DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Problem Solving Related with Geometric Interpretation of Algebraic Expressions

대수식의 기하학적 해석을 통한 문제해결에 대한 연구

  • Lyou, Ik-Seung (Jeonju High School) ;
  • Han, In-Ki (Dept. of Math. Edu. and Education Research Institute, Gyeongsang National University)
  • Received : 2011.03.30
  • Accepted : 2011.05.06
  • Published : 2011.05.25

Abstract

In this paper we studied problem solving related with geometric interpretation of algebraic expressions. We analyzed algebraic expressions, related these expressions with geometric interpretation. By using geometric interpretation we could find new approaches to solving mathematical problems. We suggested new problem solving methods related with geometric interpretation of algebraic expressions.

수학의 다양한 영역들 사이의 연결성은 수학 자체의 발달 과정 뿐만 아니라, 학생들의 수학 학습에서도 중요한 역할을 한다. 본 연구에서는 수학 문제에 포함된 대수식의 기하학적 해석을 통해 새로운 문제해결 방법을 탐구하였다. 특히 수학 문제해결에서 기하학적 접근에 대해 고찰하였고, 고등학교 수준의 비정형적인 문제들을 기하학적 해석을 통해 해결하며, 이에 관련된 문제해결의 특정들을 분석하였다. 본 연구에서 제시하는 자료들은 고등학교의 교수-학습 과정에서 직접 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 교육부 (1998). 수학과 교육과정, 서울: 대한교과서주식회사.
  2. 구광조 외 (1988). 수학과교육론, 서울: 갑을출판사.
  3. 남승인․류성림 (2002). 문제 해결 전략 지도의 실제, 서울: 형설출판사.
  4. 신현성․김경희 (1999). 수학적 문제해결, 서울: 경문사.
  5. 우정호 (2004). 수학 학습-지도 원리와 방법, 서울: 서울대학교 출판부.
  6. 정동권․김수미․김지원 (2009). 수학 문제해결 지도의 이해, 서울: 학지사.
  7. 한인기 (2005). 교사를 위한 수학사, 서울: 교우사.
  8. 한인기․꾸쉬니르 (2008). 뇌를 자극하는 수학공부, 서울: 경문사.
  9. 한인기․신현용 (2001). 다각형의 넓이 및 그 활용에 관한 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집> 12, 155-170.
  10. Euclid (1949). Nachala Evclida(Morduhai-Boltovski D.D 역), Moscow: GIT-TL. (유클리드 원론의 러시아어 번역본)
  11. Genkin G. Z. (2007). Geometricheskie Resheniya Negeometricheskih Zadach, Moscow: Prosveshenie.
  12. Kolmogorov A .N. (1959). O professii matematika, Moskva: Izdat. Moskovskogo Universiteta.
  13. Larson L. C. (1983). Problem-Solving Through Problems, New York: Springer-Verlag.
  14. Lenchner G. (1983). Creative Problem Solving in School Mathematics, Boston: Houghtom Mifflin Company.
  15. NCTM (2007). 학교수학을 위한 원리와 규준(류희찬 외 역), 서울: 경문사.
  16. Ostrovski A .I,. & Kordemski B. A. (1960). Geometriya Pomogaet Arifmetife, Moscow: FIZMATGIZ.
  17. Polya (2005). 어떻게 문제를 풀 것인가(우정호 역), 서울: 교우사.
  18. Schoenfeld A. H. (1980). Heuristics in the Classroom. In Krulik S. & Reys R.E.(Eds.), Problem Solving in School Mathematics (pp.9-22), Virginia: NCTM.