The Relationship Between Error Management Culture and Job Satisfaction-organizational Commitment - The Analysis of Interaction Effect on Social Worker's Psychological Capital -

오류관리문화와 직무만족 및 조직몰입과의 관계 - 사회복지사의 심리적 자본과의 상호작용효과 분석 -

  • 이상철 (서울시복지재단 정책개발실)
  • Received : 2010.11.25
  • Accepted : 2011.02.11
  • Published : 2011.05.31

Abstract

The purpose of the study is to examine the effect of error management culture and psychological capital on job satisfaction and organizational commitment from social workers. This study was focused on the relationship between error management culture, psychological capital and job satisfaction and organizational commitment, controlled organizational fairness. The data was collected from social workers in Seoul, Kyunggi areas using stratified sampling method. A total of 564 social workers and 89 human service organizations were finally used for multilevel analysis. The survey had conducted for 18 days, from October 27 to November 13 in 2009 by mail. The major finding of this study are as follows. First, interaction effect between error management culture and psychological capital was significant job satisfaction and organizational commitment in positive direction. Second, main effect of error management culture in human service organizations was positively significant job satisfaction and organizational commitment on social workers. So it was important to enhance the level of error management culture in order to increase the job satisfaction and organizational commitment. Third, main effect of psychological capital on social workers was positively significant job satisfaction and organizational commitment. According to the results of this study, it was suggested the theoretical and practical implications for increasing and strengthen the error management culture and psychological capital.

본 연구는 사회복지사의 직무태도 즉 직무만족과 조직몰입에 대한 오류관리문화와 심리적 자본의 영향력을 보고자 한다. 자료수집은 서울과 경기지역의 사회복지이용시설에 종사하는 경력 2년 이상의 사회복지사를 대상으로 층화표집을 사용하였으며, 최종적으로 총 89개 기관 564명의 자료를 표집하였다. 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 사회복지기관의 오류관리문화와 심리적 자본의 수준을 동시에 제고시킬 경우 사회복지사의 직무태도는 정적으로 향상되는 것으로 나타났다. 둘째, 오류관리문화와 심리적 자본은 각각 사회복지사의 직무태도 제고에 기여하는 것으로 나타났다. 한편 사회복지사의 직무태도 제고에 있어서 오류관리문화와 심리적 자본 각각의 주효과에 비해 상호작용효과의 크기가 보다 높게 나타났다는 점에서 사회복지기관에 대한 시사점이 존재한다고 말할 수 있다. 이와 같은 결과를 기초로 이론적 및 실천적 함의를 논의하였다.

Keywords