DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Effects of Tele-marketer Job stress on Organizational effectiveness in Airline

항공사 텔레마케터의 직무스트레스가 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구

  • 윤선영 (경기대학교 관광대학 이벤트학과)
  • Received : 2011.01.03
  • Accepted : 2011.02.28
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate relations between tele-marketer's job stress on organizational effectiveness in airline. Research finding were firstly, job stress significant negative impacted on job satisfaction and turnover intention. but the job stress didn't effect to tele-marketer's organizational commitment. Secondly, job satisfaction significantly influenced organizational commitment. Finally, job satisfaction and organizational commitment significant negative impacted on turnover intention. Based on the research findings, airline's call center tele-marketer's manager have to examine cause variables of job stress and to suggest effective methods and practice that could manage organization effectively to lessen job stress as much as possible.

본 논문은 항공사 텔레마케터들의 직무스트레스와 직무스트레스의 결과로 표출되는 조직유효성의 영향관계를 살펴보기 위해 직무스트레스가 직무만족과 조직몰입, 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하여 직무스트레스의 발생을 최소화 할 수 있는 조직 관리의 효과적인 방안과 실무적인 시사점을 도출하는데 그 목적이 있다. 분석결과 첫째, 항공사 텔레마케터의 직무스트레스는 직무만족과 이직의도에 부(-)의 영향을, 직무만족은 조직몰입에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 항공사 텔레마케터의 직무스트레스는 조직몰입에는 어떠한 영향도 주지 않는 것으로 나타났으며, 마지막으로 직무만족은 이직의도에 부(-)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 의하여 항공사 관리 경영진은 텔레마케터 입장에서 조직구성원들의 이직 발생을 최소화하고 기업의 경쟁력 유지를 위해 그들이 가지는 직무스트레스 문제를 조직적인 차원에서 관리 및 대응해야 할 방안이 모색되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 김대곤, "텔레마케터의 직무만족이 콜센터의 마케팅성과에 미치는 영향", 청주대학교 박사학위논문, 2008.
  2. 김동준, "중등 체육교사의 직무스트레스요인과 조직유효성과의 관계", 한국스포츠교육학회지, 제7권, 제1호, pp.125-136. 2000.
  3. 김성희.박성애, "일반간호사의 대처전략이 조직유효성에 미치는 영향", 간호행정학회지, 제8권 제1호, pp.97-106. 2001.
  4. 김유경.고재윤, "항공사 객실승무원의 직무스트레스와 직무만족과의 관계연구; 국내 K항공사를 중심으로, 호텔리조트연구, 제4권 제1호, pp.215-227.
  5. 김윤진, "기업의 조직문화와 조직유효성에 관한 실증적 연구", 영남대학교 박사학위논문, 1997.
  6. 김형섭, "호텔종사원의 직무스트레스, 직무만족, 조직몰입과 이직의도와의 관계 연구," 대한관광경영학회, 제19권, 제3호, pp. 203-225, 2005.
  7. 김계수, 구조방정식의 모형분석, 서울; 한나래, 2007.
  8. 고정애, "직무스트레스요인이 조직유효성에 미치는 영향 연구", 영남대학교 석사학위논문, 2000.
  9. 공계순, "아동학대 예방센터 상담원의 이직의도 관련요인에 관한 연구", 한국아동복지학회, 2005.
  10. 구정대, "감성적 리더십과 직무스트레스 및 이직성향과의 관계 연구," 관광학 연구, 제31권 제5호, 2007.
  11. 박혜윤, "관광 서비스 기업 종사자의 인구통계적 특성에 따른 직무스트레스와 조직유효성에 관한 연구," 한국항공경영학회지, 제4권, 제1호. 2006.
  12. 이수연, "콜센터 상담원의 감정노동과 감정소진 및 이직의도에 관한 연구," 호서대학교 박사학위논문, 2008.
  13. 이보영, "호텔내부마케팅이 종사원 직무만족 및 이직의도에 미치는 영향," 호텔리조트카지노연구, 제5권 제1호, pp. 145-161. 2006.
  14. 이병훈.강혜영.권현지.김종성, "콜센터 고용관계와 노동문제," 정책자료, 한국노동연구원, 2006.
  15. 이영식, 조직 내 신뢰와 스트레스 대처방식이 조직몰입과 심리적 적응에 미치는 영향, 한양대학교 석사학위논문
  16. 윤시내, "콜센터의 직무환경, 감정노동, 소진 및 고객지향성과의 관계에 관한 연구," 경기대학교석사학위논문, 2005.
  17. 안준수, "서비스상호유형에 따른 감정노동차원에 관한 연구," 경기대학교 박사학위논문, 2003.
  18. 이승로, "경호원의 직무스트레스가 이직의도와 직무만족에 미치는 영향," 연세대학교 대학원, 박사학위논문, 2004.
  19. 이주형.김영철, "직무스트레스와 이직의도의 인과관계에 관한 연구", 관광경영학연구, Vol.6, No. 3, pp.217-241, 2002.
  20. 양인택, "호텔종사원의 직무스트레스 요인이 조직유효성에 미치는 영향", 제주대학교 박사학위논문, 2003.
  21. 유지연, "텔레마케터의 직무형태별 직무만족과 소진과의 상관관계 연구", 서강대학교 석사학위논문.
  22. 유창근, 호텔직원의 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구, 세종대학교 석사학위논문, 2003.
  23. 윤숙희, "조직관리 특성과 직무특성이 직무스트레스 및 조직효과성에 미치는 영향", 한국심리학회지, 제17권, 제3호, pp.451-466, 2004.
