DOI QR코드

DOI QR Code

Exploring Professional Development of Science Teachers through the Research Experience for Teachers Program

연구 참여 경험을 통한 과학 교사의 전문성 발달 과정 탐색

  • Received : 2011.01.20
  • Accepted : 2011.06.16
  • Published : 2011.08.30

Abstract

This case study focused on three science teachers who participated in the Research Experience for Teachers (RET) program conducted by the Center for Bridging Advanced Science and Education (CBASE). The RET program provides opportunities for participants to experience experimentations in a science laboratory for six months, enabling teachers develop teaching materials based on their experience from the RET program. The purpose of this study was to explore how the teachers had developed their professionalism through participation in the program and which factors promoted the professional development of science teachers. In this research, we defined pedagogical content knowledge (PCK) as the required knowledge for teachers to develop for their professional development. As a result of the RET program, all three participants showed integration of PCK elements: orientation to teaching science, knowledge of science, knowledge of students, knowledge of teaching, and knowledge of sources. The PCK elements which had been developed by the RET program were applied in school context and the teachers' belief became clear and strong. The teachers were able to understand the process of authentic science as they learned it from 'legitimate peripheral participation' in the authentic research context. They also showed dynamic integration between newly established elements of PCK by reflecting on the school context while developing the teaching materials. The professional development of each teacher was different depending on the purpose and PCK, which participants had already possess. This study will provide meaningful implication for the development of professional development program for science teachers based on research experience.

