DOI QR코드

DOI QR Code

어린이집의 재원 시간과 영유아들이 경험하는 일상적 스트레스의 관계

Correlations between the Amount of Time Spent in Child Care Centers and Children's Daily Stress Levels

  • 김정화 (숙명여자대학교 아동복지학과) ;
  • 이재연 (숙명여자대학교 아동복지학과)
  • Kim, Jeong-Wha (Department of Child Welfare and Study, Sookmyung Women's University) ;
  • Lee, Jae-Yeon (Department of Child Welfare and Study, Sookmyung Women's University)
  • 투고 : 2011.08.31
  • 심사 : 2011.10.31
  • 발행 : 2011.11.30

초록

The purpose of this study was to explore potential correlation between the amount of time children spent in child care centers and their daily stress levels. The subjects of this study were 165 children (aged 2~5) who attended a child care center in Seoul. Children were interviewed individually, and tested using 23 picture cards which describe a range of stressful situations. The results of this study were as follows: the children's age led to significant differences in their stress level. The age at which the children first entered the child care center had no significant impact on their stress level. However, the times spent in child care centers showed a significant correlation with stress. The longer time the child spent in the center, the higher the degree of stress they encountered.

키워드

참고문헌

  1. 김수미(2007). 보육시설 이용 유아의 일상적 스트레스에 영향을 미치는 생태학적 변인 연구. 전남대학교 대학원박사학위논문.
  2. 김수미, 이숙(2007). 유아의 일상적 스트레스에 관한 연구.놀이치료연구, 11(2), 89-104.
  3. 김숙령(1997). 영유아기의 탁아경험과 유아의 부모에 대한애착 및 사회 정서적 문제 행동과의 관계. 아동학회지,1(2), 5-18.
  4. 김혜경, 류왕효(2006). 시간 연장 보육아동의 스트레스 연구.한국영유아보육학회지, 45, 207-225.
  5. 류경(2000). 보육시설 초기 적응과정의 영아행동 특징과 변화에 관한 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  6. 박경자, 최정윤, 권연희, 김지현(2007). 보육의 특성에 따른유아의 코티솔 패턴. 아동학회지, 28(6), 201-215.
  7. 박성혜(2002). 유아의 일상적 스트레스에 영향을 미치는 미시체계 변인 탐색. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박소영, 문혁준(2004). 유아 스트레스 변인 연구. 대한가정학회지, 42(12), 1-14.
  9. 박화윤, 안라리, 하양승(1998). 종일제와 반일제 유치원 프로그램의 유아스트레스 행동. 아동교육연구, 18(2), 135-155.
  10. 배성희(2009). 시간 연장 보육에서 만2세 영아들이 겪는 어려움과 적응과정. 배재대학교 대학원 석사학위논문
  11. 백경숙(1997). 영유아의 종일제 보육시설 적응에 영향을 미치는관련변인 탐색. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 보건복지부(2011a). 2010 보육통계. 서울: 보건복지부.
  13. 보건복지부(2011b). 아이사랑플랜 2011년 시행계획. 서울:보건복지부.
  14. 보건복지부(2011c). 2011년 보육사업 안내. 서울: 보건복지부.
  15. 서문희(2010). 보육시설 이용시간에 따른 비용 지원체제 개편 방안. 서울: 보건복지부.
  16. 송강숙, 곽수진, 김영희(2008). 유치원 운영시간, 부모의 학습관여, 유아의 스트레스가 문제행동에 미치는 영향.생활과학연구논총, 12(2), 35-51.
  17. 오경미(2002). 유아의 연령, 성별 및 유치원의 운영시간에 따른 유아의 스트레스 행동. 이화여자대학교 교육대학원석사학위논문.
  18. 우현경, 홍용희(1998). 걸음마기 유아의 어린이집 초기 적응에 대한 문화 기술적 연구. 교육과학연구, 27, 29-50.
  19. 윤영현(2006). 취업모의 양육 스트레스에 따른 유아의 일상적 스트레스와 문제행동에 관한 연구. 가톨릭대학교교육대학원 석사학위논문.
  20. 염현경(1998). 유아의 일상적 스트레스 척도 개발 및 타당화 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  21. 이윤경(1992). 유아교육 프로그램의 학급크기가 유아의 스트레스 행동과 활동형태에 미치는 영향. 유아교육연구,14(2), 153-168.
  22. 이현숙, 조혜진(2009). 영아의 개인 변인과 어린이집의 환경변인이 영아의 어린이집 초기 적응에 미치는 영향. 아동교육, 18(2), 179-192.
  23. 이희선(1994). 아동의 일상적 스트레스에 관한 연구. 동광,12, 23-40.
  24. 장혜정(2003). 어머니의 양육태도와 유아의 초기적응 관계.계명대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 정효은, 하영례(2009). 기관변인에 따른 5세 유아의 스트레스에 관한 연구. 놀이치료연구, 13(3), 1-13.