  24. 정기주.조성도.김경은, "콜센터 서비스 텔레마케터의 고객지향적 성격, 자기 효능감, 노력이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향과 고객지향성 영향에 대한 리더십의 조절효과", 서비스경영학회지, 제9권, 제2호, pp. 255-286. 2008.
  25. 정은선, "국내 항공사 객실승무원의 직무스트레스 요인이 조직유효성에 미치는 영향", 경희대학교 석사학위논문, 2006.
  26. 조정란, "콜센터 성과향상을 위한 call monitoring에 관한 연구", 콜센터 기술경영저널, 제11권, pp.68-78. 2007.
  27. 최윤희, "텔레마케터의 유머감각이 직무만족 및 이직의도에 미치는 영향", 명지대학교 석사학위논문, 2008.
  28. 한지훈.임재필.이승곤, "항공사 종사원의 감정노동과 직무스트레스가 직무태도에 미치는 영향에 관한 연구", 호텔관광연구, 제10권, 제3호, pp.37-51. 2008.
  29. 한천수.윤혜현.정효선, "특급 호텔 조리사의 심리적 임파워먼트가 직무스트레스, 직무만족 및 조직몰입에 미치는 영향", 호텔경영학연구, 제18권, 제4호, pp.287-305, 2009.
  30. Ashforth, B. E & Humphrey "Emotional Labor in Service Roles: The Influence of Identity", Academy of Management Review. vol.18, no.2, pp.88-115. 1993.
  31. Anton, J. "The Past, Present and Future of Customer Access Centers," International Journal of Service Industry Management, vol.11, no.2, pp. 120-130. 2000. https://doi.org/10.1108/09564230010323534
  32. Barsky, A. T., Thoresen, C. J., Warren, C. R. and Kaplan, S. A. "Modeling Negative Affectively and Job Stress: A Contingency-Based approach, Journal of Organizational Behavior, Vol.25, No.8, pp.915-936. 2004. https://doi.org/10.1002/job.285
  33. Beehr, T. A. "Job stress, employee health and organizational effectiveness: A fact analysis, Model and literature view, Personal Psychology, Vol.31, pp.669-670, 1978.
  34. Behrman, D. N. and PPerreault, W. D. "A Role Stress Model of The Performance and Satisfaction of Industrial Salespersons. Journal of Marketing, Vol.48, No.4, pp.9-21. 1984. https://doi.org/10.2307/1251506
  35. Christen, M., Iyer, G. & Soberman, D "Job satisfaction, job performance and effort : a reexamination using agency theory", Journal of Marketing, Vol.70, No.1, pp.137-150. 2006. https://doi.org/10.1509/jmkg.2006.70.1.137
  36. Deery, S. J., Walsh, J. T & Iverson, R. D "Toward better understanding psychological contract breach: a study of consumer service employees", Journal of Applied Psychology, Vol. 91, No.1, pp.166-175.
  37. Frank, F. & Hal, Pickle. "Components of Effectiveness in Small Organization", Administrative Science Quarterly. Vol.13, pp. 289-304. 1968. https://doi.org/10.2307/2391456
  38. Hertzberg, F., Mausner, B. and Snyderman, B. "The Motivation at Work, NY: John Wiley & Sons Inc., pp.52-89.
  39. Kordahl, E. "Telemarketing glossary of terms, Telemarketing, 1986.
  40. Porter, L. W., Steers, R. M., Mowday, R. T. & Boulian, P. V. "Organizational Commitment, Job Satisfaction and Turnover among Psychiatric Technicians." Journal of Applied Psychology. Vol. 59, pp.603-609, 1974.
  41. Stanley, E. S. & Ephraim. Yuchtman. "Factorial Analysis of Organizational Performance", Administrative Science Quarterly. Vol. 32. No. 11, pp.377-395; pp. 891-903, 1967.
  42. Schuler, R. S. "Definition and Conceptualization of Stress in Organizations." Organizational Behavior and Human Performance. Vol.25. No.19, 1980
  43. Locke, E. A. "The Nature and Causes of Job Satisfaction", In Dunetted, Handbook of Industrial and Organization Psychology, Chicago: McNally, 1976.
  44. Lankau, M. J., Carlson, D. S. and Nielson, T. R. "The Mediating influence of Role Stressors in the Relationship between Mentoring and Job Attitudes. Journal of Vocational Behavior, Vol.68, No.2, pp.308-322. 2006. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2005.06.001