DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect on Recognition Change for Young Children using Environment Education Contents

환경교육 콘텐츠를 이용한 유아의 인식 변화에 미치는 영향

  • 오명관 (혜전대학 디지털서비스과) ;
  • 이근왕 (청운대학교 멀티미디어학과)
  • Received : 2011.02.05
  • Accepted : 2011.03.10
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This paper designed animation in consideration of Children's characteristics to stimulate their interest and to be more understandable to them. It was also confirmed that, using the animation contents, Children's came to recognize the problem of environment pollution and developed desirable attitude and behavior for protecting the environment. Furthermore, this paper suggested the direction of systematic environmental education and other Children's education institutions using the developed animation contents as a teaching material.

본 논문은 인간의 인지적 발달 능력을 고려하여 유아의 눈높이에 맞는 애니메이션 콘텐츠를 제작하여 환경오염 예방 교육 자료로 활용함으로써 유아의 환경인식 변화에 미치는 영향을 연구하였다. 또한 체계적인 환경교육을 통해 유아의 인식과 감수성 향상 및 환경교육 실천 방향을 제시하고 유아들의 흥미를 유발하여 환경교육의 효율성을 증대할 수 있는 환경교육용 애니메이션 콘텐츠를 개발하였다.

Keywords

References

  1. 김은아, "유치원 환경 교육에 대한 교사의 인식 및 지도 실태에 관한 연구" 원광대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2005.
  2. 교육인적자원부, "유아를 위한 자연 체험 활동 자료" 서울 멀티넷, 2002.
  3. 김성기, "유치원교사의 환경교육에 관한 의식 및 실태조사연구" 전남대학교 교육대학원 석사학위 논문, 1995.
  4. 오택환, "2D 애니메이션을 이용한 유아의 환경인식 변화에 미치는 영향" 청운대학교 정보산업대학원 석사학위 논문. 2008.
  5. http://www.epa.gov/kids
  6. http://www.environment.gov.au/education/
  7. http://www.me.go.kr
  8. http://www.e-gen.co.kr