Analysis of Technology Opportunity Discovery Activities in the Korean SMEs

국내 중소기업의 기술기회 발굴 활동 현황 연구

  • Received : 2011.10.25
  • Accepted : 2011.11.14
  • Published : 2011.12.30

Abstract

With the rapid change in technology, it is important to create business opportunities from technology. Many leading companies have tried to improve their competence from capturing those opportunities, which is called TOD (Technology Opportunity Discovery) activities in this research, by identifying emerging technologies or assessing economic and market potential of technologies. Academics have also been interested in the TOD activities but most of the previous studies have focused on developing methodologies or guidelines for TOD. Little effort was given to understanding the current status of TOD activities, which is indispensible to develop effective methodologies for TOD. Therefore, this study aims to investigate the current states of TOD activities, particularly focusing on SMEs, which are the main actors of national innovation system. For the purpose of investigation, firstly, TOD process was defined, and then, based on the process, three main activities of TOD, which include identifying the motivation of TOD, collecting information for TOD, and analyzing the collected information activities for TOD, were examined using a survey method. Finally, the analysis results were used to understand the SMEs' needs and difficulties on TOD activities. Research findings are expected to provide useful information for the future studies on TOD and also can be used to develop a policy for SMEs.

기술변화 속도가 빨라지고 기술의 융복합화가 진행되면서 기술기회 발굴활동에 대한 중요성이 높아지고 있다. 이에 산업계에서는 보유기술의 미래 성공가능성을 평가하거나 시장니즈를 만족시키기 위한 주요기술을 도출하여 이를 기술전략 수립에 반영하고자 하는 노력을 지속하고 있으며, 학계에서도 최근 기술기회 발굴에 대한 연구들이 일부 진행되어 왔다. 이러한 높은 관심에도 불구하고 기존 연구들은 주로 기술기회 발굴 방법론 제시에 초점을 맞추고 있으며, 실제 기술기회 발굴 활동이 어떻게 수행되고 있는지를 분석하기 위한 분석 틀 혹은 결과에 대한 연구는 미흡한 실정이다. 보다 효과적이고 현실적인 방법론을 제시하기 위해 현황에 대한 이해는 필수적이다. 따라서 본 연구는 국내 중소기업들을 대상으로 이들의 기술기회 발굴 현황을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 우선 중소기업의 기술기회 발굴 프로세스를 정의하였고, 이를 토대로 기술기회 발굴 동인, 기술기회 발굴을 위한 정보수집과 정보분석 활동에 대한 설문조사를 수행하였다. 설문조사 결과는 t-test 등으로 분석하여 기술기회 발굴활동에 있어 중소기업의 애로사항과 니즈를 도출하기 위해 활용되었다. 본 연구결과는 중소기업의 기술기회 발굴 활동의 현황을 이해하고 중소기업형 기술기회 발굴 방법론을 개발하는 등의 추후 연구에서 기초자료로 활용되거나 중소기업 관련 정책수립에 유용하게 활용될 것으로 기대된다.

Keywords