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A Study on Consumer Protections for the Introduction of Smart Grid

스마트그리드 도입에 따른 소비자 보호 연구

  • Received : 2011.09.01
  • Accepted : 2011.10.03
  • Published : 2011.10.31

Abstract

The smart grid can create benefits such as the expansion of consumer choice and flexibility enhancement, adaption to future electric power industry change and the increasing use of renewable energy sources. Consumers can make a contribution to improve the overall effectiveness of system through active receptive response. They can enhance the energy consumption efficiency based on more information from service providers. The Smart Grid Promotion Act, which was enacted in April 2011, contains consumer protection provisions such as information collecting, sharing, and protection measures. On this reason, it is needed to expand promotion and education regarding the smart grid to improve the consumer awareness, and the schemes to enhance smart grid consumer acceptance should be established.

스마트그리드를 통해 소비자 선택 확대, 전력산업의 미래 변화에 적응과, 신재생에너지원의 사용증가 등의 여러 가지 편익을 도모 할 수 있다. 소비자는 적극적인 수요반응을 통해 시스템의 전반적인 효율성 향상에 기여하며 사업자가 제공하는 더 많은 정보에 기초하여 에너지이용 효율을 제고할 수 있다. 소비자보호를 위한 지능형전력망 정보의 수집, 활용, 보호에 대한 기본적인 법적 조항은 지능형전력망 구축 및 이용 촉진에 관한 법률에 제시되어 있다. 마지막으로 스마트그리드에 대한 소비자의 인식 제고를 위해 스마트그리드 홍보 및 교육 확대가 무엇보다 필요하다. 따라서 스마트그리드 소비자 수용성 제고 방안을 수립해야 한다는 것이다.

Keywords