  26. 조혜선(2001). 어리이집 영.유아의 집에 가고 싶은 행동에관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 진성아(2006). 유치원의 반일반, 종일반 운영에 따른 5세아의 스트레스 행동차이에 관한 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문.
  28. 최정윤(2008). 보육시설 아동의 코티솔 수준. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  29. Burts, D. C., Hart, H., Charlesworth, R., & Kirk, L.(1990). A comparison of frequencies of stress behavior in kindergarten children in classroom with developmentally appropriate versus developmentally inappropriate instructional practice. Early Childhood Research Quarterly, 5, 407-423. https://doi.org/10.1016/0885-2006(90)90030-5
  30. Compas, B. E., Malcarne, V. l., & Fondacaro, K. M.(1988). Coping with stressful events in older children and young adolescents. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 405-211. https://doi.org/10.1037/0022-006X.56.3.405
  31. Essa, E.(2003). A practice guide to solving preschool behavior problems. Canada: Tomson.
  32. Greenspan, S. I.(2003). Child care research: A clinical perspective. Child Development, 74(4), 1064-1068. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00591
  33. Marion, M.(1995). Guidance of young children, Englewood Cliffs. NJ: Merrill.
  34. Nationa Institute of Child Health and Human Development Early Child Care Research Network(2000). Characteristic and quality of child care for toddlers and preschoolers. Applied Developmental Science, 4, 116-135. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0403_2
  35. National Institute of Child Health and Human Development Early Child Care Research Network(2003). Does amount of time spent in child care predict semiemotional adjustment during the transition to kindergarten? Child Development, 74(4), 976-1005. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00582
  36. Parfenoff, S. H., & Jose, P. E.(1989). Measuring daily stress in children. ERIC Document Reproduction Service No. ED 314 206.
  37. Sher, L.(2003). Daily Hassles, cortisol, and the pathogenesis of depression. Medical Hypotheses, 62(2), 198-202.
  38. Sims, M., Guilfoyle, A., & Parry, T. S.(2006). Children's cortisol levels and quality of child care provision. Child Care, Health and Development, 32(4), 453-466. https://doi.org/10.1111/j.1365-2214.2006.00632.x
  39. Vandell, D., & Corasaniti, H.(1990). Child care and the family: Complex contributors to child development. New Directions for Child development, 49, 23-37.
  40. Wallen, J.(1993). Protecting the mental health of children in dangerous neighborhood. Children Today, 22(3). 24-27.
  41. Watamura, S. E.(2006). Cortisol patterns at home and child care: Afternoon differences and evening recovery in children attending high quality full day center based care. 삼성복지재단 제 15회 국제 학술대회 건강한 환경, 유능한 어린이, 87-109.
  42. Watamura, S. E., Donzella, B., Alwin, J., & Gunnar, M. R.(2003). Morning-to-afternoon increases in cortisol concentrations for infants and toddlers at child care: Age differences and behavioral correlates. Child Development, 74(4), 1006-1020. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00583