DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Evaluation Items and Measurement Indices for Knowledge Management Performance of Government-funded Research Institutes

정부출연연구소의 지식관리 성과 평가항목 및 측정지표 개발

  • 정택영 (한국과학기술정보연구원) ;
  • 김상훈 (광운대학교 경영학부) ;
  • 박일규 (광운대학교 경영학부) ;
  • 김창규 (광운대학교 대학원 경영정보학과)
  • Received : 2011.07.22
  • Accepted : 2011.09.16
  • Published : 2011.12.31

Abstract

KAs information and knowledge are increasingly becoming more important in the knowledge-driven society, knowledge management, as a very important management paradigm, is securing firm position in private and public sectors. Complying with this paradigm, government-funded research institutes in science-technology sector are actively utilizing knowledge management by employing knowledge management system and evaluating its applications' performance. The purpose of this study is to develop evaluation items and measurement indices to rationally measure knowledge management performance of the government-funded research institutes and to verify the feasibility of applying these evaluation items and indices. To achieve this research goal, the evaluation model of knowledge management performance was constructed by reviewing and integrating the existing studies, and subsequently, evaluation areas, evaluation items, measurement indices were derived from this evaluation model. Also, the feasibility analysis on the evaluation items and measurement indices was performed by means of FGI(Focus Group Interview) with the knowledge management experts belonging to Korean government-funded institutions in science-technology sector. The implications of this study are as follows : in theoretical perspective, this study has proposed a criterion frame to evaluate knowledge management performance, and has rationally drawn evaluation items and measurement indices from the criterion frame. And in practical perspective, this study has improved the validity and practicality of the measurement indices, which can lead to more reasonable and easier evaluation of knowledge management performance of the government-funded research institutes.