본 연구는 첨단과학 교사연수센터에서 실시한 교사연구경험(Research Experience for Teachers, RET) 프로그램에 참여한 세 명의 과학 교사들을 대상으로 한 사례 연구이다. 교사들은 RET 프로그램이 진행되는 6개월 동안 과학자의 연구실에서 실험 수행 경험을 하였으며, 이 경험을 토대로 학교에서 적용할 수 있는 교수 자료를 개발하였다. 교수법적 내용 지식(Pedagogical Content Knowledge, PCK)을 교사가 전문성을 갖추기 위해 가져야 할 지식으로 규정하고, RET 프로그램을 경험한 후에 나타난 교사들의 전문성의 변화와 그들의 전문성 발달에 영향을 미치는 요인을 탐색하였다. 3명의 참여 교사들은 RET 프로그램에 참여함으로써 과학 교수 지향, 과학 지식, 학생 지식, 교수 지식, 그리고 자원 지식과 같은 PCK 요소들의 통합된 발달을 보였다. RET 프로그램을 통해서 발달한 PCK 요소들은 학교에서의 교수 실행에 반영되었으며, 시간이 지날수록 교사들이 자신의 PCK 발달을 더욱 명확히 인식하는 것으로 나타났다. 이는 참여 교사들이 RET 프로그램을 통해서 진정한 맥락인 과학자의 연구실에서 ‘합법적인 주변 참여’를 통해서 학습했기 때문에 실제 과학의 과정을 알 수 있었으며, 교수 자료를 개발하는 동안에 새롭게 발달한 PCK요소들과 교사가 이미 가지고 있던 PCK의 통합으로 그들의 PCK가 학교 현장의 실행으로 이어지도록 발달하였기 때문이다. 한편 참여 교사들에 따라서 전문성 발달 요소와 양상에 차이가 있었는데, 이는 RET프로그램에 참여할 때 교사들이 가진 목적이나 그들이 가지고 이미 가지고 있던 PCK의 차이에 기인한 것으로 파악되었다. 본 연구는 연구 경험 제공을 통한과학 교사들의 전문성 발달 프로그램 개발에 의미 있는 시사점을 제공할 수 있을 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. 김영신 (2003). 예비 과학 교사가 탐구 점수표에 따라 분석한 현장 과학 수업. 한국과학교육학회지, 23(5), 561-573.
  2. 김희경 (2007). 과학 교사의 전문성 계발 프로그램의 조건과 모형. 초등과학교육, 26(3), 295-308.
  3. 소경희 (2009). 교사학습(teacher learning) 이해를 위한 이론적 기초 탐색. 교육과정연구, 27(3), 107-126.
  4. 신명경 (2004). 교사전문성 개발 프로그램 과정을 통한 과학교사의 변화. 교과교육연구, 25(1), 259-272.
  5. 심재호 (2006). 과학교사 전문성과 실험 연수에 대한 중등 과학 교사의 인식. 한국생물교육학회지, 34(1), 27-37
  6. 오필석, 이선경, 이경호, 김찬종, 김희백, 전찬희, 오세덕 (2008). 과학 교사 전문성 연구의 방법론적 고찰. 한국과학교육학회지, 28(1), 47-66.
  7. 이연숙 (2006). 교수학적 내용지식(PCK) 및 그 표상(PCKr)의 개념적 정의와 분석도구 개발: 예비 과학 교사의 '힘과 에너지' 수업 사례를 중심으로. 서울대학교 석사 학위 논문.
  8. 이인선, 최경희, 한인식, 김선화, 이현주 (2009). 핵물리 연구 참여 경험이 예비 과학교사의 과학 탐구 과정의 본성에 대한 인식과 진로탐색에 미치는 영향. 한국과학교육학회지, 29(5), 541-551
  9. 임청환 (2003). 과학 교과교육학 지식의 본질과 발달. Korean Earth Science Society, 24(4), 235-249.
  10. Abell, S. K. (2008). Twenty Years Later : Does pedagogical content knowledge remain a useful idea? International Journal of Science Education, 30(10), 1405-1416. https://doi.org/10.1080/09500690802187041
  11. Baxter, J. A., & Lederman, N. G. (1999). Assessment and measurement of pedagogical content knowledge. In J. Gess-Newsome & N. G. Lederman (Eds.), PCK and science education. Dordrecht, Netherlands; Kluwer Academic Publishers.
  12. Blanchard, M. R., Southerland, S. A., & Granger, E. M. (2009). No silver bullet for inquiry: Making sense of teacher change following an inquiry-based research experience for teachers. Science Education, 93(2), 322-360. https://doi.org/10.1002/sce.20298
  13. Borko, H., & Putnam, R. T. (1996). Learning to teach. Handbook of educational Psychology, 2, 654-64.
  14. Grossman. P. (1990). The making of a teacher: Teacher knowledge and teacher education. New York, Teachers College Press.
  15. Kardash, C. M. (2000). Evaluation of an undergraduate research experience: Perceptions of undergraduate interns and their faculty mentors. Journal of Educational Psychology, 92(1), 191-201.
  16. Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning:Legitimate peripheral participation. UK: Cambridge University Press.
  17. Lee, E., & Luft, J. A. (2008). Experienced secondary science teachers'representation of pedagogical content knowledge. International Journal of Science Education, 30(10), 1343-1363. https://doi.org/10.1080/09500690802187058
  18. Magnusson, S., Krajcik, J., & Borko, H. (1999). Nature, sources, and development of pedagogical content knowledge for science teaching. In J. Gess-Newsome, & N. G. Lederman (Eds.), Examining pedagogical content knowledge: The construct and its implications for science education. Dordrecht, Netherlands; Kluwer Academic Publishers.
  19. Merriam, S. B. (1988). Case study research in education. A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass Inc.
  20. Pop, M. M., Dixon, P., & Grove, C. M. (2010). Research experiences for teachers (RET): Motivation, expectations, and changes to teaching practices due to professional program involvement. Journal of Science Teacher Education, 21, 127 147. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9167-2
  21. Sadler, T. D., Burgin, S., McKinney, L., & Ponjuan, L. (2010). Learning science through research apprenticeships: A critical review of the literature. Journal of Research in Science Teaching, 47(3), 235 256.
  22. Schwartz, R. S., Lederman, N. G., & Crawford, B. A. (2004). Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Education, 88(4), 610-645. https://doi.org/10.1002/sce.10128
  23. Segall. A. (2004). Revisiting pedagogical content knowledge; The pedagogy of content/the content of pedagogy. Teaching and Teacher Education, 20(5), 489-504. https://doi.org/10.1016/j.tate.2004.04.006
  24. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  25. Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22.
  26. Van Driel, J. H., Verloop, N. & De Vos, W. (1998). Developing science teachers' pedagogical content knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 35(6), 673 695. https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-2736(199808)35:6<673::AID-TEA5>3.0.CO;2-J