Study on The Warranty of Opposing Through Flow Gap Acceptance Time for more Efficient Management of Permissive Left-Turn

비보호 좌회전 효율성 제고를 위한 대향 직진 교통류의 Gap-Time기준 연구

  • Received : 2011.05.24
  • Accepted : 2011.06.17
  • Published : 2011.08.31

Abstract

Since 2009 The Korean National Police Agency has been pushed "permissive left-turn" forward in order to making progress in Korean traffic operations system. Preceding researches manuals and guidelines present 6 standards(# of accidents # of lanes, pedestrian volume sight # of permissive left-turn lanes vehicle volume) as installation permissive left-turn. But in practical affairs it is most important that secure enough Gap-time between permissive left-turn vehicle and opposite through lane vehicle to make permissive left-turn vehicle move safer and more efficiently. This study suggests applying gap acceptance theory in microscopic model to permissive left-turn installation standards. Analysis methods of this study are field data survey statistical analysis and microscopic simulation analysis. This study collected field data by using AVI recording and measured permissive left-turn vehicle intersection passing time(T1) and against the opposite through lane vehicle Gap-time(T2). And statistical analysis performed about two values that measured before to predict the functionality between T1 and T2. These studies to overcome the limit of sample size carried out a microscopic simulation(VISSIM) plan and collect more samples to input statistical analysis.

경찰청에서는 교통운영체계 선진화 방안의 일환으로 "비보호 좌회전" 운영 확대를 추진하고 있으며, 현재 기존 연구자료 및 편람 상 비보호좌회전 허용준거로는 교통사고건수, 차로수, 보행자교통량, 시계확보, 비보호 좌회전 차로수, 교통량(비보호 좌회전 교통량 ${\times}$ 대향직진 교통량) 등 6가지 세부기준이 제시되어있다. 그러나 실무적인 입장에서 비보호 좌회전 차량의 안전하고 원활한 통행을 확보하기 위해 무엇보다 대향 직진 교통류의 차량 사이에 일정 수준 이상의 시간적 간격(Gap-time)이 확보되어야 한다. 이에 본 연구에서는 교통류간(차량간) 행태를 고려한 미시적 측면인 간격수락 개념이 준거기준으로 반영되어야 한다는 전제를 두고 비보호 좌회전으로 운영중인 서울시내 6개 교차로를 대상으로 현황조사 및 동영상 촬영을 통해 비보호 좌회전 차량군의 교차로 통과시간값(T1)과 대향직진 차량군 사이의 Gap-time값(T2)과의 관계를 조사 분석하여 두 값 사이의 관계를 통계적 과정을 통해 유추하였다. 또한 표본수 부족의 한계를 극복하기 위해 미시적 분석 프로그램인 Vissim 을 이용한 모형분석을 통해 두 값 사이의 관계를 추가 분석하였다. 이에 교통운영체계 선진화 연구보고서에서 제시한 준거(안)과 더불어 비보호 좌회전 운영을 위한 새로운 기준으로 T1 값에 따른 적정 T2값 모형제시(T1값 - T2값 Table)를 통해 효율적인 비보호 좌회전 운영 확대에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대해본다.

Keywords

References

  1. 이광훈, "서울시 비보호 좌회전 도입 방안 및 효과분석," 도로교통공단, 교통안전연구논집, 제25호, pp.1-12, 2006.
  2. 이광훈, "비보호좌회전의 도입방안 및 효과," KOTI, 월간교통, vol. 103, pp.55-62, 2006.
  3. 경찰청, "교통운영체계 선진화 연구 보고서," 2010.
  4. FHWA, "TRAFFIC SIGNAL TIMING MANUAL," 2008.
  5. K. R. Agent, "Guidelines for the uses of Protected/ Permissve Left-Turn Phasing," ITE Journal, pp.37-42, July 1987.
  6. 도로교통안전협회, "좌회전 교통류 관리방안에 관한 연구," 1997.
  7. J. E. Upchurch, "Guidelines for Selecting Type of Left-Turn Phasing," TRB, TRR vol. 1069, pp.30-38, 1986. 1.
  8. 김동북, "비보호좌회전의 효율적인 운영에 관한연구," 도로교통안전관리공단, 교수연구논문집, 2000. 12.
  9. B. H. Cottrell, "Guidelines for Protected/Permissive Left-Turn Signal Phasing," TRB, TRR vol. 1069, pp.54-61, 1986. 1.
  10. 장유림, "운전자 간격수락 행태 분석 및 모형화-신호교차로 RTOR 행태를 중심으로," 서울대학교대학원, 학위논문, 2003.