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The Relationship between Job Stress and Job Satisfaction of Geriatric Care Helpers

요양보호사의 직무스트레스와 직무만족 간의 관계

  • 임정도 (부산가톨릭대학교 병원경영학과)
  • Received : 2010.10.20
  • Accepted : 2011.01.20
  • Published : 2011.01.28

Abstract

The research on the analysis of relationship between job stress and job satisfaction has been conducted targeting 355 Geriatric Care Helpers who are caring for the elderly people in the geriatric care centers in the area of Busan by the Act of Long-term Care Insurance for the Geriatric. As the method for the analysis t-test was conducted to investigate their job stress, counter-stress experience and effort, and job satisfaction. Also regression analysis was conducted to analyse the factors having effect on the job satisfaction of geriatric care helpers. The results of analysis can be summarized as following. First, job stress of geriatric care helpers at hospitals has shown significant difference from that at geriatric care centers, while job satisfaction of geriatric care helpers at care centers has shown some difference from that at hospitals. Second, measurement experience and effort of job stress was shown to some difference according to each institution. Third, the effect factors on geriatric care helpers were employment type, job stress, stress with patients in the case of hospitals, while those on geriatric care helpers were average wage, employment type, the number of charging patients, job stress, job requirement stress, and stress with patients. However, regardless of the type of employed institution, job satisfaction was shown high in case of full time job, low job stress, and high stress with patients.

본 연구는 노인장기요양보험법에 의해 부산지역에서 노인요양과 관련된 기관에서 노인요양 업무를 수행하고 있는 요양보호사 355명을 대상으로 하였다. 분석방법은 소속기관에 따른 요양보호사의 직무스트레스, 스트레스 대처경험과 대처노력, 그리고 직무만족의 차이를 살펴보기 위하여 t-test를 실시하였으며, 소속기관에 따라 요양보호사의 직무만족에 영향을 미치는 요인들을 분석하기 위하여 회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 요양보호사의 직무스트레스는 요양병원 요양보호사가 요양시설 요양보호사 보다 적게 받고 있는 것으로 소속기관에 따라 유의한 차이가 있었으며, 요양보호사의 직무만족도는 요양시설에 요양보호사가 요양병원 요양보호사보다 높은 것으로 소속기관에 따라 유의한 차이가 있었다. 둘째, 요양보호사의 스트레스 대처경험과 대처노력은 소속기관에 따라 유의한 차이가 있었다. 셋째, 요양보호사의 직무만족 영향요인은, 요양병원 요양보호사의 경우 고용형태 업무 스트레스 환자와의 스트레스 요인이었으며, 요양시설 요양보호사의 경우는 평균임금 고용형태 관리환자 수 업무 스트레스 근무조건 스트레스 환자와의 스트레스이었다. 그러나 소속기관 관계없이 공통적인 영향요인은 고용형태가 정규직인 경우, 업무 스트레스가 낮을수록, 환자와의 스트레스가 높을수록 직무만족이 높다는 것이었다.

Keywords

References

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