The Effect of Customer Perceived Value on Social Commerce Usage Intention

소비자의 지각된 가치가 소셜커머스 이용의도에 미치는 영향

  • Lee, Kyung Tak (School of Management, Kyungpook National University) ;
  • Koo, Dong Mo (School of Management, Kyungpook National University) ;
  • Noh, Mi JIn (School of Management, Kyungpook National University)
  • 이경탁 (경북대학교 경영학부 BK21) ;
  • 구동모 (경북대학교 경영학부 ) ;
  • 노미진 (경북대학교 경영학부 BK21)
  • Received : 2011.09.06
  • Accepted : 2011.10.11
  • Published : 2011.10.31

Abstract

Social commerce is a more recent phenomenon and growing in number and size with the diffusion of social networking services. But it has not been studied as extensively. The purpose of this study is to investigate consumers' social commerce usage intention empirically. Using the theory of reasoned action suggested by Fishbein and Ajzen(1975), this study tests that perceived value created by social commerce affects social commerce usage intention. In this study, authors e identify to the conception of perceived value as a multidimensional construct, economic, psychology, and time value. This study is to analyze the effects of the value perceived by the consumer on attitude toward social commerce and the effects of the attitude and subjective norm on social commerce usage intention. Additionally, we examine the moderating role of coupon redemption effort in the relationship between attitude toward social commerce and usage intention. In order to evaluative the validity of the model, 258 questionnaires were collected from college students who frequently use SNS and accept new trend and technology using internet survey. All the instrument items used in this study were adapted from previous research and the data were analyzed using SPSS 18 and AMOS 7. This study proposed several hypotheses and conducted an experiment to test these hypotheses. Based on the data analysis results, it was found that economic and psychology value has significant effects on attitude toward the social commerce but time value had not the effect on attitude toward the social commerce. And the present study has also shown that both attitude toward the social commerce and subjective norm significantly influenced usage intention. This finding suggests that the theory of reasoned action effectively explains the social commerce usage intention. The result regarding the moderating effect of the coupon redemption effort has shown that the attitude toward social commerce and usage intention is moderated by consumer perception about coupon redemption.

소셜커머스는 최근 성장하고 있는 새로운 거래이자 사회적 현상의 하나이다. SNS의 확산에 따라 소셜커머스 시장은 매우 빠르게 성장하고 있지만 이에 대한 연구는 아직 이루어지지 않고 있다. 본 연구는 소셜커머스에 대한 초기 연구로서 소셜커머스에 대한 소비자들의 이용의도를 알아보는데 그 목적이 있다. Fishbein과 Ajzen(1975)의 합리적 행동이론을 적용하여 소셜커머스가 창출하는 가치가 소셜커머스 이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 소셜커머스가 창출하는 가치는 경제적, 심리적, 시간적 가치의 세 가지 개념으로 정의하였고, 이들 가치가 태도에 미치는 영향, 태도와 주관적 규범이 이용의도에 미치는 영향을 분석하였다. 그리고 태도와 이용의도 간의 관계에서 쿠폰상환노력의 조절효과를 검증하였다. SNS를 활발하게 사용하고 새로운 문화 및 기술 수용을 가장 먼저 추구하는 대학생을 대상으로 자료를 수집하였다. 연구결과 경제적 가치와 심리적 가치는 소셜커머스에 대한 태도에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 시간적 가치는 유의적인 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 태도와 주관적 규범은 이용의도에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 합리적 행동이론은 소셜커머스를 이용의도를 설명하는데 유용한 모형인 것으로 밝혀졌다. 또한 쿠폰상환에 대한 지각은 태도와 이용의도 간에 관계를 조절하는 것으로 나타났다.

Keywords