A study on tourist satisfaction of the Daegu City Tour using a structural equation model

구조방정식모형을 이용한 대구시티투어 관광객의 만족도 연구

  • Song, Mi-Jung (Department of Statistics, Yeungnam University) ;
  • Lee, Ji-Yeon (Department of Statistics, Yeungnam University)
  • Received : 2011.09.28
  • Accepted : 2011.11.03
  • Published : 2011.12.01

Abstract

We analyze the tourist satisfaction of the Daegu City Tour which plays a big role in the local tourism boosting through '2011 Visit Daegu Year'. To analyze a causal relation among factors, we proposed a structural equation model consisting of four latent variables of the tour: motivation, expectation, satisfaction, and future behaviors. Using data from the actual tourists of the Daegu City Tour, we found out that tourists' motivation before the tour does not affect tourists' satisfaction after the tour. However those who have higher motivation have positive future behavior and those who have the higher expectation are more satisfied with the tour. Meanwhile, the expectation before the tour does not lead the future behavior but the satisfaction after the tour influences the positive future behavior.

2011년 '대구 방문의 해'를 맞이하여 지역관광 활성화에 큰 역할을 담당하는 대구시티투어에 대한관광객들의 만족도를 분석한다. 지식추구, 대구지역의 경험추구, 사교활동추구로 이루어진 관광동기와 자원의 매력, 투어 서비스, 해설사, 버스시설과 같은 시티투어 구성요소에 대한 기대 및 만족도, 그리고 재이용, 타인권유, 긍정적 구전으로 이루어진 미래행위 등의 잠재변수들 간의 인과관계 파악을 위해 구조방정식모형을 이용한다. 시티투어를 경험한 관광객들을 대상으로 모형 분석한 결과, 관광동기는 관광객 만족도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 관광동기의 점수가 높을수록 긍정적인 미래행위가 이루어지고, 시티투어 구성요소에 대한 기대가 높을수록 관광객 만족도가 높아지는 것으로 나타났다. 한편, 관광기대는 미래행위에 영향을 미치지 않았으나 관광객 만족도는 미래행위에 큰 영향을 미치는 것으로 확인되었다.

Keywords

References

  1. 강성, 최경호 (2009). 통계적 방법을 활용한 대학기숙사식당 서비스품질 측정. <한국데이터정보과학회>, 20, 983-990.
  2. 강중철, 정세창 (2009). 생명보험회사에 대한 만족도, 신뢰도, 충성도에 영향을 미치는 요인 분석. <한국데이터정보과학회>, 20, 713-717.
  3. 김계수 (2010). <구조방정식모형 분석>, 한나래아카데미, 서울.
  4. 김상균, 현용호, 한진수 (2006). 관광정보와 방문동기에 따른 관광지 이미지형성과 관광지 충성도간의 구조모델분석: 영국 록 그룹 '비틀즈' 테마 시티 방문객을 대상으로. <관광학연구>, 30, 299-319.
  5. 김선희 (2006). 전남지역 시티투어 관광객의 만족도 연구. <관광정보연구>, 24, 85-104.
  6. 김시중, 이응규 (1999). 서울시티투어활성화를 위한 실증적 연구. <관광경영학연구>, 5, 85-115.
  7. 김연형 (2010). 지역문화 축제의 서비스 품질과 고객충성도에 관한 연구. <한국데이터정보과학회>, 21, 437-446.
  8. 김원인, 임소현 (2004). 대구시티투어 참여 동기와 만족. <숙명대학교 산업경영연구소 경영경제>, 37, 59-71.
  9. 김정훈 (2008). 시티투어 관광자의 만족도 긍정적 행동의도에 미치는 영향요인에 관한 연구. <관광연구저널>, 22, 45-61.
  10. 박대한 (2001). <서울시티투어 이용객의 만족도 연구>, 석사학위논문, 경희대학교 경영대학원, 서울.
  11. 손수진, 이혁진 (2008). 여가공간으로서의 청계천 수변공간이 서울시티투어 만족도에 미치는 영향. <관광연구저널>, 22, 157-172.
  12. 이걸 (2002). 시티투어의 운영현황과 활성화 방안에 관한 연구. <대구산업정보대학 논문집>, 16, 93-104.
  13. 장인상, 문태희, 손소영 (2004). 정보통신산업 통계품질 향상을 위한 이용자 만족도 조사. <응용통계연구>, 17, 377-391.
  14. 최현석, 이영선, 하정철 (2011). 구조방정식을 이용한 취업스트레스가 취업자신감에 미치는 영향 연구. <한국데이터정보과학회>, 22, 313-322.
  15. 최현석, 하정철 (2011). 대학생의 인터넷중독 유발 요인에 관한 연구. <한국데이터정보과학회>, 22, 437-448.
  16. 한영주, 이정훈, 노영순, 도도로키히로시 (2001). <서울시티투어 운영체제 개선방안>, 서울시정개발연구원, 서울.
  17. 허명회, 양경숙 (2001). , 한나래출판사, 서울.
  18. Baloglu, S. and McCleary, K. W. (1999). A model of destination image formation. Annals of Tourism Research, 26, 868-897. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4
  19. DiStefano, C., Zhu, M. and Mindrila, D. (2009). Understanding and using factor scores: Considerations for the applied researcher. Practical Assessment, Research & Evaluation, 14, available online: http://pareonline.net/getvn.asp?v=14\&n=20.
  20. Fodness, D. (1994). Measuring tourist motivation. Annals of Tourism Research, 21, 555-581. https://doi.org/10.1016/0160-7383(94)90120-1
  21. Fornell, C. and Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 19, 39-50.