Gaze Recognition Interface Development for Smart Wheelchair

지능형 휠체어를 위한 시선 인식 인터페이스 개발

  • 박세현 (대구대학교 정보통신공학부)
  • Received : 2011.11.30
  • Accepted : 2011.12.12
  • Published : 2011.12.31

Abstract

In this paper, we propose a gaze recognition interface for smart wheelchair. The gaze recognition interface is a user interface which recognize the commands using the gaze recognition and avoid the detected obstacles by sensing the distance through range sensors on the way to driving. Smart wheelchair is composed of gaze recognition and tracking module, user interface module, obstacle detector, motor control module, and range sensor module. The interface in this paper uses a camera with built-in infra red filter and 2 LED light sources to see what direction the pupils turn to and can send command codes to control the system, thus it doesn't need any correction process per each person. The results of the experiment showed that the proposed interface can control the system exactly by recognizing user's gaze direction.

본 논문에서는 지능형 휠체어를 위한 시선 인식 인터페이스에 대해 제안한다. 시선 인식 인터페이스는 조이스틱을 움직이기 힘든 중증 장애인을 위해 시선 인식 및 추적을 이용하여 전동휠체어를 움직일 수 있게 하는 사용자 인터페이스이다. 지능형 휠체어는 시선인식 및 추적 모듈, 사용자 인터페이스, 장애물 회피 모듈, 모터 제어 모듈, 초음파 센서 모듈로 구성된다. 시선인식 및 추적 모듈은 적외선 카메라와 두개의 광원으로 사용자 눈의 각막 표면에 두 개의 반사점을 생성하고, 중심점을 구한 뒤, 동공의 중심점과 두 반사점의 중심을 이용하여 시선을 인식하고 추적 한다. 제안된 방법의 시선 인식 인터페이스는 실험을 통해 시선을 이용하여 지능형 휠체어에 명령을 하달하고 지능형 휠체어가 임의로 설치된 장애물을 감지하고 정확하게 장애물을 회피 할 수 있음을 보였다.

Keywords

References

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