DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Motive for Participation on the Satisfaction with Training for Caregivers

요양 보호사 교육에서 교육생의 참여동기가 교육만족도에 미치는 영향

  • Roh, Hyo-Lyun (Department of Occupational Therapy, Kangwon University) ;
  • Lee, Eun-Joo (Major in Physical Therapy, Department of Rehabilitation Science, Graduate School of Daegu University)
  • 노효련 (강원대학교 작업치료학과) ;
  • 이은주 (대구대학교 재활과학과)
  • Received : 2010.10.05
  • Accepted : 2011.01.13
  • Published : 2011.01.31

Abstract

With the purpose of improving the quality of training for caregivers, this study examines how caregivers' motivation to participate in training affects their level of satisfaction with their training. This study surveyed 281 trainees at a caregiver training agency in City B on their motivation to participate in, and satisfaction with, training. Descriptive statistics, factor analysis, and regression analysis were used. Activity-oriented training was chosen as the top motivator with the highest satisfaction level with regard to the trainers. Motivation particularly influenced activity-oriented and learning-oriented training. In contrast, goal-oriented activities did not affect the trainees' satisfaction with their training. The conclusion is that the level of caregivers' motivation to participate in training has the greatest effect on their satisfaction with their training.

본 논문은 요양보호사의 교육에 참가한 교육생들의 교육 참여동기가 교육만족도에 미치는 영향을 알아봄으로서, 요양보호사 교육의 질 향상에 기여하고자 실시하였다. 본 연구는 B시에 소재하고 있는 요양보호사 교육원의 교육생 281명을 대상으로 교육 참여동기와 교육만족도에 대한 조사를 실시하였다. 통계처리는 SPSS 12.0을 사용하여 신뢰도와 타당도를 검증하였고 기술통계와 요인분석, 회귀분석을 실시하였다. 교육 참여동기 중 활동지향형이 가장 높게 나타났으며 교육만족도는 지도강사에 대한 만족도가 가장 높았다. 교육 참여동기가 교육만족도에 미치는 영향은 학습지향성과 활동지향성으로 나타났으나 목표지향성은 교육만족도에 영향력을 미치지 않는 것으로 나타났다. 따라서, 요양보호사 교육생들의 교육 만족도는 중간이상으로 높았으며, 교육 참여동기는 교육만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 노인복지법, 국회법률지식정보시스템, 2008.
  2. 박지원, "요양보호사 교육과정의 현장 활용 적합성 연구", 광운대학교 석사학위논문, 2009.
  3. 유재응, 최우진, "요양보호사 교육내용의 개선방향에 관한 연구", 복지행정논총, 제19권 제1호, pp. 139-165. 2009.
  4. 요양보호사표준교재, 보건복지가족부, 2009.
  5. 보건복지부, 통계포털 알림마당 통계보도자료, 2009.
  6. 조추용, "노인장기요양보험에서 요양보호사 양성의 현황과 과제", 대한케어복지학, 제10권, pp. 83-109. 2008.
  7. 정미현, 권선숙, "요양보호사 1급 교육생의 노인에 대한 지식과 태도와의 관계", 노인간호학회지, 제11 권, 제1호, pp. 51-61. 2009.
  8. Baldwin, T. T., & Ford, J. K. (1988). "Transfer of training: A review and directions for future research", Personnel Psychology, 41(1), pp. 63-105, 1988. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x
  9. 박인영, "학업적 자기 효능감 척도 개발 및 타당화 연구 교육학연구", 제39권 제1호, pp. 95-123, 2001.
  10. 김봉옥, "성인기혼여성학습자의 생활사건 경험과 교육 참여 동기와의 관계에 관한 연구", 고려대학교 석사학위논문, 2009.
  11. Vallerand, R. J. & Bissonnette, R, "Intrinsic, extrinsic and amotivational styles as predictors of behavior. A prospective study. Journal of personality", 60(3), pp. 599-620, 1992. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1992.tb00922.x
  12. 김진호, "성인교육프로그램 참여자의 학습몰입 영향 요인에 관한 구조분석", 서울대학교 박사학위논문, 2003.
  13. 김동민, "성인학습자의 학습 평생교육 만족도 분석", 고려대학교 석사학위논문, 2009.
  14. 노효련. "간병인의 직무스트레스와 정신건강과의 상관관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권 제11호, pp. 297-308, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.11.297
  15. 원효숙, "요양보호사의 교육과 직무만족에 관한 고찰 연구", 삼육대학교 석사학위논문, 2009.
  16. 박영란, "돌봄 노동 여성의 욕구와 노인 요양 보장 정책. 사회보장연구", 제23권 제1호, pp. 27-56, 2007.
  17. 박정임, "우리나라 요양보호사 양성교육의 문제점과 해결방안 모색에 관한 연구", 명지대학교 석사학위논문, 2009.
  18. Wlodkowski, R. J. (1999), Enhancing adult motivation to learn: Acomprehensive guide for teaching all adults. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.
  19. 임현민, "중년기 성인학습자의 교육 참여동기에 관한 연구", 연세대학교 석사학위논문, 2003.
  20. 신은희, 서영숙, "보육교사교육원의 교육만족도에 관한 연구. 한국유아교육. 보육행정연구", 제12권 제2호, pp. 329-351, 2008.
  21. 서태수, 김경태, 전경희, "요양보호 서비스 활동 조사를 통한 요양보호사 교육과정의 문제점 분석", 대한물리치료학회지, 제20권 제4호, pp. 61-69, 2008.

Cited by

  1. Design and Implementation of Remote Controlled Pet Management System Based on Home Network vol.11, pp.6, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.6.042
  2. Effect of Academic Motivation on the Learning Flow with Training for Caregivers vol.11, pp.6, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.6.428