DOI QR코드

DOI QR Code

예비과학교사들의 교사가 되고자 하는 동기와 교사상에 나타나는 특성

Exploring Pre-service Science Teachers' Motivation for Career Choice and Their Self-Image as a Science Teacher

  • 투고 : 2010.06.07
  • 심사 : 2010.12.07
  • 발행 : 2011.02.28

초록

본 연구에서는 예비과학교사들을 대상으로 하여 이들이 과학교사가 되고자 하는 동기는 무엇이며, 이러한 동기는 성장과정에서 어떻게 형성되었는지, 그리고 이들이 가지는 미래 자신에 대한 과학교사상에는 어떤 특성이 나타나는지 알아보았다. 이들의 과학교사가 되고자 하는 동기와 동기 형성과정은 경험에 기반을 두어 형성된 것이기 때문에 개인적인 측면이 많았지만, 다음과 같은 공통적인 특성을 보였다. 첫째 예비과학교사들의 성장과정을 살펴보았을 때, 교육에 대한 흥미와 과학에 대한 흥미는 서로 별개로 존재하다가 나중에 과학교사에 대한 흥미로 두 관심이 모아졌으며, 과학교사가 자신의 흥미와 적성이 꼭 맞음을 발견했을 때, 그들은 과학교사에 대한 자신의 내적 동기를 발전시킬 수 있었다. 둘째, 중 고등학교에서의 보조교사 경험, 수업관찰, 초등학생 대상 과학교육 프로젝트의 참여, 과학 캠프 교사 등 교육현장을 직접보고, 가르쳐본 경험이 자신의 적성을 확인하는 중요한 계기가 되었다. 셋째, 교육에 대한 적성을 확인할 수 있는 기회는 사적인 것보다는 공적인 기회가 많았으며, 이러한 기회들은 자신의 미래 교사상을 형성하고 교사로서의 준비를 하는데 있어 생생한 경험이 되었고, 과학교사가 되고자 하는 내적 동기를 강화시켜, 자신의 진로를 주도적으로 선택하는데 있어 기반이 되었다. 넷째, 미래 자신에 대한 과학교사상에는 일반적인 교사로서의 이미지가 더 큰 사람이 있는 반면, 과학을 가르치는데 대한 이미지가 더 큰 사람이 있었다. 이와 같은 교사상은 자신의 교사가 되고자 하는 동기 및 동기 형성과정과 긴밀하게 연관되어 있었다.

This study investigated pre-service science teachers' motivation for career choice and their self-image as a science teacher. Although their motivations for becoming science teachers were very personal, three major characteristics emerged. First, during the process of their growth, their interest in education and science existed separately, and later the two interest were naturally focused on the job of a science teacher. When they find out that teaching science is right for them, they developed their inner motivation. Second, teaching opportunities to teach science subjects, including classroom observations, TA, tutor, and teacher-aid, played an essential role for them in finding their aptitude for science teaching. Third, their teaching-related experiences were very effective in building up their self-image as a science teacher and in preparing for the job. It also reinforced their inner motivation, which was important in finding their direction in life as a science teacher. Fourth, there were two categories for the self-image as a science teacher. One was teaching-oriented and the other was science subject-oriented. These images for the science teacher were closely connected with their inner motivation for science teaching.

