An Exploratory Study on Tie-in Promotion

제휴 프로모션에 관한 탐색적 연구

  • Lee, Eun Mi (Dept. of Business Administration, Graduate School, Pukyong National University) ;
  • Park, Hyun Hee (BK21 Research Professor, School of Business Administration, Kyungpook National University) ;
  • Jeon, Jung Ok (Div. of Business Administration, Pukyong National University)
  • 이은미 (부경대학교 대학원 경영학과) ;
  • 박현희 (경북대학교 경영학부 BK21) ;
  • 전중옥 (부경대학교 경영학부)
  • Received : 2010.08.24
  • Accepted : 2011.04.08
  • Published : 2011.04.30

Abstract

In today's market scenario, consumers are bombarded with similar promotional messages. It means that managers have to pay attention to promotion strategy to create strong effect as well as to break through the monotony. In this context, although there are strong needs concerning tie-in promotion, research investigating tie-in promotion is limited. Therefore, we extracted tie-in promotion tools and defined the concept of each tie-in promotion tool by analyzing various tie-in promotion cases which are executed in current market. In addition, consumer's recognition of tie-in promotion was investigated through the in-depth interview. The results of case analysis of tie-in promotion and in-depth interview are summarized as follows. First, 9 tie-in promotion tools were extracted: tie-in price reductions, tie-in coupons, tie-in membership, tie-in contests, tie-in premiums (tangibility, intangibility), tie-in payment terms, tie-in sample, tie-in event(culture event, charity event, experience event) and tie-in fund·rebate. Second, 3 categories of the recognition of the consumer for tie-in promotion were extracted: features of preferred tie-in promotion, expectation benefit of tie-in promotion, and risk factors of tie-in promotion. Especially, at the aspect of features of preferred tie-in promotion, fit between consumer pursuit benefit and tie-in promotion was found to be interesting. Moreover, the recognition of the consumer for tie-in promotion were divided with positive(preferred tie-in promotion features, expectation benefit of tie-in promotion) and negative(risk factors of tie-in promotion) factors. In conclusion, the company's effort will be necessary to lower the perceived risk level occurring from the process of accomplishing the tie-in promotion strategy since consumers recognize both positive and negative effects of tie-in promotion.

본 연구는 현재 업계에서 진행하고 있는 다양한 형태의 제휴 프로모션 현황을 분석하여 제휴 프로모션 수단의 개념을 정의하고, 심층면접법을 통해 제휴 프로모션에 대한 소비자의 인식을 확인하고자 하였다. 연구결과는 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 사례분석을 통해 제휴 프로모션 수단을 제휴 가격할인, 제휴 쿠폰, 제휴 회원제도, 제휴 콘테스트, 제휴 경품, 제휴 프리미엄(유·무형), 제휴 지불조건, 제휴 샘플, 제휴 이벤트(문화이벤트, 자선이벤트, 체험이벤트), 제휴 리펀드 리베이트로 체계화 시키고, 각 수단에 대한 개념을 정의함으로써 기존의 판촉수단과 제휴 프로모션 수단의 개념을 구분하고자 하였다. 둘째, 제휴 프로모션에 대한 소비자의 인식을 조사하고, 수집된 자료를 분석하기 위해 Nvivo 8을 이용하여 확보된 질적 자료를 처리하였다. 분석결과, 제휴 프로모션에 대한 소비자의 인식은 크게 '선호하는 제휴 프로모션의 특성', '제휴 프로모션의 기대혜택', '제휴 프로모션의 위험요소' 측면의 총 세 가지 주요 범주로 나누어졌다. 특히, 세 가지 범주 중에서 선호하는 제휴 프로모션의 특성 범주에 속하는 제휴 프로모션과 자아추구혜택 적합성이라는 요인이 도출된 것은 매우 흥미로운 결과이다. 본 연구의 시사점은 기존 연구에서 기업간 전략적 제휴의 제한적 영역에서만 다루어졌던 제휴프로모션에 관한 연구를 소비자 관점으로 확대하여 그 연구의 범위를 확장하고, 이와 같은 연구결과를 기반으로 제휴 프로모션의 유형을 구분하기 위한 향후 연구의 초석을 마련하였다는 점에 있다.

Keywords