DOI QR코드

DOI QR Code

Utilizing animation contents for e-learning performance enhancement: focus on private information security

대구경북 서비스 콘텐츠 활성화를 위한 애니메이션 콘텐츠가 학습성과의 연관관계 연구: 개인정보보안을 중심으로

  • Received : 2010.09.12
  • Accepted : 2010.11.03
  • Published : 2011.02.28

Abstract

As information and communication technologies (ICTs) has been developed, it is getting more important for internet users to consider many security issues (e.g., privacy protection). In this paper we claims that animation contents make a positive influence on teaching such computer securities, and investigate what features of animation contents will be the most important relationships with performance of the teaching process. Once we have obtained the survey results from students, two main features (i.e., characters and plots) of the animation contents have positively influenced the performance of e-learning systems.

본 연구는 이러닝을 실시하는데 있어 플래시와 같은 애니메이션 콘텐츠가 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 보다 구체적으로 애니메이션 콘텐츠의 어떠한 속성들이 개인정보보안 관련 이러닝 학습에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 그 결과 플래시 애니메이션의 속성인 캐릭터와 스토리가 학습자들의 이러닝 학습 효과를 높이는데 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 위정의, "개인정보보호 교육을 위한 웹코스웨어 설계 및 구현," 한국교육대 교육대학원 석사논문, 2007.
  2. 정윤주, "자기주도적 학습관점에서의 에듀넷 개인 학습용 초등수학학습콘텐츠분석," 서울교육대학교대학원 석사학위논문, 2006.
  3. 최희정, "수학교육에서이 e-러닝이 학습효과에 미치는 영향 분석," 계명대교육대학원 석사학위논문, 2005.
  4. 이성문, "플래시 애니메이션 오프닝의 시각적 요수에 관한 연구", 동의대학교대학원 석사 학위 논문, 2004.
  5. 박혜란, "애니메이션 영화를 통한 듣기능력 향상에 관한 연구," 국민대교육대학원 석사학위논문, 2005.
  6. 송의진, "애니메이션을 활용한 중국어 지도 방법연구," 한국외국어대교육대학원 석사학위논문, 2004.
  7. 이창번, 김본미, "개인정보피해구제 및 배상기준에 관한 연구," 개인정보분쟁조정위원회, 2004.
  8. 한국문화콘텐츠진흥원(KOCCA), 애니메이션 조사 결과 보고서, 2004.
  9. 이은경, "애니메이션을 활용한 국어과 수업 방안 연구," 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  10. 서유선, "초등학교 영어교육에서의 애니메이션을 이용한 듣기 지도 방안 연구," 원광대학교교육대학원 석사학위논문, 2006.
  11. 소요환, "애니메이션 관객의 집단별 관람동기와 선택기준," 한국콘테츠학회 논문지, 2008.