References

  1. 강병영, 김은정, "지식경영 성공요인이 지식경영활동과 경영성과에 미치는 영향에 관한 연구", 정보시스템연구, 제16권, 제2호(2007), pp.145-169.
  2. 기업정보화지원센터, 공기업 지식경영 진단컨설팅 종합보고서, 2007.
  3. 김병곤, 정영수, "관리특성과 조직특성이 EDI구현에 미치는 상호작용 효과 분석", 경영정보학연구, 제13권, 제2호(2003), pp.171-197.
  4. 김상수, 김용우, "지식경영의 성공요인에 관한 실증적 연구", 경영학연구, 제29권, 제4호(2000), pp.585-616.
  5. 김승수, "지식경영 성공요인이 지식공유 활동 및 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구", 지식연구, 제3권, 제2호(2005), pp.255-282.
  6. 김재영, 김유정, 윤종수, "조직특성과 전자정부 성과 간의 관련성에 대한 실증연구 : 정부기관 서비스를 중심으로", 한국컴퓨터정보학회논문집, 제13권, 제7권(2008), pp.257-267.
  7. 김창호, 이건창, 정남호, "팀 조직의 활동이 지식영영 활동 및 성과에 미치는 영향에 대한 실증적인 분석", 지식경영연구, 제6권, 제2호(2005), pp.1-18.
  8. 김태성, "조직특성 및 정보시스템 특성이 병원 정보시스템 성과에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제19권, 제2권(2006), pp.105-128.
  9. 김효근, "지식경영성공요인이 지식공유활동 및 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구", 지식연구, 제3권, 제2호(2001), pp.255-282.
  10. 김효근, 권희영, 정성휘, "조직의 지식경영준비도 측정도구 개발에 관한 연구", 지식경영연구, 제2권, 제1호(2001), pp.45-62.
  11. 민재형, 이영찬, "지식경영의 역량, 활동, 성과에 관한 실증연구", 고객만족경영연구, 제6권, 제1호(2004), pp.123-155.
  12. 문태수, 조세형, "조직특성이 정보시스템의 전략적 활용에 미치는 영향", 경영정보학연구, 제9권, 제4호(1999), pp.1-21.
  13. 박성섭, 지식경영의 경영성과 요인에 관한 연구, 인천대학교 박사학위논문, 2001.
  14. 박희종, 김민수, "금융기관의 지식경영 도입에 대한 인과관계 분석", 지식연구, 제4권, 제2호(2006), pp.61-83.
  15. 박희준, 정덕훈, 서진주, "구조방정식 모델을 이용한 지식경영의 성공요인과 성공도간의 상관관계 분석", e-비즈니스연구, 제7권, 제5호(2006), pp.23-53.
  16. 백승익, 임규건, 이대철, 이진숙, "KMS 활성화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 로그데이터 분석을 이용하여", 지식경영연구, 제9권, 제3호(2008), pp.21-42.
  17. 서도원, 이덕로, 김찬중, "지식경영의 성공요인에 관한 실증적 연구 : 기업규모 및 업종별 비교를 중심으로", 지식경영연구, 제7권, 제2호(2006), pp.69-96.
  18. 유사라, "지식정보자원 관리를 위한 국내 학술연구 정보 평가와 활용방안 연구", 정보관리연구, 제20권, 제1호(2003), pp.321-339.
  19. 유재복, "전문연구기관에서의 지식경영 도입을 위한 지식평가", 정보관리연구, 제20권, 제4호(2003), pp.67-90.
  20. 이병구, "KMS의 과거, 현재 그리고 미래", 정보처리학회지, 제14권, 제5호(2007), pp.6-12.
  21. 이민형, 정부출연 연구기관 기관성과 평가지표 체계 분석, 과학기술정책연구원, 2001.
  22. 이석재, 이혜정, 김성희, 지식정보자원관리 평가방법론 연구, 한국전산원, 2000.
  23. 이승한, 유성호, 김영걸, "지식관리 시스템을 활용한 지식공유행위에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", 지식경영연구, 제3권, 제1호(2002), pp.1-18.
  24. 이현수, 서영호, "지식경영의 조직요인, CRM의 시스템 요인, 신뢰가 CRM의 성과에 미치는 영향에 관한 연구", Information Systems Review, 제5권, 제1호(2003), pp.113-127.
  25. 이홍, 유택영, "지식경영도입의 핵심성공요인 : 포스코 건설사례를 통하여", 지식경영연구, 제4권, 제2호(2003), pp.95-105.
  26. 정광채, 이재규, 장용식, "지식관리 시스템의 성공요인 분석 : 한국의 건설업종 사례", 한국경영정보학회 2003년 춘계학술대회논문집, (2003), pp.897-906.
  27. 정이상, "정보시스템 계획 성과에 영향을 미치는 조직특성 및 정보시스템 특성에 관한 연구", 경영정보학연구, 제10권, 제2호(2000), pp. 177-196.
  28. 정택영, 정해용, 최광돈, "정부출연 연구기관의 지식관리 성과 측정모형 개발을 위한 탐색적 연구", 디지털정책연구, 제7권, 제3호(2009), pp.1-14.
  29. 조성경, 문정욱, "공공부문 정보화 성과평가 방법론 연구 : 조직 특성 기반의 시차적 접근을 중심으로", 한국IT서비스학회 2007년 춘계학술대회논문집, (2007), pp.9-14.
  30. 최희윤, "연구 프로세스 기반 지식관리 프레임워크 구축에 관한 연구", 정보관리연구, 제36권, 제2호(2005), pp.73-98.
  31. 하미승, "행정조직의 지식관리 수준에 대한 평가연구 : 조직구성원의 인식조사를 바탕으로", 정부학연구, 제13권, 제3호(2007), pp.69-110.
  32. 한국전산원, 공공기관 지식관리 시스템의 성공적 투자전략과 구축지침, 2002.
  33. Davenport, T. and L. Prusak, Working Knowledge : How Organizations Manage What They Know, Harvard Business School Press, Boston, MA. 1998.
  34. Davenport, T., D. Long and M. Beers, "Successful Knowledge Management Projects", Sloan Management Review, Vol.37(1998), pp.53-56.
  35. DeLone, W. H. and E. R. McLean, "The DeLone and McLean Model of Information Systems Success:: A Ten-Year Update", Journal of Management Information Systems, Vol.19, No.4(2003), pp.9-30. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
  36. Drucker, P., Post-Capitalist Society, Harper Business, New York, 1993.
  37. Drucker, P., "The Information Executives Truly Need", Harvard Business Review, (1995), pp.54-62.
  38. Earl, M., Management Strategies for Information Technology, Prentice Hall International, 1989.
  39. Freeze, R. and U. Kulkarni, "Knowledge Management Capability Assessment : Validating a Knowledge Assets Management Instrument", Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences, (2005), pp.1-10.
  40. General Services Administration, Performance Based Management : Eight Steps To Develop and Use Information Technology Performance Measures Effectively, U. S. GSA, 1997.
  41. Gold, A., A. Malhotra and H. S. Albert, "Knowledge Management : An Organizational Capabilities Perspective", Journal of Management Information Systems, Vol.18, No.1(2001), pp.115-129. https://doi.org/10.1080/07421222.2001.11045675
  42. Kaplan, R. S. and D. P. Norton, "Balanced Scorecard : Measures That Drive Performance", Harvard Business Review, Vol.70, No.1(1992), pp.71-79.
  43. Lee, H. and B. Choi, "Knowledge Management Enablers, Processes, and Organizational Performance : An Integrative View and Empirical Examination", Journal of Management Information Systems, Vol.20, No.1 (2003), pp.179-228. https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045756
  44. Nonaka, I., "The Knowledge-Creating Company", Harvard Business Review, Vol.69, No.6(1991), pp.96-104.
  45. Nonaka, I. and H. Takeuchi, The Knowledge-Creating Company, Oxford University Press, 1995.
  46. Nonaka. I., and N. Konno, "The Concept of 'Ba' : Building a Foundation for Knowledge Creation", California Management Review, Vol.40(1998), pp.3-54. https://doi.org/10.2307/41165961
  47. Pitt, F. L., T. R. Watson and C. B. Kavan, "Service Quality : A Measure of Information System Effectiveness", MIS Quarterly, Vol.19, No.2(1995), pp.173-187. https://doi.org/10.2307/249687
  48. Rastogi, P. N., "Knowledge Management and Intellectual Capital", Human Systems Management, Vol.19(2000), pp.39-48.
  49. Ruggles. R., "The State of the Notion : Knowledge Management in Practice", California Management Review, Vol.40(1998), pp.80-89. https://doi.org/10.2307/41165944