The Structural Relationship of Job Stress, Job Burnout, and Turnover Intention of School Dietitians, School Nutrition Teachers and School Foodservice Employees

학교급식 영양(교)사와 조리종사원의 직무스트레스, 직무소진, 이직의도 간의 구조적 관계

  • 김현철 (중앙대학교 경영경제대학 경영학부) ;
  • 백수현 (중앙대학교 교육대학원 영양교육)
  • Received : 2010.08.07
  • Accepted : 2011.03.16
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This research was conducted to analyze structural relationships comparatively between job stress, job burnout and turnover intention that school dietitians, school nutrition teachers and school foodservice employees have. The target group is school dietitians and nutrition teachers who work in 180 elementary, middle and high schools and foodservice employees in 50 schools. The survey is limited to the schools which operate school meals directly or indirectly in Seoul and Gyeonggi province. As a result, job demand and lack of rewards were found the most significant factors in the dimensions of job stress. The quantitative expansion of school meals is important; however, it is necessary to reduce stress in the work environment for dietitians, nutrition teachers and employees in school foodservices to perform their duties with dignity and satisfaction.

본 연구는 학교 급식을 담당하는 영양(교)사와 조리종사원의 직무스트레스-직무소진-이직의도의 구조적 관계 비교분석을 위해 서울, 경기소재 180개 직영, 위탁 초 중 고동학교에 근무 중인 영양(교)사와 서울, 경기소재 50개 직영, 위탁 초 중 고등학교에 근무 중인 조리종사원을 대상으로 실시되었다. 영양(교)사와 조리종사원의 직무스트레스, 직무소진 및 이직의도의 구조모형을 비교 분석한 결과 직무요구와 보상부적절성이 비중이 가장 큰 요인임을 확인할 수 있다. 학교급식의 양적인 확대도 중요하지만 학교 급식에 종사하고 종사자의 스트레스요인을 낮춰 영양(교)사 조리종사원으로써 긍지와 만족감을 가지고 직무를 수행 할 수 있을 수 있도록 인식의 전환과 구체적인 방안이 마련되어야 할 것이다.

Keywords