Development and Application of RPG based learning contents for English low-achiever of elementary school

초등학교 영어과 학습 부진아를 위한 RPG 게임 기반 학습 콘텐츠 개발 및 적용

  • Received : 2011.03.22
  • Accepted : 2011.06.23
  • Published : 2011.09.30

Abstract

The purpose of this paper is to develop RPG based learning content for English low-achievers at elementary school and to verify the educational effectiveness of this content. Design strategies were elicited by reviewing curriculum and literature. Educational RPG was developed based on ADDIE model. The researchers implemented them in four 5th-grade English low-achievers for two months. Free writing, interviews and observations of the homeroom teacher were conducted to verify the effectiveness of the content. As a result, English low-achieving students became interested in RPG itself, raised their expectations and became more satisfied in learning. When students completed missions while playing games, they gained satisfaction and were challenged by the new missions. This had a positive effect on learning motivation, or "continuing motivation" as mentioned by Keller.

본 연구의 목적은 초등학교 영어 학습부진아를 위한 RPG 게임 기반의 학습 콘텐츠를 개발하여 그 교육적 효과를 검증하기 위한 것이다. 교수 설계의 기본 모형인 ADDIE 모형을 토대로 교육과정 및 관련 문헌을 분석하여 설계 전략을 추출하였으며, 이 설계 전략을 활용하여 영어 교육용 RPG 게임을 개발하였다. 개발된 콘텐츠는 초등학교 5학년 영어 학습부진아 4명을 대상으로 2개월 동안 적용하였다. 연구 결과를 분석하기 위해 자유 글쓰기, 인터뷰, 그리고 담임교사의 관찰 방법을 병행하였다. 그 결과, 영어 학습부진아들은 RPG 게임 자체에 흥미를 가지게 되었고, 이것은 학습 기대감과 만족감으로 이어졌다. 게임에서 미션의 해결에서 오는 만족감은 새로운 미션에 대한 도전감을 갖도록 하였는데, 이것은 Keller가 언급하고 있는 '계속동기(continuing motivation)'의 측면에서 해석될 수 있다.

Keywords