DOI QR코드

DOI QR Code

Reporting the Activities of Professional Development System for Enhancing Elementary Mathematical Teaching Professionalism

초등 수학 수업 전문성 신장을 위한 대학과 초등학교의 학습공동체 사례 연구

  • Received : 2010.12.28
  • Accepted : 2011.01.27
  • Published : 2011.02.15

Abstract

The purpose of this study is to suggest a professional development system for elementary teachers who wish enhance mathematical teaching. The learning community on elementary mathematical teaching was composed of fourth grade teachers in a elementary school and an expert from education university. The activities was processed as establishing of objectives and contents of the learning community, discussing and seeing good lesson video, planning the lesson in collaboration with members, practicing the lesson, and reflecting on activities. To analyze these activities, record materials of meetings, lesson videos, member's writing were used. The results reported that the learning community lead teachers to search the method of professional development and showed itself as the effective media to enhance elementary mathematical teaching professionalism.

본 연구는 초등학교 수학 수업 전문성 신장을 위하여 교육대학교의 교과전문가와 단위학교의 4학년 교사들로 구성된 수학 수업 학습공동체의 활동을 소개하고 그 의미를 제시함을 목적으로 한다. 수학 수업 학습공동체는 학습공동체의 방향 및 내용 설정하기, 우수수업동영상 보고 논평하기, 공동으로 수업 아이디어 도출하고 실천하며 반성하기의 활동을 하였다. 이를 분석하기 위하여 학습공동체 구성원의 수업관련 자료 및 모임 기록 등이 이용되었다. 그 결과로 수학 수업 학습공동체는 교사가 일상의 초용 수학 수업에 대하여 다양한 관점에서 개선점을 찾도록 유도하였으며 수학 수업을 매개로 교과 전문가와 교사, 교사들 간의 수평적 협력 관계가 가능하고 수업전문성 신장의 효과적인 방안임을 보여준다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단

References

  1. 고재천 (2001). 초등교사의 전문성 탐색, 초등교육연구, 14(2), 159-179.
  2. 곽영순 (2006), 중등 과학교사들이 말하는 교과교육학지식의 의미와 교직 전문성 제고 방안, 한국과학교육학회지, 26(4), 527-536.
  3. 권미선.방정숙(2009). 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식 조사, 한국수학교육학회 시리즈 E <수학교육 논문집>, 23(2), 231-253.
  4. 김남희 (2002). 수학교사의 전문성 개발을 위한 사례 방법, 학교수학, 4(4), 817-831.
  5. 김동원 (2010). 우리나라 수학 수업 연구의 현황과 전망, 수학교육학연구, 20(2), 121-143.
  6. 김성원 외 (2005). 중등 과학교사의 전문성 향상을 위한 자기평가 도구의 개발과 적용, 한국과학교육학회지, 25(7), 736-745.
  7. 김진호.이소민 (2008) 학습자 중심 수학 수업을 한 초등교사의 학습자 중심 수업에 대한 인식 변화, 학교수학, 10(1), 105-121.
  8. 김혜숙 (2003). 교원 '전문성'과 '질'의 개념 및 개선전략 탐색, 교육학연구, 41(2), 93-114.
  9. 김효남 (2003). 초등과학교육 전문성 신장을 위한 방안 탐색, 교과교육공동연구 학술세미나 프로시딩, 359-369, 한국교원대학교 교과교육공동연구소.
  10. 남미정 (2009). 중등학교 교사들의 교단일기에 나타난 교직 탈전문화 현상 연구, 충남대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 박성선 (2003). 수학 교사의 전문성 신장을 위한 논의, 교과교육공동연구 학술세미나 프로시딩, 231-246. 한국교원대학교 교과교육공동연구소,
  12. 박영만 (1997). 교원교육의 협력모형(PDS)에 관한 연구, 교육논총, 13, 97-146. 경인교대 초등교육연구원.
  13. 손영민 (1999), 교사교육을 위한 새로운 패러다임으로서의 PDS, 한국교사교육, 16(2), 81-99.
  14. 심재호 (2003). 과학교과의 전문성 신장을 위한 방법. 교과교육공동연구 학술세미나 프로시딩, 393-410, 한국교원대학교 교과교육공동연구소.
  15. 오영열 (2006). 수업개선 관행공동체를 통한 교사의 변화 탐색 - 수학 수업관행을 중심으로, 수학교육학연구, 16(3), 251-272.
  16. 유솔아 (2005), 반성을 통한 교사 전문성 신장을 위한 교사교육: PDS, 한국교원교육연구, 22(3), 97-121.
  17. 유솔아 (2006). PDS에서의 교육과정 연구 및 개발에 참여한 교사들의 반성과 전문성 변화에 대한 연구, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문.
  18. 윤정일.신효정(2006). 교사 전문성에 관한 교사, 학생, 학부모의 인식 연구, 한국교원교육연구, 23(2), 79-100.
  19. 조영달 (1999). 한국 교실수업의 이해, 서울: 집문당.
  20. 진동섭 외 (2003). 교원 전문성 신장을 위한 학교 지원 체제 구축 방안 연구, 서울대학교 사범대학.
  21. 최수일 (2009). 수업분석 학습공동체 활동을 통한 수학교사의 전문성 제고에 관한 연구, 서울대학교 박사논문.
  22. 허병기 (1997). 장학의 본질이탈 : 개념적 혼란과 실천적 오류, 교육학연구, 35(3), 181-212.
  23. Teitel, L. (2003). The professional development schools Handbook, California: Corwin Press Inc..

Cited by

  1. An Insider Research on the University-School Collaboration Program Management Issues vol.28, pp.1, 2011, https://doi.org/10.24211/tjkte.2011.28.1.191
  2. 좋은 수학수업과 교사 전문성 개발에 대한 현직수학교사 인식 조사 - 학교급 및 교육경력에 따른 차이 조사 - vol.51, pp.2, 2011, https://doi.org/10.7468/mathedu.2012.51.2.173
  3. The Role of Community for Teacher Learning vol.20, pp.2, 2011, https://doi.org/10.24159/joec.2014.20.2.59
  4. 교사학습공동체를 기반으로 한 초등학교 수학 수업연구의 긍정적인 측면과 한계점 분석 vol.17, pp.3, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmec.2014.17.3.189
  5. Meanings and Practices in Learning Communities of Mathematics Teachers vol.21, pp.3, 2011, https://doi.org/10.24159/joec.2015.21.3.83
  6. 초등 영재 교사의 수업 전문성 신장을 위한 수학 수업 사례 분석 vol.19, pp.2, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmec.2016.19.2.143
  7. 대학과 협력한 초등수학 교사학습공동체의 발달 과정에 관한 연구 vol.56, pp.1, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2017.56.1.119
  8. A Study on the Constructing PDS for the Reinforcement of Teacher’s Self-Directed Teaching Competency in Community Based Elementary Social Studies vol.25, pp.2, 2011, https://doi.org/10.17279/jkagee.2017.25.2.15
  9. 수학 교사 공동체 관련 국내·외 연구 동향 vol.34, pp.4, 2020, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.4.439