Study for Validation of the Korean Childcare Teacher's Job Satisfaction Scale(K-CTJSS)

한국형 보육교사 직무만족척도(K-CTJSS)의 표준화를 위한 타당화 연구

  • Cho, Song-Yon (Dept. of Early Childhood Education, Hoseo Univ.) ;
  • Baik, Eun-Joo (Dept. of Childhood Education, Mokwon Univ.) ;
  • Kim, Hye-Gum (Dept. of Child Care Edm:ation, Dongnam Health College) ;
  • Kwon, Yeon-Hee (Dept. of Early Childhood Education, Pukyong National Univ.) ;
  • Jung, Jee-Nha (Dept. of Child Care and Education, Hanbuk Univ.)
  • 조성연 (호서대학교 유아교육과) ;
  • 백은주 (목원대학교 유아교육과) ;
  • 김혜금 (동남보건대학 보육학과) ;
  • 권연희 (부경대학교 유아교육과) ;
  • 정지나 (한북대학교 영유아보육학과)
  • Received : 2010.12.01
  • Accepted : 2011.04.15
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The purpose of this study was to validate the standardization of the "Korean Childcare Teacher's Job Satisfaction Scale"(K-CTJSS) that the validity and reliability was evaluated by pretest in 2009. K-CTJSS is composed by 40 items with 6 factors and is responded by 6 point Likert scale. Participants consisted of 1,276 childcare teachers in Korea except Gangwon-do and Jeju-do by purposive sampling. Results were as follows: First, exploratory factor analysis resulted in 40 items composed of 6 factors (director's childcare center management system, social recognition, working environment and welfare, workload and time management, relationship with co-workers, relationship with parents). Second, the confirmatory factor analysis supported a 6 factor structure by resulting over appropriate level of goodness of fit. Third, inter-corelation coefficients among 6 factors were significant level(r = .10~.70). Fourth, the reli ability level of 6 factors by Cronbach's ${\alpha}$ were high(.84~.95.). Finally, concurrent validity levels with Childhood Job Satisfaction Survey(Jorde-Bloom, 1989) and the Satisfaction with Life Scale(Diener et al., 1985) were r = .07~.84 and .19~.46, respectively.

