Self-esteem item goodness-of-fit in sports talented children

스포츠영재들의 자아존중감 문항적합도

  • Kim, Eung-Joon (Institute of Sport Sciences, Korea National Sport University) ;
  • Kim, Jong-Kyu (Institute of Sport Sciences, Korea National Sport University) ;
  • Lee, Nam-Ju (Institute of Sport Sciences, Korea National Sport University) ;
  • Lee, Mi-Sook (Department of Community Sport, Korea National Sport University)
  • 김응준 (한국체육대학교 체육과학연구소) ;
  • 김종규 (한국체육대학교 체육과학연구소) ;
  • 이남주 (한국체육대학교 체육과학연구소) ;
  • 이미숙 (한국체육대학교 사회체육학과)
  • Received : 2011.04.20
  • Accepted : 2011.05.20
  • Published : 2011.05.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate self-esteem item goodness-of-fit in sports talented children with socio-psychological aspect, which may be a basis of developing global sports leaders. Fifty children who were selected by 2010 sports talent identification program at Korea National Sport University participated in this study. All participants were asked to answer the questionnaire using Rogenberg (1965) self-esteem scale. Total 8 questions were used with 4 point Likert scale and high point stands for higher self-esteem status. Reliability of Cronbach's ${\alpha}$ was.785 in this study. Frequency analysis, descriptive statistics, and reliability analysis were conducted with SPSS 18.0. WINSTEPS 3.70 (Linacre, 2010) was used for calculating item goodness-of-fit and subject reliability, scale propriety, item goodness-of-fit and item level of difficulty, and level of difficulty were calculated. Statistical analysis showed results as follows. First, it was reported to be suitable for subject reliability in self-esteem as 1.01~1.03 and item reliability as 1.01~1.01. Second, 4 scale was suitable for scale propriety resulting from stage index judgment. Third, 2,7,8 and 3 question showed problems in item goodness-of-fit and item level of difficulty. Finally, scale propriety was reported to be inappropriate for considering sports talented children's ability distribution and scale level of difficulty.

본 연구는 글로벌 스포츠리더 양성의 기반이라 할 수 있는 스포츠영재의 심리사회특성을 알아보는데 있어 기본적인 요인인 자아존중감의 문항적합도를 파악하기 위한 목적으로 이루어졌다. 이를 위해 한국체육대학교 2010년 체육영재양성사업에 참여하여 체육영재로 선발된 아동 50명에 대해 설문을 실시하고 통계분석 하였다. 조사도구로는 Rosenberg (1965)의 자아존중감 척도를 사용하였으며, 총 8문항에 대해 4점 리커트 척도로 응답하도록 하였다. 점수가 높을수록 자아존중감 정도가 높음을 의미하며, 본 연구에서 신뢰도인 크론바 알파는 .785였다. SPSS 18.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계, 신뢰도 분석을 수행하였다. 문항적합도를 산출하기 위하여 WINSTEPS 3.70 (Linacre, 2010)을 사용하여 피험자신뢰도, 문항신뢰도, 척도수의 적절성, 문항적합도와 문항난이도, 척도의 난이도에 따른 적절성을 산출하였다. 연구목적에 따른 통계분석 결과 첫째, 자아존중감 피험자 신뢰도는 내-외적합도 1.01~1.03 문항신뢰도는 내-외적합도 1.01~1.01로 적합하였다. 둘째, 척도 범주수의 적절성에서는 단계지수로 판단한 결과 4점척도가 적합하였다. 셋째, 문항적합도와 문항난이도분석에서는 문항 2, 7, 8번 3문항에서 문제점이 발견되었다. 넷째, 척도의 적절성에서는 스포츠영재의 능력분포와 척도자체의 난이도면에서 판단할 때, 2, 7, 8번 문항은 적절하지 못한 것으로 확인되었다.

