DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Pair Assistant Collaborative Learning on Academic Achievement of Second Year Middle School Students in the Areas of Probability and Figures

짝 도우미 협력학습이 중학교 2학년 확률 및 도형영역의 학업성취에 미치는 효과

  • Shin, Haeng-Ja (Geunwha Girls Middle School) ;
  • Kim, Seong-A (Department of Mathematics Education, Dongguk University) ;
  • Shim, Kyu-Bark (Department of Statistics and Information Science, Dongguk University)
  • Received : 2010.01.11
  • Accepted : 2011.02.09
  • Published : 2011.02.15

Abstract

We examined the effects of pair assistant collaborative learning on academic achievement of the 2nd year middle school students in the three subjects such as the Probability, Properties of Figures and Similarities of Figures. In order to carry out this study, we selected 2 classes of 2nd year students in a girls middle school in the Fall semester of 2009 and set up the experiment group and comparison group by the result of academic achievement tests given in the end of the Spring semester of 2009. Pair assistant collaborative learning was adopted for students in problem solving 2 or 3 times per a week in the experiment group and each academic achievement was given at the end of each subject in both groups. Also, we had a final survey to find out students' attitude to this collaborative learning. The achievement and survey were analysed by statistical methods. We conclude that our pair assistant collaborative learning was effective in Probability and Similarities of Figures Units. According to the result of survey, this collaborative learning brought about an opportunity to promote students' community spirit through reflecting each one's role in the group.

본 연구에서는 짝 도우미 협력학습이 중학교 2학년 확률, 도형의 성질과 도형의 닮음 등 세 영역의 학업성취에 미치는 영향을 살펴보았다. 이 연구를 수행하기 위하여, 2009년 가을 학기에 OO도에 소재하고 있는 한 여자중학교의 2학년 2개 반을 연구대상으로 선정하여, 사전 학업성취도 검사를 통하여 실험집단과 비교집단으로 설정하였다. 협력학습은 실험집단에서 매주 2-3회씩 문제해결 시에 실시되었고, 각 단원 종료 시에 두 집단 모두에서 학업성취도검사를 실시하였다. 또한 협력학습에 대한 학생들의 태도에 대하여 설문조사하였고, 학업성취도검사와 설문조사는 통계처리 하였다. 결론적으로 본 연구에서 시행한 짝 도우미 협력학습은 확률과 도형의 닮음 단원에서 효과적이었다. 또한, 설문조사 결과에 따르면, 학생들은 본 연구에서 적용한 짝 도우미 협력학습을 통하여 집단에서의 자신의 역할을 반성하고 공동체 정신을 함양할 수 있는 기회를 가졌다.

Keywords

References

  1. 강옥기 (2007). 수학과 학습지도와 평가론, 서울: 경문사
  2. 강행고 외 8인 (2004). 중학교 수학 8-나, 서울; 중앙교육진흥연구소
  3. 곽수현.권태선.김명신.김영연.도종환.박원순.박호근.성열관.손승현.송순재.심성보.안승문.이부영.이용관.이윤미.임미령 (2010). 핀란드 교육혁명, 서울: 살림터.
  4. 김기연.김선희 (2006). 중학생의 성취수준에 따른 기하문제 해결의 특징 탐색, 대한수학교육학회지 <학교수학> 8(2), 215-237.
  5. 김남순 (2006). 교육 심리학, 서울: 교육과학사.
  6. 김유정 (2004). 개별지도-짝 점검모형이 수학학습부진아의 학습태도 및 학업성취도에 미치는 연구, 경상대학교 석사학위논문.
  7. 류현아.장경윤 (2009). 중등 기하문제 해결에서 시각화 과정, 대한수학교육학회지 <수학교육학연구> 19(1), 143-161.
  8. 박미덕 (2003). 중학교 2학년 기하영역 증명지도에 있어서 소집단협동학습의 효과-증명능력과 비판적 사고력을 중심으로, 이화여자대학교 석사학위논문.
  9. 박선혜 (2007). 짝 점검 협동수업이 수학과 학업성취도에 미치는 영향, 국민대학교 석사학위논문.
  10. 박소영 (2009). 또래교수학습이 또래교수자의 문제해결력과 메타인지에 미치는 영향, 서울교육대학교 석사학위 논문
  11. 박정 (2007). 우리나라 중학생의 수학에 대한 정의적 특성변화와 수학성취에 미치는 영향력 분석, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 46(1), 19-37.
  12. 방승양 역, 히로나카 헤이스케 (1998). 학문의 즐거움, 서울: 김영사.
  13. 양낙진 (1990). 협동학습이 자아존중감에 미치는 효과에 관한 연구, 건국대학교 박사학위 논문.
  14. 염준근.김혜중.이관제.김주환.심규박.조태경.이영섭 (2006). 일반통계학(이론 및 엑셀통계 실습) (개정판), 서울: 교우사.
  15. 이동원 (1991). 집단경쟁과 집단무경쟁 협동학습이 학업성취와 학습동기에 미치는 효과, 계명대학교 박사학위논문.
  16. 이준열.장훈.최부림.남호영.이상은 (2003). 중학교 수학 8-나, 서울: 디딤돌.
  17. 이중권 (2006). 수학교육방법 개선을 위한 협동학습 유형 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 45(4), 493-505
  18. 오양교 (1993). 동료교수학습과 개인학습이 학업성취 및 자아개념에 미치는 영향, 한국교원대학교 석사학위논문.
  19. 정은주 (1998). 협력학습의 짝 점검 모형이 수학불안 및 수학학업성취에 미치는 효과, 이화여자대학교 석사학위논문.
  20. 최용준 (2005). 중학교 수학 8-나, 서울: 천재교육.
  21. 한옥동.박혜숙 (1997). 수학과 학습에의 문제제기 이론의 적용 효과 분석- 협력학습법을 중심으로, 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육> 36(1), 77-87.
  22. 황혜정.나귀수.최승현.박경미.임재훈.서동엽 (2007). 수학교육학신론, 서울: 문음사.
  23. Dewey, J. (1938). Experience and education, N.Y.: MacMillion
  24. Kagan, S. (1994). Cooperative Learning, San Juan Capistrano, CA:Kagan Cooperative Learning.