Washington, DC, USA, 208 p.
  27. Fortner, R.W. and Meyer, R., 1996, Climate and water interactions: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 96 p.
  28. Fortner, R.W., Meyer, R., and Sheaffer, A., 1996, Land and water interactions: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 95 p.
  29. Fortner, R.W. and Miller, H., 1997, Life in the Great Lakes: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 120 p.
  30. Fortner, R.W., Miller, H., and Sheaffer, A., 1995, Great Lakes instructional materials for the changing earth system. Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 300 p.
  31. Fortner, R.W., Sheaffer, A., and Miller, H., 1997a, Environmental issues in the Great Lakes: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ESEAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 180 p.
  32. Fortner, R.W., Sheaffer, A., and Miller, H., 1997b, Shipping on the Great Lakes: A book of curriculum activities in the series of Earth systems education activities for Great Lakes schools (ES-EAGLS). Ohio Sea Grant, The Ohio State University, OH, USA, 86 p.
  33. Hlawatsch, S., Bayrhuber, H., Euler, M., Hansen, K.H., Hildebrandt, K., Hoffmann, L., Lucius, E.R., Siemer, F., and Hassenpflug, W., 2003, Earth System Education in Germany. In Mayer, V.J. (ed.), Implementing global science literacy. Earth Systems Education Program, The Ohio State University, OH, USA, 155-156.
  34. Jax, D.W., 1995, A case study of the initiation and implementation of an innovative integrated science curriculum for grades nine and ten. Unpublished Ph.D. Dissertation, The Ohio State University, OH, USA, 340 p.
  35. Lee, H., 2002, A case study of science curriculum integration: Earth systems approach. Unpublished doctoral dissertation, The Ohio State University, OH, USA, 314 p.
  36. Lee, H., 2010, A qualitative case study of an exemplary science teacher's Earth Systems Education experiences. Journal of Korean Earth Science Society, 31, 500-520. https://doi.org/10.5467/JKESS.2010.31.5.500
  37. Mayer, V.J., 1991a, Earth-system science: A planetary perspective. The Science Teacher, 58, 31-36
  38. Mayer, V.J., 1991b, Framework for Earth systems education. Science Activities, 28, 8-9.
  39. Mayer, V.J. (ed.), 2002, Global science literacy. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, Netherlands, 260 p.
  40. Mayer, V.J. and Fortner, R.W. (eds.), 1995, Science is a study of Earth: A resource guide for science curriculum restructure. The Ohio State University, OH, USA, 246 p.
  41. Park, D., Yager, R., and Smith, M., 2004, Implementing EarthComm: Teacher professional development and its impact on student achievement scores in a standardsbased earth science curriculum. Electronic Journal of Science Education: http://unr.edu/homepage/jcannon/ejse/ejse.html (2011, October)
  42. Park, D., 2001, A Study of Earth System Science in the Community (EarthComm) in Terms of Its Congruency with the Visions in the National Science Education Standards and Its Effectiveness in Improving Student Learning. Unpublished Ph.D. Dissertation, The University of Iowa, Iowa, USA, 154 p.

피인용 문헌

  1. Gifted Elementary Students' Understandings about Earth Systems and Environmental Problems vol.33, pp.7, 2012, https://doi.org/10.5467/JKESS.2012.33.7.672
  2. The Impact of Self-Reported Knowledge and Self-perceived Importance about Earth Systems on Science Gifted Students’ Science Motivation: An Exploratory Study vol.36, pp.6, 2015, https://doi.org/10.5467/JKESS.2015.36.6.580
  3. Effects of Systems Thinking on High School Students’ Science Self-Efficacy vol.37, pp.3, 2016, https://doi.org/10.5467/JKESS.2016.37.3.173