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Impacts on Service Quality, Service Value on Visitors 'Satisfaction in Exhibition

전시회 참가자의 서비스품질, 서비스가치가 만족에 미치는 영향-2010 서울리빙디자인페어를 중심으로

  • 이경숙 (김포대학교 관광경영학과) ;
  • 이연화 (김포대학교 관광경영학과)
  • Received : 2010.09.01
  • Accepted : 2011.02.18
  • Published : 2011.03.28

Abstract

This study show the service value and the service quality influence on the satisfaction of the participants in exhibition. Previous studies, from the general service quality to customer satisfaction research, begin to focus on the importance of service quality and customer satisfaction, so focus on the service value that explains revisiting behavior and loyalty as an important variable. This study mainly attempted integrated approach of various concepts between relationship. This point the service value did not sufficiently consider tries to evaluate the role of customer value in existing service quality and satisfaction. As a result, service quality and service value were identified to causal relationships that service value rather than service quality has an effect on satisfaction.

이 연구는 서비스 품질과 서비스 가치가 전시회 참가자의 만족에 미치는 영향을 분석하는데 초점을 맞추고 있다. 기존의 연구들은 대체로 서비스 품질로 연구를 시작하여 고객만족의 연구로 이루어졌으나, 서비스 품질과 고객만족의 중요성이 광범위하게 논의가 이루어짐에 따라 재방문행동이나 충성도를 설명해줄 수 있는 중요한 변수로 서비스 가치에 대한 역할에 초점을 맞추기 시작했다. 본 연구는 이상과 같이 기존 연구가 주로 서비스 접점 일부 개념 간 인과관계를 검토하였다는 문제점에 착안하여, 제반개념의 관계에 대한 통합적 접근을 시도하였다. 또한 서비스 가치개념에 대하여 충분히 고려하지 못하였다는 점에 유의하여, 기존의 서비스 품질과 만족의 체제 안에서 고객가치의 역할을 평가하고자 하였다. 연구결과, 서비스 품질과 서비스 가치, 만족에 대한 인과관계를 규명하였고, 서비스품질보다는 서비스 가치가 만족도에 더 유의한 영향을 주는 것으로 분석되었다.

Keywords

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