키워드

참고문헌

  1. 김병찬 (2003a). 사범대생들의 사범대학 진학동기와 적응과정 연구. 한국교원교육연구, 20(1), 57-83.
  2. 김병찬 (2003b). 일반대학 학생들의 교직과정 이수 동기 및 과정에 관한 질적 사례 연구. 한국교원교육연구, 20(2), 23-53.
  3. 김영미 (1999). 교사동기에 영향을 미치는 요인분석. 교육연구, 7, 79-102.
  4. 삼성경제연구소 (2003). 중∙고생 경제의식 조사. 서울 : 삼성경제연구소.
  5. 유생열, 김혜숙, 신을진 (2000). 대학생활 주기에 따른 교육대학생의 부적응 요인 조사연구. 대학생활연구, 12, 87-149.
  6. 윤경혜 (2001). 초등학교 여교사의 교직선택 동기와 직무수행 수준의 실태분석. 숭실대학교 석사학위 논문.
  7. 장혁표, 안창규, 변영계 (1992). 중등교사 양성을 위한 교직과정내용의 평가와 그 개선. 부산대교육연구, 2, 49-95.
  8. 조남근, 양윤종 (1998). 교원양성배경∙교직선택 시기와 직무수행의 관계에 관한 연구. 안암교육연구, 4(2), 1-16.
  9. 한국청소년정책연구원 (2010). 2009 한국 청소년 진로/직업 실태 조사. 서울 : 한국청소년정책연구원.
  10. 최은숙 (2001). 중등 교사의 교직 선택 동기와 직업 만족도와의 관계. 건국대학교 석사학위 논문.
  11. Brown, M. (1992). Caribbean first-year teachers'reasons for choosing teaching as a career. Journal of Education for Teaching, 18, 185-195. https://doi.org/10.1080/0260747920180207
  12. Chuene, K., Lubben, F., & Newson, G. (1999). The views of pre-service and novice teachers on mathematics teaching in South Africa related to their educational experience. Educational Research, 41, 23-34. https://doi.org/10.1080/0013188990410103
  13. Cochran-Smith, M. (2004). Stayers, leavers, lovers, and dreamers: Insights about teacher retention. Journal of Teacher Education, 55(5), 387-392. https://doi.org/10.1177/0022487104270188
  14. Ewing, R., & Manuel, J. (2005). Retaining quality early career teachers in the profession: New teacher narratives. Change: Transformations in Education, 8(1), 1-16.
  15. Hammond, M. (2002). Why teach? A case study investigating the decision to train to teach ICT. Journal of Education for Teaching, 28(2), 135-148. https://doi.org/10.1080/0260747021000005574
  16. Johnson, S. M. (1986). Incentives for teachers: What motivations, what matters. Educational Administration Quarterly, 22(3), 54-79. https://doi.org/10.1177/0013161X86022003003
  17. Kunselman, J., Hensley, C., & Tewksbury, R. (2003). Mentoring in academe: Models for facilitating academic development. Journal of Criminal Justice Education, 14(1), 17-35. https://doi.org/10.1080/10511250300085631
  18. Kyriacou, C., & Coulthard, M. (2000). Undergraduates'views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching, 26(2), 117-126. https://doi.org/10.1080/02607470050127036
  19. Kyriacou, C. Haltgreen, A., & Stephens, P. (1999). Student teachers'motivation to become a secondary school teacher in England and Norway. Teacher Development, 3(3), 373-381. https://doi.org/10.1080/13664539900200087
  20. Kyriacou, C., & Kobori, M. (1998) Motivation to learn and teach English in Slovenia. Educational Studies, 24, 345-351. https://doi.org/10.1080/0305569980240307
  21. Kyriacou, C., Kunc, R., Stephens, P. & Hultgren, A. (2003). Student teachers' expectations of teaching as a career in England and Norway. Educational Review, 55(3), 255-263. https://doi.org/10.1080/0013191032000118910
  22. Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry. Thousand Oaks, CA: Sage.
  23. Manuel, J., & Hughes, J. (2006). 'It has always been my dream': Exploring pre-service teachers'motivations for choosing to teach. Teacher Development, 10(1), 5-24. https://doi.org/10.1080/13664530600587311
  24. Palmer, P. J. (1998). The Courage to teach: Exploring the inner landscape of a teacher's life. San Francisco, Ca: Jossey-Bass Publishers.
  25. Priyadharshini, E., & Robinson-Pant, A. (2003). The attractions of teaching: An investigation into why people change careers to teach. Journal of Education for Teaching, 29(2), 96-112.
  26. Reid, I., & Caudwell, J. (1997). Why did secondary PGCE students choose teaching as a career. Research in Education, 58, 46-54. https://doi.org/10.1177/003452379705800105
  27. Snyder, J. F., Doerr, A. S., & Pastor, M. A. (1995). Perceptions of preservice teachers: The job market, why teaching, and alternatives to teaching. Slippery Rock, PA: Slippery Rock University.
  28. Spear, M., Gould, K., & Lee, B. (2000). Who would be a teacher? A review of factors motivating and demotivating prospective and practising teachers. Slough(United Kingdom): National Foundation for Educational Research.
  29. Steers, R. M., & Porter, L. W. (1983). Motivation and work behavior. New York: McGraw-Hill Books.
  30. Strauss, A., & Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage Publication.
  31. Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.3102/00346543054002143
  32. Wadsworth, D. (2001). Why new teachers choose to teach. Educational Leadership, 58(8), 24-28.
  33. Witz, K. G. (2006). The participant as ally and essentialist portraiture. Qualitative Inquiry, 12(2), 246-268. https://doi.org/10.1177/1077800405284365
  34. Witz, K. G., Goodwin, D. R., Hart, R. S., & Thomas, H. S. (2001). An essentialist methodology in education-related research using in-depth interviews. Journal of Curriculum Studies, 33(2), 195-227. https://doi.org/10.1080/00220270119026

피인용 문헌

  1. The Effects of Pre - service Teachers’ Anxiety on Child Care Practice on Depression: Focusing on Mediating Effects of Social Support vol.24, pp.3, 2018, https://doi.org/10.24159/joec.2018.24.3.451
  2. 포토 내러티브 방법을 이용한 초등 예비교사들의 과학에 대한 인식 분석 vol.13, pp.2, 2020, https://doi.org/10.15523/jksese.2020.13.2.134