DOI QR코드

DOI QR Code

Assisting High School Students to Redefine the Principle of Coriolis Force

전향력 발생 원리를 고등학생들에게 설명하기 위한 새로운 방법

  • Jang, Swung-Hwan (JeonBuk Middle School) ;
  • Park, Hyo-Jin (Division of Science Education/Institute of Fusion Science, Chonbuk National University) ;
  • Cho, Kyu-Seong (Division of Science Education/Institute of Fusion Science, Chonbuk National University) ;
  • Moon, Byung-Kwon (Division of Science Education/Institute of Fusion Science, Chonbuk National University)
  • 장승환 (전북중학교) ;
  • 박효진 (전북대학교 과학교육학부/융합과학연구소) ;
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부/융합과학연구소) ;
  • 문병권 (전북대학교 과학교육학부/융합과학연구소)
  • Received : 2010.11.03
  • Accepted : 2011.01.03
  • Published : 2011.02.28

Abstract

A new method was developed to better understand the principle of Coriolis force. We also investigated the understanding of 5 10th grade students and analyzed their responses. Since no clear explanation about the nature of a rotating disk is provided in school textbooks, it tends to be misunderstood as the earth surface revolving on its axis pointing to the North Pole. This study was carried out focusing on the fact that a rotating disk is the tangential plane at arbitrary latitude. Results showed that there are changes in students' conceptions on the principle of Coriolis force with a new understanding of the rotating disk. In conclusion, a new method used in this study helped students better understand the link between Coriolis force and rotating disk. The method would be helpful to clarify the principle of Coriolis force in school science.

우리는 전향력 발생원리를 설명하기 위한 새로운 방법을 개발하고, 이를 5명의 10학년 학생들에게 적용하여 나타난 반응을 분석하였다. 중등과학 교과서에서 전향력 실험을 위해 회전원판이 자주 사용된다. 그런데 회전원판에 대한 명확한 설명이 없기 때문에, 회전원판이 북극을 중심으로 자전하는 지구를 나타낸다고 오해할 가능성이 높다. 이 연구는 회전원판이 임의의 위도에 접하는 평면이라는 사실에 중점을 두었다. 학생들은 회전원판의 이런 특징을 이해하면서 전향력을 쉽게 이해할 수 있었다. 덧붙여 우리는 회전원판과 전향력의 관계를 이해할 수 있게 도와주는 방법을 제시하려 하였다. 이 방법은 학교 교육에서 전향력의 특징을 좀 더 명확히 이해하는 데 도움이 될 것이다.

Keywords

References

  1. 강혜성, 김성수, 민영기, 윤홍식, 이수창, 장헌영, 홍승수, 2008, 기본천문학. 시그마프레스, 서울, 588 p.
  2. 경재복, 윤일희, 이경훈, 김기룡, 황원기, 이기영, 2005, 고등학교 지구과학2. 중앙교육진흥연구소, 서울, 347 p.
  3. 고태식, 2002, 전향력에 대한 과학고등학교 학생들의 이해도 분석. 한국교원대학교 석사학위논문, 55 p.
  4. 국동식, 2004, 대기와 해양의 몇 개념에 대한 중고등학교 과학교사의 개념. 한국지구과학회지, 25, 402-408.
  5. 김은주, 2004, 고등학생들의 창의성 신장을 위한 전향력 수업프로그램의 개발. 충북대학교 석사학위논문, 54 p.
  6. 김은주, 이상법, 윤일희, 이효녕, 2009, 전향력에 의한 현상을 효과적으로 교육시킬 수 있는 실험장치의 개발. 한국지구과학회지, 30, 787-798.
  7. 김희수, 신동원, 이정식, 정남식, 박정웅, 한홍렬, 2002, 고등학교 지구과학2. 천재교육, 서울, 367 p.
  8. 우종옥, 정진우, 위수민, 임청환, 홍성일, 이석형, 2005, 고등학교 지구과학2. 교학사, 서울, 303 p.
  9. 이규석, 이창진, 김정률, 이용준, 강진철, 김재현, 2003, 고등학교 지구과학2. 대한교과서, 서울, 351 p.
  10. 이문원, 권석민, 신석주, 전성용, 진만식, 임부철, 2005, 고등학교 지구과학2. 금성출판사, 서울, 391 p.
  11. 장승환, 신정선, 문병권, 2010, 서안경계류 역학을 이해하기 위한 실험 장치 및 방법 개발. 한국지구과학회지, 31, 88-94. https://doi.org/10.5467/JKESS.2010.31.1.088
  12. 정진우, 2009, 제7차 교육과정의 고등학교 지구과학 2 교과서에서 해양단원 내용의 분석. 부산대학교 석사학위논문, 75 p.
  13. 조희형, 최경희, 2008, <제2판> 과학교육의 이론과 실제. 교육과학사, 파주, 734 p.
  14. 최진호, 2004, 회전 원반을 이용한 전향력 실험 방법 개선. 한국교원대학교 석사학위논문, 108 p
  15. 한국지구과학회, 1998, 지구과학개론. 교학연구사, 서울, 818 p.
  16. 허창회, 박병훈, 정성표, 김병국, 2004, 고등학교 지구과학 2. 서울, 지학사, 335 p.
  17. Daw, H.A., 1987, Coriolis lecture demonstration. American Association of Physics Teachers, 55, 1010-1014.
  18. Garrison, T., 1996, Oceanography. Wadsworth Publishing Company, Belmont, USA, 567 p.
  19. Holton, J.R., 2008, An Introduction to DYNAMIC METEOROLOGY. Elsevier Academic Press, San Diego, USA, 535 p.
  20. Minnix, R.B. and Carpenter, D.R.Jr, 1983, Apparatus for Teaching Physics. The Physics Teacher, 21, 618-620. https://doi.org/10.1119/1.2341431
  21. Renault, J. and Okal, E., 1977, Investigating the physical nature of the Coriolis effects in the fixed frame. American Journal of Physics, 45, 631-633. https://doi.org/10.1119/1.10780
  22. Secco, R.A., 1999, Coriolis-Effect Demonstration on an Overhead Projector. The Physics Teacher, 37, 244-245. https://doi.org/10.1119/1.880248