The Effect of E-Finance on Bank Performance and Its Determinants in Korea

전자금융채널의 경영성과에의 영향 및 결정요인 연구

  • Received : 2011.03.24
  • Accepted : 2011.05.31
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the difference of performance between banks with electronic-based banking service and banks without electronic-based banking service in Korea. The performance indicators we use are DEA efficiency and profitability such as NI, ROA and ROE. The findings are that the performance of bank with electronic banking service are significantly different from that of bank without electronic banking service in DEA efficiency, financial efficiency(cost and revenue) and profitability. But there are some differences among the type of electronic-based service channel that banks provide. The banking channels comprise two major groups: the traditional channels and e-channels. E-channels provide cost-saving for banks and their clients. Among them, only card-related ATM significantly affects the profitability of banks in the positive direction, and technical efficiency also affects the bank's profitability. But the others do not affect.

컴퓨터와 정보통신기술의 발달로 더욱 치열해지는 경쟁환경속에서 은행들에 의한 IT기술의 사용은 수익성을 위해 그리고 궁극적으로는 은행의 생존에 필수적인 것으로 당연시하게 되었다. 따라서 은행산업은 기존에 이미 사용하고 있던 ATM과 같은 채널을 보완하기 위하여 폰뱅킹, 인터넷뱅킹 등과 같은 IT기반 상품이나 서비스로 보충되어 가고 있다. 이에 본 연구는 PC, 텔레폰, 인터넷 등의 전자적 수단에 의한 서비스 전달채널과 같은 전자금융의 도입이 은행의 경영성과인 효율성과 수익성에는 어떠한 영향을 주고 이들 성과에 영향을 주는 요인들이 무엇인가를 살펴보았다. 그 결과 유형별 전자금융채널의 수익성 관련에서는 ATM만이 수익성에 정의 유의적 영향을 미치는 것으로 나타났고, 기술효율성도 수익성에 정의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러나 나머지 유형의 전자금융채널은 유의적 영향을 주지 못하거나 긍정적인 영향을 주지 못하는 것으로 분석되었다.

Keywords