DOI QR코드

DOI QR Code

Consideration of Metaphors Appeared on Shaun Tan's 3D Short Animation,

숀 탠 (Shaun Tan)의 3D 애니메이션 에 나타난 은유적 표현에 대한 고찰

  • 장은영 (조선대학교 만화.애니메이션학부)
  • Received : 2011.05.15
  • Accepted : 2011.06.15
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The paper analyzed the metaphoric expressions appeared in whose cinematic quality has been subjectively recognized on the global stage by winning the Oscar for Best Animated Short Film. Many contents and visual effects of the film were expressed with metaphor. Story and sequence were analyzed through the language system-based 'Conceptual Metaphor Analysis Framework'. In addition, characters have been analyzed through the 'Visual Metaphor Analysis Framework'. The framework is to analyze visual dimensions which are derived when concepts are structuredin animation. This paper has attempted to investigate and reveal patterns how animation self-organizes or how animation self-realizes through linguistic objectives. That is, it is to reveal how animation communicates with the audience from the metaphoric perspective among many conventional ones. In an animated film, metaphor is a fundamental means to connect fragmented images, produce a holistic view and therefore induce creative communication with the audience. The essential motive of metaphor which is expressed in various styles in is modern people's feeling of loss and sense of missing something. Train, bottle top, food, lost-and-found center, in-between space and lost items have significance across the movie. According to an analysis, metaphor offers simplicity and freshness as an aesthetic function. In addition, the metaphor expresses lengthy contents and various meanings implicitly, delivering an economic function. With a creative function, metaphor is a tool to generate new meanings. In other words, an animated film is a medium to inspire and move the general public as a means of communication and thinking, not just an entertainment for young generations. After all, metaphoric expressions have been used to deliver diverse and deep meanings in animated films.

본 논문은 최근 아카데미 단편 애니메이션 상을 수상하며 국제무대에서 객관적인 작품성을 인정받은 숀 탠의 애니메이션 에 나타난 은유적 표현을 분석하였다. 단편 애니메이션 은 내용적 시각적인 면에서 많은 부분이 은유적인 방식으로 표현되어 있다. 분석의 방법은 언어체계를 기반으로 하는 '개념적 은유 분석틀'을 이용하여 스토리와 시퀀스를 분석하고, 개념들이 구조화될 때 파생되는 시각적 차원을 분석하기 위하여 '시각적 은유 분석틀'을 이용하여 캐릭터를 분석하였다. 본 논문에서는 애니메이션이 관객과 소통하는 방식을 기존의 다양한 관점 중에서 은유라는 광범위한 의미에서의 언어적 대상을 통해 애니메이션이 자신을 실현하는 방식, 애니메이션이 자기 조직화하는 양상을 고찰함으로써 밝히고자 하였다. 애니메이션에서 은유는 파편과도 같은 이미지들 간의 연계와 총체성을 생산하고 관객에게 창조적 소통을 유도하는 본질적인 수단으로 기능한다. 애니메이션 에서 다양한 방식으로 실현되는 은유들의 시동 동기로서 작용하는 본질적 의미는 현대인이 느끼는 상실과 그리움의 정서이며, 열차, 병뚜껑, 음식, 물품 처리소, 좁은 틈새 공간, 소속을 알 수 없는 분실물을 통해 작품 전체를 관통하는 의미로 작용하고 있다. 이와 같이 작품 분석을 통하여 알아본 은유의 기능은 우선 미적 기능으로서 간결미와 신선미를 준다. 또한 경제적 기능으로서 장황한 내용을 함축적으로 표현하며, 여러 가지 의미를 한꺼번에 내포한다. 그리고 창조적 기능으로서 은유가 새로운 의미생산의 도구로서 사용되었다. 즉 애니메이션은 단지 어린 연령층을 대상으로 한 오락적인 장르만이 아닌 사유와 소통의 도구로서 보다 폭넓은 대중들에게 감동을 전달할 수 있는 매체이며, 이러한 다양하고 깊이 있는 의미전달을 위한 장치로서 은유적인 표현이 사용되었음을 알 수 있다.

Keywords