DOI QR코드

DOI QR Code

A study on self-regulated learning and UDL study model Implementation for e-mentoring system

자기조절학습과 UDL설계 학습모형을 적용한 e-멘토링 시스템 구축에 관한 연구

  • 이정훈 (단국대학교 공과대학 컴퓨터학부) ;
  • 우진운 (단국대학교 공과대학 컴퓨터학부)
  • Received : 2010.08.07
  • Accepted : 2011.01.13
  • Published : 2011.01.31

Abstract

Adult-learners of online education have been distant from studying for a long time and are rather familiar with the old massive education. As a result, despite the excellent ability in self-control learning that results in great academic performances and academic continuity, the learners give up on learning, feeling depressed for not being able to perform their advantage, the self-control learning ability. The study developed a self-control learning model and UDL design learning model in order to establish e-mentoring system. For the analysis on results of the experiment, the researcher extracted academic grade, the rate of re-register, and the amount of total studying time after dividing new students and transfer students of H cyber university into the control group and the experimental group. In conclusion, the results showed that more satisfied the control group is, the higher academic achievements and the higher academic continuity are accomplished.

성인학습자는 일반적으로 자기조절학습이 뛰어나 학업성취도와 학업지속성이 높지만, 온라인 교육 환경에서는 오랜 기간 학습의 중단과 과거 집합교육에 익숙하여 성인학습자의 장점인 자기조절학습이 쉽지 않아 학업저하 및 학업포기 현상이 발생되고 있다. 본 연구에서는 자기조절학습과 UDL설계 학습모형을 개발하고 이것을 적용한 e-멘토링 시스템을 구축하였다. 실험결과를 분석하기 위하여 연구자는 H 사이버대학교 신.편입 학습자를 대상으로 통제집단과 실험집단으로 구분하고 집단별 100명을 대상으로 학습동기전략질문지(MSLQ)를 기반으로 총 36문항의 질문지로 구성된 학업만족도 설문조사를 하였으며, 학업성취도와 학업지속성에 대한 영향을 알고자 1학기의 성적, 재등록률, 학습시간을 추출하였다. 상관분석 결과는 실험집단에서 만족도가 높을수록 학업성취도(성적)와 학업지속성(재등록률, 학습시간)이 높음을 보이고 있다 본 연구의 결과로 원격대학교 성인학습자들에게 새로운 형태의 e-러닝 교육 부적응 문제를 해결을 할 수 있는 방향과 기준을 제시할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 권금상, "평생교육을 위한 미디어 교육의 활용", 교육연구논총, 제28권 1호 pp45-61, 2007
  2. 교육과학기술부, 교육통계서비스, 대학통계, 한국교육 개발원 교육통계연구센터, http://cesi.kedi.re.kr/index.jsp
  3. 대학종합정보시스템 http://www.academyinfo.go.kr /mainAction.do?process=load
  4. 한상훈, "성인학습자의 학습동기와 자기주도학습의 관계", 학습자중심교육연구논문집, 제7권, 2호, pp355-374, 2007
  5. 주영주, "사이버대학생의 학업적 자기효능감, 자기조절학습능력 및 온라인과제가치와 만족도 및 성취도간의 관계분석", 교육정보미디어연구논문집, 제14권, 3 호, pp115-117, 2008
  6. Artino, Anthony R, "Promoting Academic Motivation and Self-Regulation,Linking Research and Practice to Improve Learning", Vol52, N3, p37-45, 2008
  7. 박혜정, "대학교육에서 e-러닝의 학습효과와 관련된 변인들의 관계분석". 교육공학연구, 24(1), pp27-53, 2008
  8. 김진환, "웹기반의 e-멘토링을 지원하기위한 독립형시스템 설계 및 구축", 한국정보과학학회 학술발표논문집, 2008
  9. 고범석, "UDL(Universal Design for Learning) 분석 및 디지털교과서 적용방안 연구", 연구보고서, 한국교육학술정보원, pp19-23, 2008
  10. 이대숙, "e-mentoring에 나타난 여성적 리더쉽의 특성에 관한 연구", 청소년문화포럼논문지 제17권 pp161-162, 2007
  11. Knouse, S, B, "Virtual Mentors : Mentoring on the internet" Journal of Employment Counseling , Vol. 38 pp162-169, 2001 https://doi.org/10.1002/j.2161-1920.2001.tb00498.x
  12. 한국방송통신대학교 원격교육연구소정책연구, "방송대생을 위한 멘토링모형개발" 06-12, pp40-41, 2006
  13. http://www.mentoring.ca.gov/e-mentoring.shtm
  14. 권성영, "e-Learning 환경에서 성인학습자 $2{\times}2$ 성취 목표 지향성과 자기조절학습에 관한 연구", 학습자중 심교과교육연구논문집, Vol8 pp22-42, 2008
  15. 김관수, "층화추출과 계통추출을 이용한 효율적인 보조정보 사용", 한국조사연구학회논문집, Vol10, No1 pp160-163, 2008