Keywords

References

  1. 강혜경(2002). 보육교사의 직무스트레스가 직무만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 사회복지대학원 석사 학위논문.
  2. 경규혜(1995). 보육교사의 근무실태와 근무만족에 관한 연구. 청주대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 권현수(1995). 영유아 보육시설의 효과적 운영에 관한 연구. 숭실대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 권혜경(2003). 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도. 충북 대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 길경숙.노수남(2004). 유아교사의 자아개념과 직무만족이 교사효능감에 미치는 영향. 대한가정학회지, 42(11), 123-136.
  6. 김경희․한성희․김혜금(2010). 영유아 관찰 및 실습. 파주: 정민사.
  7. 김계수(2006). AMOS구조방정식 모형분석. 서울: SPSS 아카 데미.
  8. 김동례.이현경(2008). 보육시설 평가인증제 참여교사와 비 참여교사의 직무만족도 비교 연구. 열린유아교육연구, 13(2), 25-48.
  9. 김순남(2000). 유치원 교사의 교사효능감에 따른 역할 수행에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 김영지(2004). 어린이집 보육교사의 직무스트레스와 직무만족 도와의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 민혜영(2008). 보육시설장의 리더쉽 및 의사결정유형에 따른 자기 효능감 연구. 미래유아교육학회지, 16(1), 23-143.
  12. 박영태.이경님.하수연(2008). 유아교사의 직무만족도와 교사효능감의 관계. 2008년 한국열린유아교육학회 춘 계학술대회, 429-451.
  13. 보건복지가족부(2008). 2세 보육프로그램. 서울: 육아정책개발 센터.
  14. 보건복지부(2010). 2009년 보육통계. 서울: 보건복지부.
  15. 성영혜(1994). 영유아 보육교사의 직무스트레스에 관한 연구. 한국영유아보육학, 1, 1-21.
  16. 성영혜.이은진(1995). 보육교사의 직무스트레스와 보육활동 과의 관계. 한국영유아보육학, 2, 169-191.
  17. 서현(2007). 여성 사회활동 증진을 위한 보육 및 육아 지원 정책. 한국모자보건학회 제22회 추계학술대회 연제집, 55-66.
  18. 신동희(2005). 보육교사의 직무스트레스와 직무만족도. 호서 대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 오경희(1989). 교사의 직무스트레스와 사회적 위안이 교육활동 에 미치는 영향. 홍익대학교 교육대학원 석사학위논문.
  20. 윤혜미.권혜경(2003). 보육교사의 직무스트레스와 직업만족도. 한국생활과학회지, 12(3), 303-319.
  21. 이기향(2005). 어린이집 보육교사의 직무환경과 직무만족에 관한 연구. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문.
  22. 이명순.이명옥(2010). 보육시설장의 역할수행 및 요구 조사. 미래유아교육학회지, 17(1), 207-225.
  23. 이은화․배소연․조부경(1997). 유아교사론. 서울: 양서원.
  24. 이재완(2004). 보육교사와 유치원교사의 자존감과 직무만족도 에 관한 비교 연구. 한국영유아보육학, 37, 127-149.
  25. 전성연(1982). 교원의 직무만족도에 관한 분석적 연구. 서울: 대한교육연합회.
  26. 조성연(2004). 보육교사의 직무만족도와 직무스트레스. 한국영유아보육학, 36, 23-44.
  27. 조성연(2005). 보육교사의 직무만족도와 자아존중감. 아동학회지, 25(1), 359-373.
  28. 조성연․백은주․김혜금․권연희․정지나(2010). 한국형 보육 교사 직무만족척도 개발을 위한 타당화 예비연구. 한국가정관리학회지, 28(5), 89-100.
  29. 조은정․박은영․김희정(2008). 보육교사가 평가한 보육시설 장의 전문성에 관한 연구. 유아교육학논집, 12(3), 311-327.
  30. 최성상(2005). 인천지역 유아교사의 직무만족과 관련변인에 대한 연구. 경기대학교 교육대학원 석사학위논문.
  31. 하정해(1998). 어린이집 보육교사 근무실태에 관한 연구. 한남 대학교 지역개발대학원 석사학위논문.
  32. 한국여성개발원(1998). 보육서비스의 질적 수준 향상에 관한 연구. 서울: 한국여성개발원.
  33. 河村茂雄(2003). 敎師力. 東京: 誠信書房.
  34. Ashton, P. T. (1984). Teacher efficacy: A motivational paradigm for effective teacher education. Journal of Teacher Education, 35, 28-32.
  35. Bently, R. R., & Rempel, A. M. (1970). Manual for the Purdue Teacher Opinionnaire(PTO). West Lafayette, IN: Purdue Research Foundation.
  36. Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin. S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
  37. Jorde-Bloom, P. (1986). Teacher job satisfaction: A framework for analysis. Early Childhood Research Quarterly, 1, 167-183. https://doi.org/10.1016/0885-2006(86)90027-X
  38. Jorde-Bloom, P. (1989). Measuring work attitudes in the early childhood setting: Technical manual for the childhood job satisfaction survey and early childhood work environment survey. Illinois Early Childhood Professional Development Project.
  39. Jorde-Bloom, P. (1989). Factors influencing overall job satisfaction and organizational commitment in early childhood work environment. Journal of Research in Childhood Education, 3(2), 107-122.
  40. Klecker, B. M., & Loadman, W. E. (1999). Male elementary school teachers' ratings of job satisfaction by years of teaching experience. Educational Management, Administration & Leadership, 119, 504-513.
  41. Pope, S., & Stemmel, A. J. (1992). Organizational climate and job satisfaction among child care teachers. Child & Youth Care Forum, 21(1), 44-45.
  42. Vandell, D. L. (2004). Early child care: The known and the unknown. Merrill-Palmer Quarterly, 50, 387-414. https://doi.org/10.1353/mpq.2004.0027