Modelling and Evaluation of Traffic Flow with Variable Speed Limit on Highway

연속류 가변속도제어 모형개발 및 효과분석

  • Received : 2010.12.10
  • Accepted : 2011.02.14
  • Published : 2011.02.28

Abstract

Variable speed limit(VSL) is one of the highway ITS techniques designed to prevent accidents and traffic slow down by reducing congestion or speed variation between vehicles and lanes prior to arrive at the accident location by limiting speed. In Korea, while people have recognized the need for variable speed limit beginning with Seoul's urban expressway and installed facilities in order to provide guide for speed limit per lane and lane use, there has not been enough development of algorithm for internal administration as well as research on the basic principles behind administering variable speed limit. This study is for modeling and evaluating the VSL strategies based on the traffic flow theory. Supply-Demand method of the Cell Transmission Model is applied to demonstrate the traffic features and shockwaves to upstream of the bottleneck with/without VSL. We verified the explanation of Cell Transmission Model for the numerical example. and as the result, it is found that VSL strategies can reduce the total travel time in the congested section and variation of the speed. It means VSL is useful to improve the traffic condition and the safety on highway

가변속도제어(Variable Speed Limit ; VSL)는 교통상황에 따라 속도를 차등 제한하여 혼잡 또는 사고지점에 도달하기전 차량간, 차로간 속도편차를 감소시킴으로써 사고를 예방하고 총 지체를 최소화하기 위한 연속류 ITS기법 중 하나이다. 본 연구에서는 가변속도 제어시 연속류 기본구간의 동적교통류에 대한 수학적 분석결과를 기초로 가변속도제어 수행모형을 제시하고 효과분석을 수행하였다. 가변속도제어모형은 병목현상 발생시 상류부에 전파되는 충격파의 속도를 최소화 함으로써 지체를 감소시킬 수 있도록 graphical solution을 적용하여 제시한다. 또한 가변속도 제어시 해당 지점으로부터 하류부로 전파되는 충격파의 생성 및 움직임을 모형화 하여 재현하며 그 방법론으로는 Cell-Transmission Model 및 Supply-Demand Method를 적용하였다. 가변속도제어 적용에 따른 효과분석으로는 제어를 통한 지체감소의 효용성 및 안전도 측면에서 각 Cell별 속도 및 밀도의 표준편차의 개선정도를 살펴보았다. 향후 본 연구의 이론적 검증 및 분석 결과를 토대로 다양한 가변속도제어모형 및 운영방안을 개발할 수 있을 것으로 예상한다.

Keywords

References

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