A study on the success factors of EDI information system: Focused on medical industry

EDI 정보 시스템의 성공 모형 도출: 의료 산업을 중심으로

  • 조현 (한국과학기술원 경영대학) ;
  • 김성희 (한국과학기술원 경영대학) ;
  • 이석기 (한양대학교 정보시스템학과)
  • Received : 2011.01.24
  • Accepted : 2011.03.21
  • Published : 2011.03.31

Abstract

Recently, Electronic Data Interchange (EDI) systems are widely used. Many organizations exchange the documents by using EDI, and EDI is used in various industries such as physical distribution, export and import business, custom, and medical care. However, there have been little attempt to empirically investigate the success factors of EDI system. In this paper, we identify the influencing factors which determine the success of typical information system and then suggest the additional factors characterized to the EDI system. Our research model, mainly based on the system success model, is tested by analyzing the empirical data acquired from the companies in the medical industry. As a result, the system quality, information quality, service quality, and the perceived sacrifice turned out to be significant to the success of EDI system while data security does not. The result of this research is likely to help providing useful guidelines for the successful EDI implementations.

최근 수년간 네트워크 급속한 보급으로 인해 기업 간의 정보 교류 환경이 빠르게 변해왔다. EDI(Electronic Data Interchange, 전자문서교환) 시스템은 그 대표 수단으로서 현재 여러 분야에서 보급 이용되고 있지만 정작 이 시스템의 성공요인들을 규명하고 시스템의 성공적 활용과의 상관관계를 분석한 실증적 연구는 미흡한 편이다. 본 연구는 EDI라는 특정 정보 시스템의 성공적 도입과 활용에 있어서 어떠한 요인들이 영향을 미치는지를 규명해 보는 것을 목표로 한다. 이를 위해 기존의 문헌연구를 바탕으로 성공요인들을 도출하여 연구 모형 및 가설을 설계하였다. 연구의 결과, 시스템 품질, 정보 품질, 서비스 품질, 데이터 보안 등 대부분의 정보 시스템 성공요인들이 향후의 지속적인 시스템사용여부에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하지만 제시된 독립변수 중 데이터 보안 요인은 유의한 영향력을 갖지 않는 것으로 판명되었다. 이 논문의 결과는 EDI의 성공적인 도입에 있어서 유용하게 활용될 것이다.

Keywords

References

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