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학교도서관의 지역사회 개방을 위한 평가 지표 개발에 대한 연구

A Study on Developing Evaluation Indicators for School Library Opening to Local Community

  • 이병기 (공주대학교 사범대학 문헌정보교육과) ;
  • 송기호 (공주대학교 교육대학원 문헌정보교육)
  • 투고 : 2011.10.25
  • 심사 : 2011.12.12
  • 발행 : 2011.12.30

초록

본 연구의 목적은 단위 학교에서 학교도서관의 지역사회 개방에 필요한 기본 여건을 자체적으로 판단할 수 있는 평가 지표를 제공하는 것이다. 학교도서관의 지역사회 개방은 학습공동체 형성에 기여할 수 있는 중요한 운영 전략이다. 그러나 학교도서관의 운영 자원과 지원 체제는 지역사회 개방을 위한 충분한 조건을 갖추고 있지 못한 실정이다. 지역사회 개방 경험을 가진 사서교사들은 주요 운영 자원 중에서 사서교사 배치를 가장 중요한 성공 요인으로 지적하였다. 그리고 안정적이고 체계적인 서비스 제공을 위한 인건비 확보, 지역주민의 접근성을 보장할 수 있는 시설과 자료의 확보가 중요하다고 보았다. 마지막으로 학교도서관의 교육적 역할 가운데서 지역사회에 제공하기에 가장 적합한 것은 독서 프로그램인 것으로 나타났다.

The purpose of this study is to provide self-evaluation indicators that each school could judge on its basic conditions for the school library opening to local community. School library opening to local community is one of the significantly operational strategies to contribute to the development of the learning community. But the school library has insufficient resources and support system for their local services. According to the survey teacher librarians who have the experience for their school library opening to local community have considered of deploying teacher librarian as the most important factor. And they asserted emphatically that school library would secure personnel expenses and obtain facilities and resources to provide the stable and systematic service. Also among the school library's educational activities, reading education is considered the most suitable program for the community.

키워드

피인용 문헌

  1. 학교도서관의 지역사회 개방에 관한 연구 - 서울 강남구 초등학교 도서관을 중심으로 - vol.23, pp.1, 2012, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.1.277
  2. 초등학교 도서관의 학부모 자원봉사자 운영 활성화 방안에 대한 연구 - 서울시 동작.관악구 초등학교를 중심으로 - vol.23, pp.4, 2011, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2012.23.4.219