Keywords

References

  1. 김세형 (2011). <문항반응이론을 적용한 비만위험측정척도 개발>, 박사학위논문, 한국체육대학교.
  2. 김응준, 정진오 (2008). 혼합연구방법을 이용한 댄스스포츠경기의 예비심사평정척도. <한국체육측정평가학회지>, 10, 13-29.
  3. 김정겸 (1987). <고등학생의 스트레스에 관한연구>, 석사학위논문, 고려대학교.
  4. 남미자, 조길호 (2010). 근 위축 증후 학생 보호자의 의식 및 자아존중감에 관한 연구. <한국데이터정보과학회지>, 21, 1091-1100.
  5. 박철용 (2011). 척도화 향상도에 근거한 처방 선택. <한국데이터정보과학회지>, 22, 227-234.
  6. 박철용, 이미숙 (2011). 스포츠영재성 검사항목과 코스타스 점수간의 연관성 분석. <한국데이터정보과학회지>, 22, 57-64.
  7. 방진혁 (1995). <대학운동선수들의 스트레스 해소방안에 관한 연구>, 석사학위논문, 원광대학교.
  8. 송인섭 (1989). <인간심리와 자아개념>, 양서원, 서울.
  9. 안정덕, 표내숙, 양점홍 (2010). 체육영재 선발 및 육성을 위한 스포츠 심리학의 현장적용 사례. <한국스포츠심리학회 동계학술대회 논문집>.
  10. 이미숙, 최관용, 김예성, 임오경 (2010). 스포츠탤런트 발굴의 이론적 배경과 국외동향. <스포츠사이언스>, 27, 1-10.
  11. 지은림 (2003). 문항반응이론을 적용한 정보화마인드 척도 개발 및 초중등 학생들의 수준평가. <교육공학연구>, 19, 111-130.
  12. 홍욱화 (1996). <한국여성의 아노미와 종교성에 관한 연구>, 박사학위논문, 이화여자대학교.
  13. Baldwin, M. K. and Courneya, K. S. (1997). Exercise and self-esteem in breast cancer survivors: An application of the exercise and self-esteem model. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 347-358. https://doi.org/10.1123/jsep.19.4.347
  14. Chan, D. W. (2001). Perceptions of giftedness and self-concepts among junior secondary students in Hong Kong. Journal of Youth and Adolescence, 31, 243-253.
  15. Delisle, J. R. (1990). The gifted adolescent at risk: Strategies and resources for suicide prevention among gifted youth. Journal for the Education of the Gifted, 13, 212-238. https://doi.org/10.1177/016235329001300303
  16. Freeman, J. (1985). Emotional aspects of giftedness. In The Psychology of gifted children, edited by J. Freeman, John Wily & Sons, New York, 247-264.
  17. Garland, A. F. and Zigler, E. (1999). Emotional and behavioral problems among highly intellectually gifted youth. Roeper Review, 22, 41-44. https://doi.org/10.1080/02783199909553996
  18. Gruber, J. J. (1986). Physical activity and self-esteem development in children. A meta-analysis. In Effects of physical activity on children: A special tribute to Mable Lee, edited by G. A. Stull and H. M. Eckert, Human Kinetics, Champaign, IL, 30-48.
  19. Karnes, F. A. and Bean, S. M. (1990). Developing leadership in gifted youth, Council for Exceptional Children, Reston, VA.
  20. Khoury, T. J. and Appel, M. A. (1977). Gifted children: Current trends and issues. Journal of Clinical Child Psychology, 6, 49-55. https://doi.org/10.1080/15374417709532763
  21. Knepper, W., Obrzut, J. E. and Copeland, E. P. (1983). Emotional and social problem solving thinking in gifted and average elementary school children. Journal of Genetic Psychology, 142, 25-30. https://doi.org/10.1080/00221325.1983.10533492
  22. Linacre, J. M. and Wright, B. D. (2010). A user's guide to FACETS, Rasch Measurement Computer Program, MESA, Chicago.
  23. Linacre, J. M. (2010). Many-faceted Rasch measurement, MESA Press, Chicago, IL.
  24. Piechowski, M. M. (1991). Emotional development and emotional giftedness. In Handbook of gifted education, edited by N. Colangelo and G. A. Davis, Allyn & Bacon, Boston, 285-306.
  25. Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image, Princeton University Press, Princeton. NJ.
  26. Shaywitz, S. E., Holahan, J. M., Freudenheim, D. A., Fletcher, J. M., Makuch, R. B. and Shaywitz, B. A. (2001). Heterogeneity within the gifted higher IQ boys exhibit behaviors resembling boys with learning disabilities. Gifted Child Quarterly, 45, 16-23. https://doi.org/10.1177/001698620104500103
  27. Sonstroem, R. J. and Morgan, W. P. (1989). Exercise and self-esteem: Rational and model. Medicine and Science in Sport and Exercise, 21, 329-337.
  28. Whitmore, J. R (1980). Giftedness, conflict and underachievement, Allan & Bacon, Boston.