Development of Traffic Accident Forecasting Models Considering Urban-Transportation System Characteristics

토지이용 및 교통특성을 반영한 교통사고 예측모형 개발 연구

  • 박준태 (교통안전공단 안전진단처) ;
  • 장일준 (경원대학교 도시계획학과) ;
  • 손의영 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이수범 (서울시립대학교 교통공학과)
  • Received : 2011.07.14
  • Accepted : 2011.09.05
  • Published : 2011.12.31

Abstract

This study proposed a traffic accident prediction model developed based on administrative districts of Seoul. The model was to find the relationship between accident rates and the representative land usage of the districts (development density) - the higher the development density (building floor area) is, the higher the traffic accident rate is. The findings showed that traffic accident statistics differ from (1) residential building floor area, (2) commercial building floor area and (3) business building floor area.

본 연구에서는 서울시 자치구(행정구역) 중심의 거시적 사고예측모형을 개발하였다. 사고예측모형 개발과정에서 서울시 전체를 하나의 모형식으로 개발하지 않고 지역 토지이용(개발밀도)과 교통사고빈도와의 관계를 분석하여 토지이용 유형에 따른 사고예측모형을 개발하였다. 토지이용과 교통사고빈도와의 관계에서 개발밀도(연상면적)가 높을수록 교통사고빈도가 높게 나타나는 상관성을 파악하였으며 주거연상면적, 상업연상면적, 업무연상면적 모두 교통사고와 반응하는 특징이 다름을 확인할 수 있었다. 총 4개의 유형구분이 가능하였으며 각 유형에 대한 지역특성과 사고특성을 살펴보았다. 4개 유형의 모형에 반영된 설명변수는 공통변수와 각 유형별로 상이한 특성변수가 도출되어 지역적 특성이 모형에 반영된 것으로 판단할 수 있다. 사회 경제적 변수로는 통행을 유발 유입시키는 교통활동을 대변할 수 있는 변수가 채택되었으며 교통여건 변수로는 교통시설 및 안전과 관련된 변수가 채택되었다.

Keywords

References

  1. 김철우(2002), "한국의 도시유형별 택시공급모형에 관한 연구", 경기대학교 박사학위 논문.
  2. 김명수(2002), 사회간접자본 스톡 추계 연구, 국토연구원.
  3. 김우혁(1999), "도시기능분석에 의한 중소도시의 특성에 관한 논문", 조선대학교 박사학위 논문.
  4. 김호덕(2001), "도로환경특성이 교통사고에 미치는 영향에 관한 연구", 서울대학교 석사학위 논문.
  5. 이수범.홍다희(2005), "신설 도시부 도로의 장래 교통량 변화를 반영한 교통사고 예측모형 개발", 대한교통학회지, 제23권 제3호, 대한교통학회, pp.125-136.
  6. 이시철(2004), "도시경제발전과 성장관리의 양립 가능 모델에 관한 시론적 연구", 대한국토․도시계획학회지, 제39권 제2호, 대한국토․도시계획학회, pp.159-175.
  7. Aultman-Hall, L., Kaltenecker, M.G. (1999), Toronto bicycle commuter safety rates, Accid, Anal, Prev.31, pp.675-686. https://doi.org/10.1016/S0001-4575(99)00028-7
  8. Alicia L. et al(2004), "From empirical bayes to full bayes: methods for analyzing traffic safety data" Transportation research board.
  9. Andrew V. Metcalfe(2006), "The influence of urban land-use on non-motorised transport casualties", Accident Analysis and Prevention 38.
  10. Andreassen(1985), Traffic Engineering Control, vol 26.
  11. Demetriades, D., Murray, J., Martin, M., Velmahos, G., Salim, A., Alo, K., Rhee, P.(2004), Pedestrians injured by automobiles: relationship of age to injury type and severity, Journal of the American College of Surgeons 199 (3), pp.382-387. https://doi.org/10.1016/j.jamcollsurg.2004.03.027